Nyár közepén indul az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer

MTI Sajtóadatbank, 2010. április 1. 08:38

A központi Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) elindítását nyár közepére módosították, a projekt eredeti határideje 2010. március 30. lett volna, amit azonban július 31-re változtattak - hangzott el szerdán Budapesten sajtóbeszélgetésen, amelyen a projektben részt vevő intézmények vezetői ismertették, hogy milyen megoldásokat használ majd a felálló új központi rendszer.

A központi elektronikus fizetési szolgáltatás kiépítésének előkészítése során az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP)  vonatkozó támogatási szerződését a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kft. mint közreműködő szervezet, és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) mint projektgazda még 2008. július 21-én írta alá. A projekt megvalósítására megítélt, vissza nem térítendő uniós támogatás összege 3,986 milliárd forintra rúg.

A központi elektronikus fizetési szolgáltatás kiépítését a PMISZK kapta  feladatául. A létrehozására megalakult konzorcium tagjai, a PMISZK vezetésével, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH), a Miniszterelnöki Hivatal (MeH), a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) és a Vám- és Pénzügyőrség.

Szántó Tamás, a PMISZK elnökhelyettese elmondta: a megvalósítandó projekt biztosítja majd, hogy az állam számára a befizetéseket elektronikus úton is teljesíthessék az állampolgárok, illetve a cégek, de a csekkes befizetés lehetősége is fennmarad. A rendszer teljes kiépítése lehetővé teszi majd a fizetések gyorsabb és egyszerűbb végrehajtását, azt, hogy a vállalkozások, illetve az állampolgárok internetes bankolás, bankkártya, illetve mobiltelefon segítségével hajtsák végre az állam számára esedékes befizetéseiket.

Az EFER megvalósítására kiírt közbeszerzési eljárást a Getronics Magyarország Kft. nyerte. A rendszertervezés az eredeti elképzelésektől eltérően külső okok miatt hosszabbra nyúlt, de a részletes tervek jóváhagyása néhány napja megtörtént, így elindulhat a fejlesztési munka. A projekt megvalósításának határidejét 2010. július 31-re módosították. A konzorciumi tagok számára szeptember 15-ig lesz lehetőség arra, hogy az EFER-hez illesszék rendszereiket, és csatlakozzanak a központi elektronikus fizetési szolgáltatáshoz.

Szántó Tamás kérdésre elmondta: az EFER lehetőséget biztosít az ügyfeleknek arra, hogy az ügyintézéshez kötődő fizetési kötelezettséget egy összegben, egy tranzakcióval fizessék abban az esetben is, ha a befizetés több számlát érintene. A felosztás technikai lebonyolítása a Magyar Államkincstárban nyitott, az intézményhez rendelt átvezetési számla segítségével történik.

Az elnökhelyettes egy másik kérdésre elmondta: a fizetési tranzakciókat ténylegesen lebonyolító bankot (esetleg bankokat) később pályázat útján választják ki, a tranzakciós díjakat az állam téríti meg.