A személyes bizalom irányítja a kisvállalatok üzleti döntéseit

forrás Prim Online, 2011. szeptember 27. 10:39

Az Invitel és a BellResearch közös fókuszcsoportos kutatásában többek között azt vizsgálta, hogyan gondolkodnak a kisvállalatok döntéshozói az üzleti tele- és infokommunikációról, az ICT szerepéről. Mitől tartanak, mi a legfontosabb számukra és hogyan döntenek, ha tele- vagy infokommunikációs szolgáltatót, vagy szolgáltatást választanak. Az Invitel és a BellResearch vizsgálatának eredményéből kiderült, hogy az informatikában vagy annak kiszervezésében a kulcsszó a személyes bizalom, melynek megszerzése nem egyszerű feladat egyetlen szolgáltató számára sem.

A hazai kisvállalatok körében az üzleti beszerzések, döntések szinte teljes körét a bizalom határozza meg. Nincs ez másként az informatikában sem. A kutatásban résztvevő cégek rendszergazdái döntően valamilyen személyes ismeretség útján vagy ajánlással esetleg a rokonságból kerültek kiválasztásra. Gyakran több évre visszavezethető személyes nexusra, bizalomra épül a kapcsolat és elfogadják az így alkalmazott rendszergazda véleményét szinte minden kérdésben. Az IT-s beszerzések tekintetében még az is elmondható, hogy az alacsony ár sem játszik meghatározó szerepet. A hardverek esetében például, inkább támaszkodnak a döntéshozók a „megbízható” rendszergazdára vagy régi, ismerős beszállító véleményére, mint az árak összehasonlítására.

„A vállalkozás növekedésével az informatikai rendszer egyre komplexebbé válik. Ezt a nagyobb méretű, illetve IT-szempontból érett vállalkozások fel is ismerik. A megoldást azonban többnyire a szaktudás házon belül tartásában látják és ettől csak abban az esetben térnének el, ha mindez már nem képes garantálni az adatok- vagy az üzemeltetés biztonságát” – mondta Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója. „Tény, hogy egy néhány fős cég számára a teljes-, komplett IT kiszervezés nem biztos, hogy a legjobb megoldás. Valószínűleg egyik félnek sem lenne kifizetődő. Azonban az adatközponthoz kapcsolódó szolgáltatások kapcsán nagy potenciál van a piacban. Bizonyos ICT szolgáltatások például a szerver kihelyezés, szerver előfizetés vagy szerver virtualizáció, esetleg a szoftverbérlés – az ASP – már egy néhány fős vállalkozás számára is megéri. Noha ezt többen fel is ismerik, a fejlődés feltétele az oktatás és edukáció, a bizalomhiány megszüntetése. Ez a szolgáltatók legnagyobb feladata most” – tette hozzá Marton László.

Adatbiztonság, üzembiztonság és a kiszervezés
Elsősorban informatikai vállalkozások, illetve az informatikai szakemberek látják a bérelhető informatikai megoldásokban rejlő lehetőségeket. Bár a vállalkozások többsége felismeri, hogy az adatbiztonság üzleti szempontból kritikus pont, leggyakrabban saját szintjükön adnak választ a felmerülő kérdésekre. Az informatikai infrastruktúra és szolgáltatások beszerzésének gyakorlatát ott befolyásolja leginkább az adatbiztonság kérdése, ahol személyes, esetleg bankkártya-adatok kezelése történik, illetve a vállalkozás egy vállalatcsoport vagy külföldi tulajdonos befolyása alatt áll, így meg kell felelnie a csoport által előírt biztonsági követelményeknek. A vállalkozások ilyenkor tipikusan szerverkihelyezéssel, a rendszerfelügyeleti feladatok kiszervezésével helyezik át a felelősséget egy másik szolgáltató vállára.
És persze azok a cégek választanak külső szakértő partnert, akik egyszer már „megégették” magukat, ahol már veszett el üzletileg fontos információ szerverhiba miatt. Ők saját tapasztalatból tudják, mennyit érhet, ha maximális biztonságban, ideális körülmények között dolgozik a szerver.

IT eszközök bérlése
A bérelt szolgáltatások logikailag szinte mindenki számára elfogadhatóak, de érzelmi alapon, bizalom szemszögéből még kevésbé. Az IT hardware bérlet pedig szinte teljesen hiányzik a fogalomtárból. Bár a szerver némiképpen kilóg a sorból (pl.: levelező szerver kihelyezése), de azért tény, hogy a kisvállalatok szeretik maguk birtokolni a gépeket és legtöbbször az eszközök házon belül tartásában látják a megoldást. Az infrastruktúra birtoklása, csak úgy, mint a „belsős”, vagy „ismerős” rendszergazda jelenléte a bizalom érzetét kelti számukra. A beszállítóikhoz általában nagyon hűségesek a kisvállalatok. Ha lehetséges, szinte minden esetben ugyanazt választják és ragaszkodnak a kipróbált, jól ismert, megbízható partnerhez, a bizalom szinte korlátlan. Azonban csak addig, amíg nem okoz csalódást a szolgáltató.

„A kutatás alapján úgy tűnik, hogy az informatikai szempontból kevésbé érett vállalkozások nem érzik magukat alkalmasnak a teljes informatikai eszköztár szolgáltatási konstrukcióban történő igénybevételére, mert túlságosan kis infrastruktúrával dolgoznak. Az informatikailag fejlett vállalkozások viszont túl komplexnek érzik magukat, arra hivatkozva, hogy gépparkjuk sokféle egyedi igényt szolgál ki, amely szerintük nem sztenderdizálható” – fogalmazott Zsembery György, az Invitel vezérigazgató-helyettese. „Az Invitel adatközponthoz kapcsolható szolgáltatásai, illetve a szoftverbérlet lehetősége mindkét szegmens számára nyújthat megfelelő megoldásokat” – tette hozzá Zsembery György.