Vizsgálják a hatóságok az Apple új előfizetési rendszerét

MTI Sajtóadatbank, 2011. február 21. 08:58

Versenyhatósági vizsgálat indult az Egyesült Államokban az Apple új előfizetési rendszerével kapcsolatban.

Az amerikai versenyfelügyelet szerepét betöltő szövetségi kereskedelmi bizottság (FTC) mellett a washingtoni igazságügyi minisztérium is vizsgálja, hogy összefér-e a piaci versenyt szabályozó törvényekkel a héten bemutatott rendszer, amelyben az Apple a saját fejlesztésű előfizetési megoldását erőlteti a cégtől teljesen független tartalomszolgáltatókra, és 30 százalékot levesz a díjból.

Az Apple nem gátolná kimondottan, hogy a szolgáltatók más megoldásokkal is próbálkozzanak, de olyan feltételeket szab, amelyek révén előnytelenné válhat minden más előfizetési módszer.

A rendszer az Apple mobil készülékeire fejlesztett alkalmazásokra - úgynevezett app-ekre - vonatkozik, amelyeket az amerikai vállalat digitális tárházából - az App Store-ból - lehet letölteni. Azok a tartalomszolgáltatók, amelyek nem ingyen szolgáltatnak, hanem előfizetésért kívánják értékesíteni a tartalmat, úgy végezhetik a szolgáltatást, ha az Apple iTunes elnevezésű szoftverével bonyolítják le az előfizetést.

Az összegből 30 százalékot át kell engedni az Apple-nek, és ugyan nem volna tilos az App Store-ból letöltött alkalmazások révén keletkező előfizetői díjak beszedése más módszerrel, az ár azonban nem lehet kedvezőbb, mint az - eredetileg zenei tartalmak forgalmazására kifejlesztett - iTunes révén kínált előfizetés. Ha az előfizetés mégis kedvezőbb, akkor az adott szolgáltatást az Apple törölheti a mobil készülékein - például iPad-en vagy iPhone-on - elérhető alkalmazások közül.

A The Wall Street Jorunal pénteki beszámolója szerint a tervezett rendszer felkeltette a hatóságok érdeklődését. Egyelőre előzetes elemzést végeznek, ami után nem következik feltétlenül hivatalos vizsgálat, vagy eljárás a cég ellen.

Az Apple kedden jelentette be terveit. Két nappal később a Google is hasonló rendszer beindításáról tájékoztatott, ugyanakkor a One Pass elnevezésű fizetési megoldás révén a tartalomszolgáltatók nagyobb mozgásteret nyerhetnek és kisebb a jutalék is: szolgáltatás a díjbeszedés több formáját támogatja, előfizetés mellett a korlátozott hozzáférést és egyes cikkek megvásárlását is, a Google-nek járó jutalék pedig 10 százalékot.