A Firefox és a Vista is elérte a 20 százalékos piacrészt

Kiss Ádám Zoltán, 2008. december 2. 07:36

Két különböző vállalat két különböző jellegű szoftverterméke számára is mérföldkőnek számít 2008 novembere, a legfrissebb adatok szerint mind a böngésző, mind az új generációs operációs rendszer elérte a pszichológiai határnak számító 20 százalékos piaci részesedést.

A NetApplication kiadta novemberi felmérései eredményét, és ennek alapján körvonalazódnak a jelenlegi trendek. Az első a Firefox erősödésének folytatása, a jelek szerint egyértelműen az Internet Explorer rovására. A Mozilla 20 százalékot elérő szoftvere tovább erősítheti azokat, akik a Mozilla alapítványi jogállását támadják az anyagi vonatkozások miatt. Az erősödés egyik érdekes részleges magyarázata az amerikai elnökválasztásokban rejlik, egyszerűen a szokásosnál aktívabbak voltak az egyéni felhasználók az USA állalmaiban. Az Internet Explore ugyanakkor most először csúszott vissza a 70 százalékos határ alá, az októberi 71,27 százalékkal szemben novemberben csak 69,77 százalékon teljesített, igaz ugyanakkor, hogy az IE8 béta verziója kicsit erősebben kezdett, mint az Opera 9.x  vagy a Chrome 0.3.

A Microsoft számára azonban gyógyír lehet sebeikre a Vista jó szereplése. Az új generációs, ám már nem is olyan friss operációs rendszerre fél évtizedet kellett várni, mégis elég nehezen kezdte karrierjét. Az XP-hez képest a felhasználók nem tartották eléggé vonzónak a rendszert ahhoz, hogy a váltással járó befektetést és a telepítéssel együtt járó nyüglődést vállalják. A Vista most azonban 20,45 százalékot ért el a korábbi 19,29 százalékkal szemben, ami nem rossz teljesítmény egyetlen hónap alatt. Ez a trend egyébként várhatóan felgyorsul, hiszen a karácsonyi értékesítési időszakban sokan vesznek új gépet, és a Vista terjedéséhez jelen pillanatban az előtelepített verziók járulnak hozzá leginkább.

További jellemző változások november folyamán, hogy a Macintosh rendszerek folytatják előretörésüket 8,21 százalékról 8,87 százalékra lépve, és az iPhone is töretlenül népszerű, piacrésze 0,33 százalékról 0,37 százalékra bővült.