Drágább lesz, és tovább késik az európai műholdas navigációs rendszer

MTI Sajtóadatbank, 2010. október 8. 12:36

Az Európai Bizottság azzal számol, hogy a tervezetthez képest még később fogja megkezdeni működését a Galileo műholdas navigációs rendszer, s kiépítése a vártnál 1,5-1,7 milliárd euróval drágább lesz.

Ilyen értelmű értesülést szellőztetett meg csütörtökön a Financial Times Deutschland, a berlini kormány jelentésére hivatkozva. A német gazdasági és üzleti napilap szerint ezzel első ízben kerültek nyilvánosságra kozmetikázatlan számok és valódi költségadatok arról a projektről, amely a Pentagon ellenőrzése alatt álló amerikai GPS rendszernek kíván konkurenciát támasztani.

 "A jelenlegi becslések szerint abból kell kiindulni, hogy az üzemeltetési költségek hosszú távon is meg fogják haladni a közvetlen bevételeket" - idézett a FTD a kormányjelentésből. Eszerint a 100 millió euróra taksált bevételek levonása után még mindig évi 750 millió euróba fog kerülni a Galileo fenntartása. Eddig évi 250 millió euróban adták meg a rendszer üzemeltetési költségeit.

 A Galileo-rendszer első két műholdját a legújabb változat szerint 2011 harmadik negyedévében fogják felbocsátani, a rendszer teljes kiépítése 2017/18-ban várható. Ezzel pontosan tíz évet fog késni az eredetileg tervezett időponthoz képest.

 Az amerikai és a tervezett európai navigációs rendszer mellett Kína is nekilátott saját műholdas rendszer kiépítésének, s ehhez részben a Galileo frekvenciáit veszi igénybe. Ezen felbőszülve az EU kizárta a kínai technológiát a Galileo projekt beszállítói közül, ami késedelmet okozott a terv megvalósításában. Ráadásul Francia-Guyanából olyan hírek érkeznek, hogy az európai műholdat Föld körüli pályára állító orosz Szojuz rakéta még mindig nincs startra kész állapotban.

 A hírhez fűzött epés kommentárjában a FTD rámutat: a Galileo ötlete jó volt, ám amit az európai politika malmai csináltak belőle, az maga a csőd. Megmutatkozott, mennyire balul üthet ki, ha túl sok érintett akar érvényt szerezni saját érdekeinek - és ez sikerül is nekik. Több mint 30 állam szállt be a projektbe - és mindegyik beleszól, amikor megrendelésekről és telephelyekről van szó.