A feljövő országok tartják lendületben a távközlési műholdak piacát

MTI Sajtóadatbank, 2011. szeptember 20. 09:03

Miközben a gazdasági válság az egész világot megrázza, a távközlési műholdak piacát a jelek szerint nem rendíti meg, akárcsak 2008-ban, a piacot a fejlődő országok tartják lendületben. 2010-ben a műholdak iránti kereslet még mindig 4,5 százalékkal nőtt és új cégek törtek be a piacra.

"A mesterséges holdak gyártói utoljára 2000-2001-ben, az internet-buborék kipukkadásakor jutottak nehezebb helyzetbe, akkor az iparág kapacitása meghaladta az igényeket" Ma a piacot  a HD televíziók, a háromdimenziós technológia, valamint a mobiltelefon és az internet igényei mozgatják - mondta a Le Monde-nak Michel de Rosen, a világpiacon 3. helyen álló francia Eutelsat cég vezérigazgatója az Euroconsult tanácsadó cég által szervezett World Satellite Forum kapcsán.

Az Euroconsult szerint a digitális televízió a növekedés fő motorja. A műholdon sugárzó tévécsatornák száma 2010-ben 29 ezer volt, 2018-ra várhatóan el fogja érni a 39 ezret. A HD a mai 8 százalékkal szemben akkorra a teljes forgalom 20 százalékát képviseli majd.

E keresletet főleg Latin-Amerika, Ázsia és Afrika igényei növelik, az "érett" Nyugat-Európa, Észak-Amerika és Japán szerepe viszonylag kisebb lesz a növekedésben. A csak kevesebb infrastruktúrával rendelkező feljövő országokban a műhold az egyetlen megoldás arra, hogy jó minőségű vételt biztosítsanak a digitális tévéadások és az internet számára.

Michel de Rosen azt hangoztatja, hogy ma a szélessávú internet ugyanolyan nélkülözhetetlen, mint az ivóvíz vagy az áramszolgáltatás. Ha a gazdasági helyzet romlik, az emberek elhalasztják az autó- vagy a lakásvásárlást, de a gyors internetkapcsolatról már csak azért sem mondanak le, mert az ilyen bizonytalan időkben még nagyobb szükségük van az információra.

Mindez nem jelenti azt, hogy a válság egyáltalán nem hat a szektorra, hiszen már második éve valamelyest csökkentek a rendelések. Ennek eredménye, hogy 2010-ben "csak" 4,5 százalékos volt a bővülés - részben azért, mert az előző években igen erős volt a növekedés. A verseny erősödik azért is, mert új cégek jelentkeznek a piacon. Ezért a műholdakat gyártó négy vezető cég, a luxemburgi Intelsat és SES, a francia Eutelsat és a kanadai Telesat piaci részesedése a 2008-as 68,6 százalékról 2010-re 66 százalékra csökkent. Ezen belül azonban az Eutelsaté stabil maradt, sőt 13,5 százalékról 13,7 százalékra bővült.

Az Euroconsult szerint 2020-ig 245 - jobbára a korábbiaknál nagyobb kapacitású - műholdat bocsátanak fel 55 milliárd dollár értékben.