Mégsem immúnis a válsággal szemben a játékipar

Milkovits Gábor, 2009. április 19. 12:18

Az NPD piackutató most közzétett adatai szerint márciusban jelentős mértékben, 17 százalékkal visszaesett a konzolos és más nem-PC videójátékok és hardverek forgalma az Egyesült Államokban, pedig mostanáig éppen ez volt a kevés olyan ágazat egyike, amelyik még kitartott.

A forgalmazási adatok alapján idén márciusban a tengerentúlon eladott videójátékok, konzolok és hardver-kiegészítők összértéke 1,43 milliárd dollárra rúgott, szemben az egy évvel korábbi 1,72 milliárd dollárral. Külön a szoftvereladások ugyancsak 17 százalékkal csökkentek, 952,14 millió dollárról 792,83 millió dollárra. Szintén aggasztó jelenség, hogy a slágerterméknek szánt GTA: Chinatown Wars alig 200 000 példányban fogyott a hónap folyamán. Az Xbox-os és PS3-as Resident Evil 5, a Pokemon Platinum, illetve a csak Xbox 360-as Halo Wars szerepeltek a legjobban; az elsőből 1,52 millió kópiát értékesítettek márciusban. Ami a konzolokat illeti, itt még jelentősebb volt az eladások értékének visszaesése, 552,04 millió dollárról 455,55 millióra; egyedül az Xbox 360-ból adtak el többet, mint egy évvel korábban.

A februári adatok alapján még azt visszhangozta a sajtó, hogy a játékforgalmazók azon kevesek közé tartoznak, akiket nem ért el a válság profitromboló szele. És a tavaly szeptemberi megtorpanás után márciusig valóban töretlennek is látszott a felívelés. Anita Frazier, az NPD elemzője a sajtónak nyilatkozva azért némileg igyekezett árnyalni a képet. Szerinte fontos szempont, hogy tavaly például márciusra esett a Húsvét, idén viszont áprilisra, ez pedig jelentősen befolyásolja a kereskedelmi adatokat. Emellett tavaly márciusban jelent meg a Super Smash Bros.: Brawl, amely végül a negyedik legnépszerűbb játék lett Amerikában 2008-ban. Ennek ellenére riasztó, hogy a március a teljes negyedév eredményét lerontotta, így a növekedés szinte elhanyagolható, 4,25 milliárd dolláros forgalom a tavalyi első három hónap 4,24 milliárdjával szemben.