Ügyfélkapu: pontosítani kell az eljárásrendeket - Összeomlott a munkaügyi informatikai rendszer?

MTI Sajtóadatbank, 2009. február 26. 08:27

Az Ügyfélkapu működésével kapcsolatos hibák rámutattak arra, hogy pontosítani kell az eljárásrendeket és a forrásszerkezetet hozzá kell igazítani a megnövekedett információs igényekhez - mondta Baja Ferenc infokommunikációért felelős kormánybiztos, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára szerdán a parlament szaktestületének ülésén. Közben a Magyar Nemzet arról számolt be, hogy az Állami foglalkoztatási Szolgálat januárban bevezetett új integrált rendszere szinte működésképtelen, ezért hatalmas sorok alakulnak ki a munkaügyi központokban.

A kormányzati portál elmúlt időszakban történt hibái emberi mulasztásra vezethetők vissza, de ezek a személyi hibák úgy jöhettek létre, hogy olyan körülmények között kell tesztelni a változásokat, amelyek nagyon jelentős kockázatokat hordoznak - közölte Baja Ferenc az Országgyűlés e-Befogadásügyi eseti bizottságának, valamint a gazdasági és informatikai bizottság informatikai és távközlési albizottságának együttes ülésén.

Mint mondta, a nagy központi rendszereket úgynevezett tükröztetett struktúrában építik fel ott, ahol erre elegendő forrás van. Jövő év januártól így lesz az új Ügyfélkapu esetében is, a központi rendszer teljes egészében tükröztetett verzióban működik majd.

Az Ügyfélkapu működésében bekövetkezett hibák miatt kért vizsgálat részletes jelentése csütörtöktől tekinthető meg az ekk.gov.hu oldalon - jegyezte meg.

Dedinszky Ferenc, a kormányzat informatikai biztonsági felügyelője elmondta, három esemény következett be gyorsan egymás után.

Január 19-én az OEP rendszerében a biztosítotti jogviszony igen jelentős számú hiányát jelezte a rendszer. Ez annak volt köszönhető, hogy korábban módosítottak egy programot, amely, ha egy munkáltatónál egy hibásan bejelentett adatot talált, akkor a továbbiakban ellenőrizte az összes bejelentését. A program egy nyugdíjas esetében is ilyen hibát észlelt és ennek következtében egy többmilliós adatbázist kezdett el vizsgálni. A program ennek egy részével végzett a hétfő reggeli "élesbe állásig", és ezért a rendszer az összes, még vizsgálandó személynél jogviszony hiányt jelzett.

Mint közölte, január 20-án a központi rendszernél történt hiba, itt egy úgynevezett "felugró ablak" nem jelent meg a könyvelő cégek által használt alkalmazás során, szintén egy programmódosítás miatt. Február 7-én konfigurációs paramétereket módosítottak, és nem végezték el a tesztelést, ezért azonosítás-keveredés lépett fel.

Néhol a használhatatlanságig lelassult, máshol pedig összeomlott az Állami Foglalkoztatási Szolgálat januárban indult integrált rendszere. Emiatt a munkaügyi központokban a szokásosnál is lassabban, többórás várakozással folyik az ügyintézés - írja mai számában a Magyar Nemzet.