ISP-piac: fúziós spekulációk

MTI Sajtóadatbank, 2000. május 20. 13:49
A Terra Networks és a Lycos internetszolgáltatók szerdán bejelentett fúziója nyomán elemzők a verseny kiéleződésére és újabb egyesülésekre számítanak az internetszolgáltatói piacon.
A 12,5 milliárd dolláros fúzióval, a Terra Lycos létrejöttével olyan óriás születik, amely a világ első három szolgáltatója között lesz, és mintegy 50 milliós piacot fed le. Az egyesülés nyomán néhány elemző Európában máris a következő fúziós ajánlatra számít, mégpedig az olasz Tiscali részéről. A piacot ismerők szerint ugyan erejét tekintve az újabb fúzió elindítására a Deutsche Telekom on-line üzlete, a T-Online lenne esélyesebb - hiszen a Tiscali Olaszország és Belgium második legnagyobb szolgáltatójaként csak kétmilliós ügyfélkörrel rendelkezik, jóval kisebbel, mint a T-Online -, egyes elemzők azonban úgy vélik: a Deutsche Telekom nem szeretné, ha a T-Online-ban levő 90 százalékos részesedése bármilyen fúzióban olvadna fel.

Mindazonáltal az európai piacon a T-Online lehetséges ajánlattevő a legnagyobb brit szolgáltatóra, a Freeserve Plc.-re, amely mintegy 7,5 millárd fontos piac felett rendelkezik. Elemzők emellett kisebb nemzeti szolgáltatók egyesüléséről is spekulálnak.

Ami a tengerentúli piacokat illeti, az Egyesült Államok internetpiaca ezzel a fúzióval egyértelműen a "nagy nevek" kezébe került, és az amerikai piacon második Yahoo!-n kívül nincs is más független szereplő a szolgáltatók első soraiban.

Bár a legnagyobb amerikai szolgáltató, az America Online (AOL) őszre tervezett 130 milliárd dolláros megafúziója a legnagyobb amerikai médiacéggel, a Time Warnerrel valószínűleg elhomályosítja majd a Terra és a Lycos mostani házasságát, elemzők úgy vélik, hogy az AOL-nak gondjai vannak amerikai dominanciája kiterjesztésével a nemzetközi piacokra - tavalyi brazíliai startja sem sikerült igazán jól.

A Latin-Amerikáért folyó vetélkedés éppen ezért - vélik a hozzáértők - a Yahoo! és a Terra Lycos között dőlhet el, s ezért a Yahoo! ebben az irányban próbál terjeszkedni, és ennek - a számára eddig feltáratlan - piacnak a meghódítására szövetségest találni.