Trükközött az olajkatasztrófa képeivel a BP

Kiss Ádám Zoltán, 2010. július 22. 09:01

A British Petrol „fotosoppolta” az olajkatasztrófa válságközpontjának képeit, a botrány nem is jöhetett volna rosszabbkor.

A brit olajvállalat alkalmazottai Photoshop segítségével megváltoztatták az olajkatasztrófa válságközpontjának képeit, ám egy blogger felfigyelt a változtatásokra. A cég elismerte a változtatásokat, és nyilatkozata szerint csak javítani akartak a képek minőségén. Ez a kijelentés az eredeti és a megváltoztatott képek összehasonlításakor egyszerűen nem állja meg a helyét. A képeken lényegi, tartalmat érintő változtatás történt, melyet a cég szerint nem ők kértek, hanem dolgozóik önálló akciója. Akárhogy is legyen, több mint kínos ez az eset, amikor éppen a cég őszintesége az egyik legfontosabb kérdés a válság kezelése során. A BP új, változtatás nélküli képeket tett közzé, ám ezeket, vélhetően óvatosságból, már nem nagyfelbontásban.

Az úgynevezett „fotosopítisz”, vagyis a képek mániás manipulálása nem csak vállalati környezetben jellemző. A címlapfotóktól az egyszerű otthoni felvételek megváltoztatásáig egyre nagyobb, hitelességet érintő problémáról van szó, nem véletlen, hogy több neves magazin Photoshop-mentes különrovatokkal jelentkezett a közelmúltban.

A BP esete azért különösen kínos, mert éppen a brit miniszterelnök és az Amerikai elnök tárgyalása alatt szivárgott ki a képhamisítási ügy. A céget állandóan az információk eltorzításával vádolják, és erre a közgazdászok szerint a teljes vállalat rámehet, mivel időközben amerikai belpolitikai ügy is lett a katasztrófa. A puhasággal vádolt és zuhanó népszerűségű Obama éppen ezért ragaszkodik a teljes kártérítéshez, és részletes vizsgálathoz. Ehhez csak adalék, hogy a nagy hagyományokra épülő angol-amerikai kapcsolatok erőpróbájaként is felfogható az ügy, mely egyben az amerikai elnök külpolitikájának nagy kérdése. Ebben a környezetben robbant John Aravosis blogger szemfüles felfedezése a képhamisításról.