A közösségi média kihívás a hírügynökségek számára

MTI Sajtóadatbank, 2010. május 7. 09:01

A hírügynökségek számára ma az az egyik legnagyobb kihívás, hogy az interneten megjelenő közösségi média révén juthatnak-e többletbevételekhez saját híreik és fotóik után. Ezért fontos lenne az együttműködés ezekkel az új szereplőkkel, és ezért is lenne szükség új üzleti modellekre - mondta Vince Mátyás, az MTI elnöke az Európai Hírügynökségek Szövetségének (EANA) budapesti konferenciáján csütörtökön.
 

 Az elnök, aki 2008-tól az EANA elnöki tisztségét is ellátja, megnyitó beszédében feltette a kérdést: jelenthet-e a hírügynökségeknek lehetőséget a Facebook 400 milliós közössége, s kérte kollégáit, hogy a konferencia során próbáljanak választ találni e felvetésre.

 A hírügynökségek üzleti modelljének újragondolását sürgette Malte von Trotha, a német DPA hírügynökség elnök-vezérigazgatója is. Szerinte erre azért van szükség, mert csak Ázsiában van növekedés a médiapiacon, Észak-Amerikában és Európában súlyos visszaesés tapasztalható. Ezért újra kell gondolni az ingyenes és fizetős tartalmak elosztását - mondta az előadó.

 Kevin Anderson, a brit Guardian és a BBC volt online újságírója a civil újságírás rohamos terjedéséről beszélt. Szerinte a korszerű újságírásnak "együtt kell élnie és lélegeznie" a közösségi médiával. Ott kell lennie az újságírónak, ahol a köz ügyeiről a közbeszéd folyik, mert ott van az új nyilvánosság - hangsúlyozta.

 Az online közösségi oldalakon fellelhető hírek és információk mindig ellenőrzésre szorulnak - mondta Peter Kropsch, az APA osztrák hírügynökség vezérigazgatója. Meglátása szerint a közösségi média természetéből fakadóan elfogult. Mint mondta, az osztrák hírügynökség most azon dolgozik, hogy minél rugalmasabb tarifákkal árazza be az online világnak szánt híreket.

 Jiri Majstr, a cseh hírügynökség hírigazgatója elmondta: a CTK hírügynökséget már lehet követni a Twitteren és a Facebookon is, itt rövid hozzászólásokon keresztül lehet részt venni a cég munkájában.

 Eric Scherer, a francia AFP stratégiai igazgatója elmondta, saját blogoló kollégáik számára irányelveket foglaltak írásba, s utalt arra, hogy a Reuters kifejezetten támogatja újságíróit, szerkesztőit, hogy blogot írjanak.

 A nagy érdeklődésre számot tartó, fontos híreket és a társadalmi célú információkat (ilyenek például az Európai Unióról szóló hírek) a szlovák hírügynökség ingyen szolgáltatja - mondta Vladimir Puchala, a TASR stratégiai igazgatója. A TASR naponta 700 hírt ad ki, ám ennek csupán negyedét használja fel a szlovák média.

 A háromnapos, pénteken záruló EANA-konferencián huszonnyolc európai ország hírügynöksége képviselteti magát. Az EANA 1956-ban alakult, a Magyar Távirati Iroda 1970 óta a tagja. A szövetség egyik fő célja az, hogy előmozdítsa tagjainak együttműködését és szakmai információcseréjét. A szervezetnek országonként egy tagja van, az alapszabály szerint az adott európai állam legnagyobb hírügynöksége.