A keresőmotorok története

MTI Sajtóadatbank, 2009. június 4. 13:29

A forradalmi lehetőségeket kínáló Wolfram Alpha keresőmotor nemrég bontotta ki szárnyait: úgy tűnik, hogy vele a keresőmotorok új korszaka köszöntött be. Ugyanakkor szó sincs arról, hogy a Google egyeduralmát jelenleg bármi is fenyegetné.


A Wolfram Alpha megjelenése újabb állomása egy olyan innovációs sorozatnak, amely az internet születése óta a keresőmotorokat jellemezte. Ez a teljesen újfajta technológiát alkalmazó kereső a piac egy bizonyos meghatározó szegmensét elégíti ki, míg másféle innovációk másféle problémák megoldására törekszenek. A Google
uralma még mindig kikezdhetetlen, de azért biztató, hogy oly sok más keresőmotor kutat új ötletek után - annak ellenére, hogy majdnem teljes monopóliummal kell megküzdeniük.

A keresőmotorok valamelyest különböznek egymástól, elvük mégis hasonló: pókszerű mesterséges intelligenciát küldenek ki, hogy minden létező linket felkutassanak. Ezután a program indexeli, amit megtalált, és keresőktől függően különbözőképpen tárolja az információt. Például a Google az oldal forrásában tárolt információt őrzi meg, míg más keresők egyszerűen csak a honlapokon feltüntetett adattal teszik ugyanezt. Amikor a felhasználó az indexelt oldalak között kutat, az adott kereső a "relevancia" (fontosság) alapján sorolja fel a megtalált adatokat. A Google PageRank a leghíresebb algoritmus, de mindegyik motor másféle módon kutatja fel a legjobb találatokat.

Manapság azonban már nemcsak egyszerűen az internetet kutatják az újabb és specializáltabb keresők. A Wolfram Alpha például konkrét válaszokkal és adatokkal szolgál, a The Pirate Bay a torrentalapú rendszereket vizsgálja, olyan specifikus fájlokat megjelenítve, amelyeket csak speciális szoftverrel lehet visszakódolni és letölteni, a Google Maps pedig olyan adatokra keres rá, amelyeket térképek segítségével lehet felhasználni.