IVSZ-kampány az informatikus szakma népszerűsítésére

Kovács Attila, 2009. február 10. 17:01

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) az informatikai képzések és a betöltetlen IT-állások népszerűsítésére, a szakemberhiány csökkentésére "Született informatikus" címmel kampányt indított. Ezzel kapcsolatban ma sajtótájékoztatót tartott az IVSZ.

Keresztes János, a szövetség elnöke szerint az utóbbi években, a felsőoktatásban egyre csökken az informatikai képzésre jelentkezők száma. A szakemberhiány miatt egyes informatikai cégek sok esetben kénytelenek jelentős projektek határidejét módosítani, túlterhelt munkatársakkal dolgozni, esetenként jelentős nemzetközi megbízásokról lemondani. Csak az utóbbi 6-7 évben tíz feletti volt azon informatikai cégek száma, amelyek fejlesztőközpontjuk felépítéséhez más helyszínt kerestek, mert nem látták biztosítottnak, hogy pár száz fős fejlesztői csapatukat belátható időn belül kialakítsák. Keresztes szerint a jelenleginél közel kétszer több végzős informatikus el tudna helyezkedni a szakma különböző területein. Tenni szeretnének, hogy megszűnjön az anomália, hogy egy sikerszakmában nincs elegendő képzett munkaerő. Ezért szólítják most meg a 15-18 éves korosztályt, és mindazokat, akik a pályaválasztásban segítik őket.

Fröhlich Péter, az informatikai szakemberkeresésben ismert P&Bert Management Consulting Group ügyvezetője szerint: folyamatos az igény a programozók (leginkább keresettek), rendszerüzemeltetők, hálózati mérnökök, fejlesztők, ERP szakértők és tanácsadók iránt. Az IT cégek legjellemzőbb elvárásai: referenciaértékű szakmai tapasztalat, a használható nyelvtudás, valamint megfelelő kommunikációs és prezentációs készség.

Fábri István, az Educatio Kft. vezető elemzője szerint a szakemberhiány egyik fő oka, hogy az utóbbi időben (nem demográfiai okok miatt), évről évre csökken a felsőoktatásban az informatikai szakokra jelentkezők száma (2006-ban 7068 fő, 2008-ban 5181 fő). Kiemelte: Az OECD-országok közül Magyarországon a a legmagasabb az egyetemet végzettek bérelőnye a felsőoktatásban részt nem vettekkel szemben. A különböző szakok népszerűségi sorrendje ugyanakkor érdemben nem változott: a mérnök informatikus és a programtervező informatikus szakok továbbra is a legnépszerűbbek közé tartoznak, ám a felvételi eredményekre és a nyelvtudásra vonatkozó statisztikák alapján az ide jelentkezők előképzettsége csak átlagosnak mondható.

A „Született informatikus” kampány elsősorban a most felsőoktatási intézményekbe jelentkezőket, az alsóbb éves középiskolákat célozza meg, de szólni kíván szüleikhez, tanáraikhoz és mindazokhoz, akik a pályaválasztásban ötletekkel, javaslatokkal segítik a továbbtanulókat.

További információ