Szabályozás, koordináció, elmélet és gyakorlat

Guttray László Guttray László, 2000. május 31. 11:10
A kormányzat informatikai (hírközlés, távközlés és számítástechnika) hatáskörök áthelyezésével, összevonásával kapcsolatos döntéséről - a múlt héten az Inforum álláspontjáról Beck Györgyöt kérdeztük - Gyurós Tibort, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének elnökét kértük összegzésre.
Az alapinformációk változatlanok - időközben azonban döntés született az informatikai kormánybiztos személyéről: június 1-jei hatállyal Sík Zoltánt bízták meg a teendők ellátásával. Gyurós Tibor az IVSZ álláspontjának összegzésében a következőket emelte ki:

- Két megközelítésből, a szabályozás és koordináció szemszögéből értékeltük az összevonási szándékot, és mindazt, ami történik közeljövőben. Az IVSZ értelmezése szerint alapvetően két területet érint - vagy érinthet - az új kormányzati elképzelés, a hírközlést és a számítástechnikát, reményeink szerint mindkét terület szabályozási és koordinációs kérdései megoldódnak, ha egy kézbe kerülnek a hatáskörök. Ha a KHVM hírközlést szabályozó jogköre és a minisztériumok önálló hatáskörben intézett tevékenységeinek szabályozása az informatikai kormánybiztos hatáskörébe kerül, már közelebb juthatunk az ideális helyzethez, egyelőre azonban kérdéses, hogy mennyire lesz hatékony az elektronikus média szabályozását végző ORTT és az informatikai kormánybiztos közötti koordinációs munka.

- Mennyire lehet optimalizálni a szabályozási és koordinálási kérdéseket?

- A szabályozás tekintetében két lehetőség van: vagy külön szabályozzák a hírközlést és a számítástechnikát, vagy egységesen kormánybiztosi hatáskörbe kerül a két terület törvény-előkészítése - a kormánybiztosi státus létrehozásából értelemszerűen következik, hogy a Miniszterelnöki Hivatal koordinálja mindkét területet. A legvalószínűbbnek az látszik, hogy a hírközlés és a számítástechnika törvényi szabályozását összevonják, az ORTT-vel való kapcsolat azonban elsősorban koordinációs jellegű lesz. Egyértelműen jónak tartjuk, hogy a kormányzati informatikai stratégia a jövőben egységes értelmezést kap - bár azt azért hozzátenném, hogy a számítástechnikát csak "érintőlegesen" kell szabályozni, hiszen az üzleti szféra minden tekintetben alkalmazkodik a stratégiához, az egységes és következetes koordinációt azonban feltétlenül üdvözöljük, szükségesnek tartjuk. Az elmélet tehát követésre méltó, de minden a gyakorlatban dől majd el, például abban, hogy mennyire sikerül "átmozgatni" az egyes tárcáktól az új célokat jól szolgáló funkciókat, ehhez kapcsolódóan pedig az apparátust. A közös cél elérésében attól is sok függ, hogy a Miniszterelnöki Hivatal, illetve a kormánybiztos mennyire találja meg a helyes arányokat az informatikán belül a hírközlés és a számítástechnika között, például lesz-e külön hírközléssel és számítástechnikával foglalkozó helyettes, és az elektronikus médiával való koordináció miként valósul meg. Az IVSZ reményei szerint egészséges arány alakul majd ki, és a későbbiekben a szabályozás és a koordináció egy kézben összpontosul. Mindez azonban azt is eredményezi majd, hogy amennyiben a demokrácia szabályai szerint megfelelően előkészített, jól koordinált törvények készülnek, akkor azok végrehajtásában az informatikai szféra a lehető legnagyobb támogatást adja. Az IVSZ tagjai örömmel fogadják majd, ha a MeH képviselője minden tárca törvény-előkészítését és -alkotását, a területhez kapcsolódó beruházásait informatikai szempontból átnézi, felügyeli és irányítja, tehát azt reméljük, hogy egységes szemléletmód valósul meg a jövőben.