Folyamatosan nő az interneten bankolók száma

MTI Sajtóadatbank, 2009. március 30. 09:45

Tavaly szeptember végén 1,9 millió lakossági és 300 ezer vállalati ügyfél intézte interneten keresztül banki ügyeit, a lakosságiak száma 24 százalékkal, a vállalati ügyfeleké pedig 27 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban.

A GKIeNET, a T-Home és T-Mobile pénteken közölt közös jelentése szerint az előző negyedévhez képest a lakossági ügyfelek száma 6 százalékkal, a vállalatiaké pedig 1,5 százalékkal nőtt a tavalyi harmadik negyedévben.

A közlemény szerint az internetessel szemben az előhangos telefonbanki szolgáltatásokra nincs nagy igény.

A felmérés kimutatta: szeptember végén a lakossági internet banki ügyfelek aránya az internetes szolgáltatással rendelkező bankok összes lakossági ügyfeléhez viszonyítva átlagosan 27 százalék, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan 35 százalék volt.

Mobiltelefonos banki szolgáltatásokra szóló szerződéssel 2008. szeptember 30-án közel 2,6 millió lakossági és mintegy 185 ezer vállalati ügyfél rendelkezett, a tavalyi harmadik negyedévben a lakossági ügyfelek száma 7 százalékkal, egy év alatt pedig 29 százalékkal növekedett. A mobilbanki szolgáltatást igénybe vevő vállalati ügyfelek száma egy negyedév alatt 4 százalékkal, 12 hónap alatt pedig közel 29 százalékkal nőtt.

A bankok 2008 harmadik negyedévének végén közel 3,2 millió élőhangos telefonbanking szolgáltatásra vonatkozó szerződéssel rendelkező lakossági ügyféllel álltak kapcsolatban, míg a vállalati ügyfelek közül ugyanekkor mintegy 184 ezren vették igénybe a telefonbanki szolgáltatást.

Az élőhangos telefonbanki szolgáltatást nyújtó bankoknál 2008 harmadik negyedévének végén a lakossági ügyfelek közel 44 százaléka, vállalati ügyfeleiknek pedig mintegy 27 százaléka rendelkezett ilyen szerződéssel. Egy lakossági élőhangos telefonbanking ügyfélre viszont továbbra is kevesebb mint 0,1 tranzakció jut havonta: a felmérés szerint a mutató csökkenése mellett annak alacsony értéke is jól mutatja, hogy a szolgáltatás iránt nagyon kicsi a valós igény.

Ezzel szemben tavaly a harmadik negyedévben egy lakossági internet-banking ügyfélre havonta átlagosan 0,9 tranzakció jutott, míg 2007 folyamán az egy ügyfélre jutó tranzakció száma végig 0,7 körül mozgott.

Tavaly a harmadik negyedévben a lakossági ügyfelek havonta átlagosan 10 darab, míg a vállalati mobilbanki ügyfelek havonta átlagosan több mint 22 sms-t kaptak mobiltelefonjukra a folyószámlájukkal kapcsolatos információkról.

Az internetes értékpapír-szolgáltatásokat nyújtó bankok 2008 harmadik negyedévének végén mintegy 117 ezer lakossági ügyféllel rendelkeztek, így az előző negyedévhez képest a lakossági ügyfelek száma nem változott.

A bankok várakozásai és a GKIeNET becslése alapján 2008 végére ezeknek az ügyfeleknek a száma megközelíthette a 137 ezret, ami 18 százalékkal több mint a 2007. december 31-ére vonatkozó szám. Ennek hátterében szintén a gazdasági válság állhat, mivel az ügyfelek egyre nagyobb számban próbálkoznak az értékpapírpiacon némi pluszjövedelemhez jutni, kihasználva a csökkenő részvényárfolyamokban rejlő spekulatív lehetőségeket.

A felmérés szerint a pénzintézetek várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is a mobilegyenleg feltöltése, az internetes átutalások, a számlainformációk lekérdezése, valamint a betétek lekötése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között.