Közösségi hálózatokkal és számítógépes játékokkal oktat a jövő iskolája

forrás Prim Online, 2010. március 30. 18:47

Az elmúlt héten 41 országból több mint 250 tanár, oktatáspolitikai döntéshozó és iskolaigazgató gyűlt össze a berlini Innovatív Tanárok Fórumán. A Microsoft kezdeményezésére létrejött eseményen nemcsak véleménycserére nyílt lehetőség, hanem azt is bemutatták, hogyan használhatók a jövő technológiai vívmányai az oktatásban.

A berlini Innovatív Tanárok Fórumán meghívottként vehettek részt azok a hazai tanárok, akik a tavaly október végén Egerben megtartott hasonló rendezvényen bemutatott projektjeik elismeréseként a szakmai zsűri, vagy a közönség díjait nyerték el. Közülük Bereczki Enikő, a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola tanára különleges sajtófotó projektjével bejutott kategóriájának legjobbjai közé, így az európai forduló után ő képviselheti Magyarországot a nemzetközi, dél-afrikai Innovatív Tanárok Fórumán.

A helyszínen a legújabb informatikai vívmányok iskolai oktatásba történő beillesztését általánosságban ismertető előadások mellett az egyes országokban megvalósított egyedi megoldások bemutatására is sor került. Számos projekt foglalkozott a közösségi hálózatok, és a számítógépes játékok iskolai órák keretében történő értelmes felhasználhatóságával. Előbbire jó példa egy francia tanárnő projektje, amelyben a Microsoft ingyenes játékszerkesztője, a Kodu segítségével hozott létre új világokat, amelyek tapasztalatait a földrajzórán hasznosíthattak a gyerekek. Egy horvát pályázó is igen érdekes kísérletet valósított meg: tanulóinak multimédiás képeslapokat, egyfajta virtuális útikönyvet kellett létrehozniuk, amiket aztán az interneten megosztottak indiai, ausztráliai, amerikai, török, portugál és angol diáktársaikkal, hogy azok a saját környezetükről készített hasonló alkotásokkal viszonozzák ezeket.

Bereczki Enikőé mellett a „magyar módszerek” közül nagy érdeklődés övezte Wágner Éva „Tanya” című projektjét, a szülők bevonásával zajló, a gyermekek természetes kíváncsiságára alapozó informatikai eszközökkel támogatott óráit, valamint Klacsákné Tóth Ágota „Bermuda háromszög” rejtélyét is sokan próbálták megoldani.

A magyar csapat benyomásait Merényi Ádám, a Microsoft Magyarország oktatási programvezetője így foglalta össze: „34 országból összesen 76 ötlet került porondra – a legtöbb projektet felvonultató országok között volt Magyarország is. Az „Életrevaló fiataloknak” és „A 21. század iskolája” című könyvekkel kapcsolatban számos megkeresés érkezett, mivel sokan tudták, hogy a magyar tartalom-fejlesztések közül már több anyagunkat lefordították angol nyelvre – ugyanígy sokan emlékeztek arra is, hogy Bill Gates egy európai kormányzati fórumon példaértékűnek nevezte a magyarországi oktatásban alkalmazott kreatív ötleteket és megoldásokat.”

A következő európai Fórumot 2011 márciusában, Moszkvában rendezik, a hazai előválogatót idén októberben szervezi a Modern Iskola Magazin és a Microsoft Magyarország.