Szervizbróker menedzseli a Magyar Telekom újdonságait

Galvács László, 2010. október 23. 13:58

Olyan új generációs hálózatfejlesztési eszközt vezetett be a Magyar Telekom, amely egyszerűsíti új fix és mobilszolgáltatások bevezetését és együttes kezelését.

Nem véletlen, hogy mobiltelefónia helyett immár mobilkommunikációról beszélünk. A maroknyi kis készüléket ugyanis egyre ritkábban használjuk beszélgetésre, és mind gyakrabban egyéb olyan funkciókra, amikor a „vonal” végén nem egy másik ember áll készenlétben. A már mindennapos SMS mellett ilyen megoldás például a web böngészése, üzenetek fogadása, üzleti tranzakciók (vásárlás, fizetés) intézése.

Miközben mindezek a felhasználó számára lassan természetessé válnak, addig a szolgáltatónak minden esetben meg kell küzdenie az újdonságok kifejlesztésével, a műszaki feltételek megtemetésével, majd a bevezetés után az alkalmazások menedzselésével. Csakhogy ezek az alkalmazások technológiailag gyakran függetlenek egymástól, ezzel szemben nagyon is függenek a megoldás szállítójától, vagyis nehezen kezelhetők egységesen.

A Magyar Telekom Oracle alapon és az Alerant közreműködésével a közelmúltban vezette be azt az eszközét, amellyel már megvalósítható az új generációs, a vezetékes és mobil szolgáltatásokat integráló, intelligens hálózatfejlesztés. Fekete László, a Magyar Telekom IT szolgáltatásfejlesztési ágazatának vezetője elmondta, hogy a vállalat korábban zárt fejlesztői környezetben hozta létre az egyes új hálózati szolgáltatásokat, ami csak nagy megrendelői szám mellett volt költséghatékony, s nem tette lehetővé konvergens megoldások kialakítását. A most kiépült platform immár rugalmas, szabványos megoldás, így leegyszerűsíti a szolgáltatások kialakításának folyamatát. Használatával a szűkebb megrendelői számú szolgáltatások is gazdaságosan építhetők ki. A platform lehetővé teszi konvergens távközlési (telco), webes, IPTV és IP alapú multimédiás szolgáltatások fejlesztését.

Az új platformra első lépésként a Magyar Telekom már meglévő alkalmazásait helyezik át, így a feltöltőkártyás mobiltelefon használatot, a Telemátrix virtuális magánhálózatok (VPN) biztosítását, valamint a zárt felhasználói csoportok (CUG) kezelését, a mobilparkolást, az autóskártya és más, helyalapú megoldásokat lehetővé tevő szolgáltatásokat. Vagyis mindazon megoldásokat, amelyek – a korábbi „híváskapcsolás” helyett vagy mellett – valamilyen intelligens logikai lépést igényelnek a rendszerben.
A Java és az internetes telekommunikációt lehetővé tevő SIP technológiára épülő platform hasznosságát jelzi, hogy a T-Mobile hálózatából indított mobil hívásoknak a 80, az indított SMS-knek 50 százaléka igényel valamilyen hálózati intelligenciát, ezért átfut az új rendszeren. Ennek három fő eleme van, a Service Broker , az applikációs szerver, valamint az adatbázis. A szabványos IT fejlesztői infrastruktúrán nincs szükség telco-specifikus tudásra, korszerű Web 2.0-s és Telco 2.0-s környezetben egységes platformot nyújt a webes távközlési és IP-s multimédiás szolgáltatások fejlesztésére.

Gordon Rawling az Oracle Communications Business Unit igazgatója szerint ezzel a megoldással létrejött egy európai szinten kiemelkedő kompetencia, mely más országok távközlési cégei számára is hasznosítható tudást és technológiát nyújt. A Magyar Telekommal már évek óta kapcsolatban álló Alerant Zrt. ügyvezető igazgatója, Szabó Tamás elmondta, hogy a projektben cégük feladata a koncepció kialakításától, az Oracle iparági megoldásainak bevezetésén és a rendszerintegráción át, a szolgáltatásfejlesztésig és teljesítménytesztelésig terjedt.