Megduplázódik az on-line brókerszolgáltatások száma

MTI Sajtóadatbank, 2000. május 29. 16:58
A Carnation Research robbanásszerű fejlődést prognosztizálva a hazai on-line brókerszolgáltatások piacán úgy véli, hogy az idén az interneten is szolgáltató brókercégek száma legalábbis megduplázódik, s az év végén már 9-10 ilyen szolgáltatás közül választhatnak az ügyfelek.
Lipkovics Olga, a cég ügyvezető igazgatója kifejtette: egy májusban végzett kutatásuk alapján elmondható, hogy már hazánkban is teret nyernek az interneten keresztül lebonyolított értékpapír-tranzakciók, amelyek aránya jelenleg még nem mondható jelentősnek. Észak-Amerikában ugyanez az arány 38 százalék.

Az elemzés szerint jelenleg a brókercégek által az on-line kereskedelmi csatornán forgalmazott vállalati részvények forgalma a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) összes forgalmának átlagosan 0,8 százalékát teszi ki, ami az aktuális forgalomtól függően havi 5-10 milliárd forintos nagyságrendben mozog. A Carnation Research előrejelzése szerint az on-line kereskedés aránya 2001 elejére eléri a 2,1 százalékot.

Lipkovics Olga közölte azt is, hogy az összes regisztrált on-line ügyfél száma a kutatás idején megközelítette a 8000 főt. Közülük körülbelül 1500 fő végez hetente legalább egy tranzakciót, vagyis a regisztrált felhasználók valamivel kevesebb mint 20 százaléka tekinthető aktívnak.

Szekfű Ádám, a kutatás vezetője az on-line szolgáltatások előnyeként elmondta, hogy segítségükkel a brókercégek új felhasználói csoportokat érhetnek el. A jelenlegi és még potenciális új felhasználók között a munkahelyéről internetező, magas jövedelmű, fiatalabb korosztály szerepel a legnagyobb arányban. Ugyanakkor a spekulációs szándékkal vásárló kisbefektetők és az otthoni felhasználók számára ez a szolgáltatás a magas nappali távközlési díjak miatt ma még legtöbbször megfizethetetlen.

A kutatás szerint a tranzakcióikat munkahelyükről intéző felhasználók az aktív befektetők közé tartoznak, s hetente több megbízást is adnak. Számukra az internet a szolgáltatás egyszerű és kényelmes hozzáférhetőségén túl azt a lényeges előnyt is nyújtja, hogy könnyebben érhetik el a piaci információkat, s közvetlenebbül vehetnek részt a piaci folyamatokban.