Mobilpiac: hosszú távon az győz, aki gyorsabb adatvitelt kínál

MTI Sajtóadatbank, 2010. június 1. 11:42

Az elmúlt évben 6-8 százalékkal csökkent a mobilpiac bevétele Magyarországon; fellendülés csak a második félévben várható, de éves szinten az idén még mindig 3-5 százalékos visszaesést jelez előre a Vodafone Magyarország az első negyedéves adatok és a tendenciák alapján.

Beck György, a társaság vezérigazgatója Sanghajban az MTI-nek elmondta: a Vodafone Magyarország 2009 elején, hasonlóan az iparág más szereplőihez, még folyamatosan fejlődő piacra számított, amit tavaly az első négy hónap adatai igazoltak is. Ekkor úgy tűnt, a válság a mobilkommunikációs piacra nem hat, ám májustól kezdve a trend megfordult, s a mai napig visszaesést mutat.

 Az idén már óvatosabbak - mondta Beck György -, s úgy látják a nyáron sem lehet trendfordulóra számítani, csak ősszel várhatók pozitív fejlemények. A munkanélküliség továbbra is magas, 11 százalék feletti, ami alapvetően befolyásolja a lakossági költést, s a kis- és közepes cégek is spórolnak távközlési kiadásaikon.

 A vezérigazgató közlése szerint korábban azt gondolták, hogy a bruttó hazai termék (GDP) alakulása befolyásolja a távközlési piacot, ám ma már bizonyosra veszik, hogy nem ez, hanem alapvetően a vásárlóerő hat rá.

 Kifejtette, tavaly a Vodafone bevétele a piaci átlagnál kevésbé esett vissza, és azt várják, hogy az idén is hasonló lesz a helyzet. A vezérigazgató megjegyezte: sok hatékonyságnövelő és költségcsökkentő lépést tettek az elmúlt másfél évben.

 A vezérigazgató elmondta, a hatékonyság növelésében sokat segített az is, hogy a Vodafone áttért a kínai Huawei hálózati eszközeinek használatára. Ez legalább 20 százalékkal csökkentette a cég energia-felhasználását, ami az egyik legnagyobb költségtétel egy mobilszolgáltató esetében.

 Az elmúlt évben az ügyfelek száma mintegy 500 ezerrel csökkent a magyar mobilpiacon, a Vodafone azonban Beck György szerint jól jött ki a válságból, hiszen 40 ezerrel növelni tudta előfizetőinek számát, miközben versenytársai vesztettek. Ugyanakkor tovább nőtt a mobil internetezők tábora, s számuk ma már eléri az 1 milliót, év végre pedig az 1,2-1,3 milliót.

 A vezérigazgató szerint a mobilpiac fejlődésének motorja továbbra is az adatátvitel lesz. Hozzátette: ma már a szélessávú forgalom 30 százaléka a mobilhálózaton történik, s ez az arány folyamatosan növekszik. A szélessáv előtt új távlatokat nyitnak azok az új, a Huawei által már tesztelt fejlesztések, amelyek például lehetővé teszik a másodpercenkénti 1.200 megabites adatátvitelt: ezzel a sebességgel egyszerre 4 HD-minőségű filmet lehet nézni egyetlen mobilkapcsolattal. Mindez azért is nagyon fontos, mert a szolgáltatók között mára kialakult a sebesség-verseny, így hosszú távon az győz a piacon, amelyik gyorsabb adatvitelt kínál a felhasználóknak.

 Beck György szerint a további piaci növekedéshez részben az kellene, hogy az állam tegye lehetővé a 900-as frekvencia használatát az adatátvitelhez, s csökkentse a frekvencia-használati díjat. Ez ugyanis Magyarországon kétszer akkora, mint a nemzetközi átlag.

 A Vodafone vezérigazgatója elmondta, a válság nemcsak bevételt és az eredményességet befolyásolta, romlott az ügyfelek fizetési fegyelme is. Az előfizetőknek csak a 20 százaléka fizeti ki a számláját a megadott időre, s bár arról nem nyilatkozott, hogy hánynak kell felmondani a szerződését ilyen okok miatt, annyit elmondott, hogy jelentősen nőtt a számuk az utóbbi időben.

 A mobilpiac fejlődésének középtávon az is gátja lesz, hogy egy elfogadott törvénymódosítás 2011 májusa után korlátozza a mobilfizetést, mivel ezt csak pénzügyi szolgáltató végezheti. Ez viszont negatívan befolyásolja a mobilcégek bevételét, hiszen a mobilfizetés egyre népszerűbb, s ma már nemcsak a parkolásért róható le vele a díj, hanem sok más egyéb szolgáltatásért is. Beck György szerint ezen a szabályozáson változtatni kell.

 A fejlődés másik záloga az, hogy fejleszteni kell az országos szinten gyorsabb adatátvitelt lehetővé tevő, ma még csak 50-60 százalékos lefedettséget elérő 3G-s hálózatot. Ahhoz, hogy a harmadik generációs országos mobil lefedettség elérje a 80-90 százalékos arányt iparági szinten további 50-100 milliárd forint beruházás szükséges, ám a szakértők szerint a mobilcégek további invesztícióra csak akkor lesznek hajlandóak, ha például a frekvencia-díjakat mérsékli az állam. Világszinten a Vodafone csoportnak 330 millió ügyfele van, a fejlődésre jellemző, hogy 2007 tavaszán még csak 200 millió volt.