Infománia

Vértes János, 2000. május 6. 12:26
"Ha szétnézünk az Info kiállításon (ha belelapozunk az immár harmadik olyan Monitorba, amely az Infóval foglalkozik), akkor azt látjuk, hogy mindenki a távközlés távlatait festi le, minőségi átalakulást ígérve... A Panteltől a Westel 450-ig, az Orange-tól a Nokiáig vagy a Kapschig..." Ezt tavaly írtuk az Info kiállítás kapcsán, úgy gondolva, hogy a kommunikáció igazi forradalma még csak most következik...
Nos, azóta a legnagyobb természetességgel iktattuk be életünkbe a külföldi beszélgetéseknél a VoIP (internetes hangátvitel) szolgáltatásokat, tudomásul vettük, hogy csatasorba állt a harmadik GSM-szolgáltató, csak dual (ha nem tri-band) normás telefonokat vagyunk hajlandóak venni, és már rá sem csodálkozunk a Novacom alternativtavkozles.hu plakátjaira, annyira hétköznapiak ezek a fogalmak...

Ugyanakkor ma is, mint tavaly meg tavalyelőtt, itt toporgunk az internetes forradalom kapujában, s Hannibált idézve mondogatjuk, hogy mindenki ante porta(l)s, s azt számolgatjuk, hogy hány százmilliót tettek a befektetők az Indexbe, mennyit a Telnetbe, hogyan indult el százmilliós reklámkampánnyal a Vianovo, mikor lódul be a Globopolis, hogyan állja a sarat eme hadjárattal szemben az Origo vagy az Internetto... Egy csapásra tele lettünk kapukkal, s közben azok száma, akik rendszeresen interneteznek, s valóban tévéként, médiumként, hír- és információforrásként használják a netet, még mindig csak néhány tízezer, az RTL Klubot vagy a Tv2-t néző milliókra még mindig várni kell...

Hogy mi kell az internetes forradalomhoz? Nos, az egyik tényezőt - az olcsó vagy legalábbis behatárolható árú internetet - unos-untalan emlegeti mindenki. Ezzel kapcsolatban van egy vízióm: talán holnap, talán holnapután a Matáv vagy éppenséggel valamelyik alternatív szolgáltató megnevez majd egy telefonszámot, s azt mondja, hogy azt a számítógépek ingyen hívhatják... Hogy miért érné ez meg neki? Nyilván azért, mert esetleg egyidejűleg beterelné a saját Origójára vagy saját alternativtavkozles.hu oldalára a nagyérdeműt, és learatná a tartalomszolgáltatás reklámbevételeit... Ez persze csak vízió, de minél inkább közeledik a távközlés versenykorszaka, annál valószínűbbnek tűnik számomra... A Deutsche Telekom például egy ilyen terepen egyre több olyan lépést tesz, amely erre a végső megoldásra hajaz...

De - mint mondtam - lenne még egy tényező: legyen számunkra fontos, mondhatni nélkülözhetetlen az interneten fellelhető információ. Ha a webre felhelyezett minőségi tartalom oly mértékben teszi majd jobbá, szebbé, tartalmasabbá életünket, hogy arról nem mondhat le senki, akkor - kerüljön akár pénzbe - bizonyosan kitör majd az infománia...

Most egyelőre csak az Info kezdődik...