A kétszeresen is határtalan mobilpiac

Guttray László Guttray László, 2000. január 27. 23:50
A Westel 900 októberben köszöntötte 500 ezredik elôfizetôjét, ami egyben azt is bizonyította, hogy a mobiltelefonos szolgáltatók hazai piacvezetôje kivételes karriert futott be: ügyfeleinek száma négy és fél év alatt húszszorosára növekedett. Mindebbôl persze kérdések is adódnak. Mi befolyásolja leginkább a piac bôvülését: a jól megválasztott új szolgáltatások, az ár vagy egyszerűen az ügyes marketingpolitika? Sugár Andrással, a Westel 900 GSM Mobil Távközlési Rt. vezérigazgatójával többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

Monitor: - Hol áll most Magyarország az európai mobiltelefonos ranglistán?

Sugár András: - Elôkelô helyen. Egymillió mobiltelefont használnak az országban, ami igen jó "ellátottsági" arány. Elôttünk járnak például a skandináv országok, továbbá Portugália, Anglia és Németország, s amíg például a németeknél a lakosság 14 százaléka használ mobiltelefont, addig nálunk 10 százalékos ez az arány. Ha azonban figyelembe vesszük a szabadon elkölthetô jövedelem arányát is, akkor látni kell, hogy a 10 százalék óriási teljesítmény. Közel kétszer annyit használjuk a mobiltelefonokat, mint Nyugat-Európában, azzal kommunikálunk, dolgozunk és kereskedünk - szerintem a mobiltelefon a '90-es években a túlélési stratégia része volt. A siker egyik oka, hogy viszonylagosan olcsók az alapkészülékek, bruttó 15-20 ezres árral szinte mindenki számára elérhetôk. Ezért is prognosztizálhatjuk a piac további bôvülését, ezért is dolgozunk a látens piac igények megfogalmazásán.

Monitor: - Mennyire szükséges azonnal megvalósítani a menedzsment piacépítési ötleteit, illetve mennyire fontos a jelenlegi és a megcélzott új ügyfélkör igénye?

S. A.: - Mind a két megközelítés egyformán fontos. A cég vezetésének elképzeléseit a lehetô leghamarabb megvitatjuk, partnereink kimondatlan igényeire pedig egyszerűen kötelezô érzékenynek lenni, mert piacvezetôként olyan úton járunk, amelyet senki nem ismerhet. Azt természetesen tudjuk, hogy ha a szolgáltatások vagy a marketing terén valami újat és reményeink szerint vonzót találunk ki, de azt nem tudhatjuk, hogy biztosan azt érjük-e el vele, amit szerettünk volna. A tapasztalatok szerint döntéseink 80 százaléka helyes, de éppen a maradék 20 százalékkal kell rendszeresen foglalkozni, hogy finomítsunk, igazítsunk, korrigáljunk. Nem lehet mindig jól dönteni, de azt figyelni kell, hogy a 20 százalékból sohase legyen 30!

Monitor: - Milyen recept alapján működik a cég piacépítési stratégiája? Kötelezô-e például minden hónapban új szolgáltatásokkal elôállni, vagy kísérleteket tenni új elôfizetôk meghódítására?

S. A.: - Pontosan így működünk, igenis kötelezô keresni, hogy mivel szolgálhatjuk még jobban a régi és az új ügyfeleket. Szegmentáljuk a piacot, minden célcsoportnak valami testhezállót szeretnénk adni. Ilyen volt például a Szervusz díjcsomag, és ilyen az Aranykártya, majd az Arany-társkártya bevezetése, ez utóbbinál 900 forintra csökkentettük a havi díjat, mert tudtuk, hogy ugyanaz az ügyfél fizeti a számlát, aki el akarja érni a gyerekét, szüleit, feleségét. Legutóbb újra "visszamentünk" az üzleti világba, ahol az elemzések szerint egyre nagyobb szerepe van az e-mailnek, az Internet-elérésnek és a faxnak. Munkatársainkkal végiggondoltuk, hogyan épül fel az egyéni vállalkozók névjegye, milyen kommunikációs formákra van szükségük - és megalkottuk a Mobilmester csomagot. Ügyfelünk így mindent megkap egy csomagban: két mobilszáma lehet - külön hang- és külön faxszám -, az egyik beszélgetésre, a másik pedig faxra alkalmazható, és e-mail címet is adunk.

Monitor: - Négy és fél év alatt a Westel 900 megtízszerezte ügyfeleinek számát. De meddig folytatódhat a hasonló ütemű fejlôdés, meddig bôvíthetô a piac?

S. A.: - Idôben és elôfizetôi számban is sokáig. Szerte a világon gyorsuló fejlôdést mutatnak a mobilpiacok, tehát ha nekünk a megalakulást követôen alig öt év kellett a félmillió elôfizetô eléréséhez, akkor a következô félmillió partner megnyeréséhez ennek az idônek a fele is elég lehet! Magyarországon ma a három szolgáltató egymillió mobiltelefont üzemeltet, s saját elôrejelzéseink szerint ez a kör megduplázódik az elkövetkezendô két-három évben - hogy mekkora lesz a további bôvülés, az erôsen függ az ország gazdasági fejlôdésétôl. Mi konzervatív felfogással azt mondjuk, jó lenne a következô tízben elérni azt a szintet, ahol Finnország áll - ott 50 százalékos az ellátottság. A finn szakértôk azt mondják, hogy a 100 százalékot is meg lehet haladni! Az új generáció már mobiltelefonnal a kezében nô fel, nekik létszükséglet az e-maillel, Internet-eléréssel ötvözött kommunikáció, amelynek kulcseszköze a mobiltelefon. A fejlôdés egészen biztosan nálunk is gyorsulni fog, de hogy hol a határ, azt egyelôre nem lehet megjósolni. Most úgy tűnik, hogy a mobiltelefon nem csak földrajzilag, hanem a piacépítés szempontjából is határtalan...

Monitor: - Korjellemzôként használjuk a kifejezést, hogy "felgyorsult a világ". De lehet, hogy a gyorsulás egyik fô oka éppen a mobilkommunikáció, tehát éppen a mobilszolgáltatók gyorsítják a felhasználók életét.

S. A.: - Biztosan mi is gyorsítjuk! Mondok egy axiómát: a verbális kommunikáció a társadalom egyik hajtómotorja. Ha ez így van, akkor a mobiltelefonnal távolságtól és szinte földrajzi helytôl függetlenül működtethetô ez a motor. De mondok egy másik példát. Közvetlen munkatársaimmal naponta többször is beszélünk a piacépítés új lehetôségeirôl, s a reggeli borotválkozás perceitôl kezdve az esti elfoglaltságig mobilon kommunikálunk - gyakran még házon belül is, mivel így mindenki azonnal elérhetô, bármelyik irodában legyen is. Az ötletek megvitatásához nem kell tárgyalóasztal - és ettôl működik jól a cég, így gyorsult fel a mi belsô világunk... Ebben az a gyönyörű, hogy ugyanezeket a lehetôségeket kínáljuk fel minden ügyfelünknek azzal, hogy új és még újabb szolgáltatásokat hirdetünk meg.