Keresnek a kereséssel: konzultálnak az információbrókerek

Kerekes Pál, 2009. június 1. 16:09

Megrendezi kilencedik szakmai konferenciáját június harmadikán a Magyar Információbrókerek Egyesülete. A téma ezúttal a keresés, a böngészés üzleti modelljeinek bemutatása.

A tapasztalatcserén olyan kérdések is szóba kerülnek, mint a professzionális adatfürkészés és az ingyenes adatbázisok viszonya, valamint a meglelt információ strukturálásának, prezentációjának problematikája. Mikulás Gábor, az egyesület elnöke, valamint a tanácskozás szervezője, elmondta: „A térítésmentes interneten bárki „ingyen” kereshet. Ezért első hallásra talán meglepő, de mégis van lehetőség az internetről szerzett információ értékesítésére. A térítés tárgya azonban csak a legritkább esetben maga a letöltött nyers információ. Az információs tanácsadó valójában az időt és a szakértelmet számlázza ki”.

A szakember szerint a weboldalak fontos, de legtöbbször nem egyedüli forrásai az információbrókernek. Ugyan ezekből a hálózati infótárakból is fellelhetők biztos forrásból származó adatok, de egy térítéses adatbázisban – mely közli az adatbázis összeállításának, ellenőrzésének és karbantartásának eszközeit és módszereit – biztosabban lehet minőségi információhoz hozzájutni. Továbbá előfordulhat, hogy az interneten azonosított adatforgalmazó partnereknek, kiknek szakmai impaktja is ellenőrizhető, kiegészítő kérdéseket kell feltennünk, csak így juthatunk a legkurrensebb, még le nem írt, weben és adatbázisokban meg nem található információhoz.

Az ismert kereső-felületeken túl kevesen merészkednek, bár a felhasználók tudják, hogy ezek a web-organizmusok csak az internetes tartalom kis részét indexelik, szinte csak a felszínen – amely, mint az életben, többet rejt, mint feltár – szondáznak releváns információért. Mikulás Gábor szerint a mély web búvárlása, szemezgetése szoftveres és információs ismeretet (vö.: betanulási időt) kíván. A hivatásos info-menedzser tudja például, mely adatbázisokat nem indexelik a kereső-motorok, van gyakorlata abban, hogy a felkínált adattárba való belépéshez igényelt regisztráció marketing-zuhatagot szabadít a kutatóra, vagy valós információs szolgáltatást nyújt. Érdemes az adott szakma bloggerének véleményét megkérdezni, vagy pusztán olyan böngészőt használni, amely eleve csak szűkebb területen keres. Nem ritkán a nyelvi interpretálás sokkörös problémahalmaza is nehezíti az eligazodást az információ-gazdálkodás világában.

E témákról bővebben lesz szó a Magyar Információbrókerek Egyesületének konferenciáján. A tanácskozás címmondata: „Ön hogyan és mennyit keres az Interneten? - És mennyit fordít rá?” Bővebb tájékoztatás – előadók és előzetesek – a szervezet honlapján található.