OnLive: új szélessávú játékkapcsolat, továbbra is a PC-k vezetik a mezőnyt

Kiss Ádám Zoltán, 2009. március 24. 19:49

A most megnyílt játékfejlesztő konferencia adataiból nem csak az derül ki, hogy az előzetes várakozásokkal szemben még mindig a PC a legfontosabb játékhardver, de egy új összekötő megoldás is feltűnt, ami tovább erősítheti ezt a trendet, a Macintosht is bevonhatja a játékpiacra, és átírhatja a konzolokra vonatkozó szabályokat is.

Az elemzők néhány évvel ezelőtt azt jósolták, hogy 2010-re a játékszektor összbevétele akár elérheti a 20 milliárd dolláros éves forgalmat. Nos, ebben tévedtek, hiszen csak az Egyesült Államokban már 2008-ban 21 milliárd dollár volt a bevétel. A jelek szerint azonban még egy dologban tévedtek, és ez a PC kontra konzolok párharc. A korábbi jóslatok szerint mára a PC már háttérbe szorult volna a játékkonzolok mögött, egyrészt mivel a számítógép sokszor nem a nappaliban van, másrészt hardvere nem kifejezetten játékra készült. Tény, hogy a konzolok jóval gyengébb hardverén nemegyszer sokkal szebb játékokat lehet megjeleníteni, és ennek oka egyértelműen a hardver kiszámíthatósága. A fejlesztők egy PC-s játék írásánál többféle géppel kénytelenek számolni, így nem tudják igazán optimalizálni a játékot. A konzolok esetében azonban ismert a hardver, és mindig ugyanaz, így az utolsó csepp erőt is ki lehet sajtolni belőle. Mindez logikus, ám a valóság azt mutatja, hogy a PC nem csúszott a konzolok mögé. Ennek több oka lehet, talán a legfontosabb a megváltozott felhasználói magatartás, hiszen az új nemzedékeke már nem ijednek meg egy kis installálástól.

Ezt a trendet erősítheti fel a jövőben egy új eszköz, ami a mostani Game Developers Conference-en került bemutatásra. A OnLive egy hardver és egy szolgáltatás együttese. Lényege a különböző hardverek és játékok közötti nagy sebességű, megbízható kapcsolat biztosítása. A rendszer mögött hét év fejlesztőmunkája és két olyan személyiség, mint a webTV társalapítója, Steve Perlman, és az Eidos korábbi vezérigazgatója, Mike McGarvey állnak. Az eszköz tartalmaz egy modemszerű, minden összeköttetést ellátó elemet, valamint egy vezeték nélküli játékkontrollert. A támogatók között van az Electronic Arts, a Take-Two, a Ubisoft, az Atari, és más nagy nevek, az elemzők pedig szuperlatívuszokban áradoznak a rendszerről. A HDTV és  több gép egyidejű támogatását biztosító OnLive ráadásul az Intel alapú újabb Macintosh gépeket is bevonja ugyanabba a játékkörbe, amire eddig még nem volt példa. A rendszerben rejlő összes lehetőség még nem látszik, de jó esély van rá, hogy az OnLive egyetlen hatalmas konzolt csinál a világ játék PC-iből és Macjeiből, ezzel sarokba szorítja a konzolszektort és átírja a játékok ma ismert világát.