Olajkatasztrófa: a BP kifejezéseket vásárolt keresőportálokon

MTI Sajtóadatbank, 2010. június 7. 08:27

A Google az olajszivárgás szóra több ezer találatot kínál fel, az első link azonban a mexikói-öbölbeli tragédiáért felelős brit olajvállalathoz vezet. "Tudjon meg többet arról, hogyan segít a BP" - invitálja klikkelésre a találati sor az érdeklődőket.

Toby Odone, a BP szóvivője megerősítette: több kifejezést "megvettek". Mint mondta, meg akarják könnyíteni az embereknek, hogy információkhoz jussanak a kárelhárítási műveletekről.

Internetes szakértők azonban kétségüket fejezték ki a BP szándékait illetően. A cég szerintük befolyásolja az információkhoz való hozzáférést, méghozzá abból a célból, hogy helyreállítsa megroppant tekintélyét. Az Egyesült Államokban környezetvédő csoportok tiltakozó akciókat szerveznek a BP "tehetetlensége" miatt, és a Fehér Ház a napokban úgy döntött, hogy a szövetségi hatóságok nem tartanak több sajtótájékoztatót a BP illetékeseivel közösen.

Kevin Ryan, a kaliforniai Motivity Marketing piackutató cég vezetője briliánsnak nevezte a BP lépését, rámutatva, hogy a felhasználók nincsenek tudatában annak, ha fizetett linkre kattintanak. A vállalat nagyszerű PR-taktikával vette meg a keresőmotoros kifejezéseket, a sajtó jelentős része ugyanis a BP ellen hangolja a közvéleményt. A Google oldalán az április 20-i platformrobbanás óta a leggyakrabban keresett kifejezések között szerepel az olajszivárgás, az öbölkatasztrófa és a BP szó.

Scott Slatin, a Rivington New York-i keresőmotoros marketingcég vezetője úgy becsülte: a BP naponta legalább 10 ezer dollárt fizet azért, hogy a katasztrófával kapcsolatos találatok élén a cég pozitív üzenete szerepeljen.

Kevin Ryan rámutatott: korábban egyetlen olyan vállalat sem folyamodott ehhez hasonló átfogó keresőmotoros imázsjavító akcióhoz, amelyre valamilyen okból sajtóbírálatok össztüze zúdult. Az egyebek mellett a fékek meghibásodása miatt sokat támadott Toyota alkalmazott hasonló trükköt: a felhasználók a Toyota-fékek kifejezésre keresve márkakereskedők oldalait is megkapták
találatként.

A BP a héten tévés kampányt is indított: Tony Hayward vezérigazgató bocsánatot kér a történtekért, és kijelenti, hogy cége teljes felelősséget vállal a Mexikói-öböl megtisztításáért. A BP ezenkívül olyan vezető PR-cégekkel kötött szerződést, mint a Brunswick Group és a Purple Strategies.

Bobby Jindal, az olajszennyeződés által leginkább sújtott Louisiana állam kormányzója bírálta a BP-t, mondván: ahelyett, hogy 50 millió dollárt költ PR-célokra, azt ígérve, hogy remekül végzi a kárelhárítási munkát, inkább a tényleges segítségnyújtásra kellene több figyelmet és pénzt fordítania.

A CBS News arról tudósított, hogy a tengeri ételeket kínáló éttermek az egész Egyesült Államokban meg fogják érezni a szennyeződés hatását. Az éttermekbe látogatók ugyanis fenntartásokkal fognak ilyen ételek fogyasztani, még akkor is, ha az alapanyag garantáltan nem a Mexikói-öbölből érkezik. Az amerikai éttermekben felszolgált osztriga 70 százaléka az öbölből származik. A szövetségi kormány már a halászati övezet csaknem egyharmadát lezárta az olajszivárgás miatt.