Fizetős lesz a Twitter mikroblog?

MTI Sajtóadatbank, 2009. május 28. 10:40

A Twitter alapítói bejelentették, hogy előbb-utóbb fizetni kell a közösségi mikroblog szolgáltatásaiért, ám azt még nem tudják pontosan, milyen úton-módon kérnek majd pénzt a felhasználóktól.

"Bekövetkezik egy olyan pillanat, amikor ki kell tölteni egy online kérdőívet, amelyen keresztül kell majd megadni a fizetési adatokat. Már dolgozunk rajta" - hangoztatta Evan Williams vezérigazgató a The Wall Street Journal amerikai napilap által rendezett All Things Digital elnevezésű konferencián elmondott beszédében.

 Williams és alapítótársa, Biz Stone többféle bevételi forrást említett a Twitter számára: többek között egy olyan szolgáltatást is, amely az információ megbízhatóságát ellenőrzi - olvasható a Yahoo hírportálon (www.yahoo.com). Példaként említették, hogy vállalatok, szolgáltatások fizethetnének azért, hogy a nevükben imposztorok ne küldjenek szanaszét üzeneteket.

 Ugyanakkor az újságírók a konferencián hiába kérdezték többször is: mi lesz a Twitter legfőbb jövedelmi forrása az elkövetkezendő két évben, a két alapító tag képtelen volt pontos válasszal szolgálni. Williams a banner reklámokra vonatkozó felvetésre azt válaszolta: bár ez nincs ellenükre, azonban ez a megoldás a legkevésbé szimpatikus számukra. Williams még azt is hozzátette, hogy a bevételi források megtalálása mellett az a legfőbb célkitűzésük, hogy újabb alkalmazottakat vegyenek fel. A Twitter San Franciscó-i központjában pusztán 43-an dolgoznak.

 A Twittert (www.twitter.com) 2007-ben alapították, és a közösségi mikroblog az internet egyik leggyorsabban növekvő honlapja. A Nielsen piackutató cég egy minapi felmérése szerint 2008 februárjában még csak 475 ezer felhasználója volt, egy évvel később már 7 millió. A portál érdekessége, hogy a felhasználók bármit írhatnak magukról - de csak 140 karakterben. Ezeket a irományokat "tweet"-nek, magyarul csicsergésnek hívják. Az ingyenes szolgáltatás rendkívüli népszerűségével az alapítók tisztában van, ám tudatában vannak annak is, hogy ez a felfokozott érdeklődés nem tart örökké. "Épp amiatt mehetünk ki gyorsan a divatból, ha túlságosan is felfigyelnek ránk" - vélekedett Stone a konferencián.

 Éppen ezért a Twitternek minél gyorsabban biztos jövedelmi források után kell néznie, hogy fejleszteni tudják az alapszolgáltatást. Korábban több nagyobb cég - köztük a Facebook, illetve a Google - kapcsán is felmerült, hogy esetleg felvásárolnák, ám az üzleti tárgyalások eredménytelenül zárultak, így Ewan Williams szerint a Twitter a jövőben is független marad.