Továbbra sem terjed elég gyorsan a Blu-ray technológia

Milkovits Gábor, 2009. június 24. 06:55

A Harris Interactive piackutató legfrissebb adatai szerint még mindig mindössze az amerikaiak 7 százalékának van Blu-ray lejátszója, holott a HD TV televíziók aránya megközelíti az 50 százalékot.

Az arány még alacsonyabbnak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy abba a bizonyos 7 százalékba beletartoznak a Blu-ray optikai meghajtóval felszerelt Sony PlayStation 3 játékkonzolok is. A lanyha fogyasztói érdeklődést a piackutató szerint számos tényező együttesen okozza. Az első helyen a magas ár van: a megkérdezettek két ötöde akkor váltana DVD-ről Blu-ray-re, ha olcsóbbak lennének a lejátszók. Ludas persze a gazdasági válság is, de az újabb technológiák kínálta konkurencia legalább ilyen fontos. Milton Ellis, a Harris alelnöke szerint a kábeles és műholdas HD tv csatornák, valamint a szélessávú internet egyre fontosabb szerepet játszanak a háztartásokban, az ezekről rögzített vagy letöltött HD mozgóképes tartalmak pedig tárolhatók és lejátszhatók merevlemezes felvevőn, media center PC-n, vagy éppen flash drive használatával. Ez utóbbin ráadásul ugyanúgy bárhová magunkkal lehet vinni a filmeket, mint optikai lemezen, viszont a lejátszáshoz nincs szükség drága Blu-ray lejátszóra vagy meghajtóra, sok HD tv pedig már rendelkezik USB porttal.

A technológia rendkívül gyorsan változó világában persze nem könnyű látni a jövőt, de talán nem véletlen, hogy filmstúdiók és lemezkiadók tartalmaik flashmemória-kártyán történő forgalmazásával kísérleteznek, és persze a követlen letöltések egyre inkább átveszik a főszerepet az optikai lemezes termékektől. Vagyis ha a piackutató meglátásai valóra válnak, úgy az egykor a rivális HD DVD-t legyőző Blu-ray hamarabb letűnhet a színről, mint azt bárki is feltételezte volna.