A jövő nagy ígérete - vertikális portálok

Vén Márton Vén Márton, 2000. október 9. 09:58
Az internet területén fejlettebb országokban folyamatosan csökken a hagyományos portálok népszerűsége. A jövő nagy játékosai a szakmai oldalakból kinövő vertikális portálok. De milyen is egy vertikális portál?
Kezdetben voltak a keresőprogramok. Semmi más szolgáltatásuk nem volt, csak az, hogy bizonyos kritériumok alapján rendszerezték a világhálón lévő oldalakat, és felkínálták a keresést, illetve a böngészést ebben az adatbázisban.

Később, megelégelve hogy legfőbb reklámértékük, a látogató csak egy keresés erejéig marad oldalukon, majd odébbáll, különböző szolgáltatásokat vezettek be: híreket, üzleti információkat, időjárás jelentést szolgáltattak, ingyenes e-mail címet, web tárhelyet kínáltak, online játékokkal csábították maradásra a látogatókat. Így alakultak ki a horizontális portálok, amelyek számos, különböző érdeklődésű csoportnak kínáltak bizonyos mennyiségű tartalmat.

Már 1999-ben kiderült, hogy a horizontális portálok egyre rövidebb időre kötik le a látogatók figyelmét, mindenki megkeresi a saját speciális érdeklődésének megfelelő oldalt, és ha beválik, akkor onnantól közvetlenül azt látogatja.

WeddingChannel.com
A www.weddingchannel.com az egyik legnagyobb amerikai házassági portál.

A házasságkötésre készülőknek nyújtott információk, igy az esküvőiruha divat, szokások, lakodalom szervezési ismeretek mellett nászajándék rendelhető, online meghivó irható.

Idővel a horizontális portálok mellett kialakultak a vertikális portálok, amelyek általában szakmai médiumok szakmai médiumok vagy cégek oldalaiból nőttek ki. Jellemzőjük, hogy egy speciális érdeklődésű közönséget céloznak meg, de azok minden felmerülő igényét megpróbálják kielégíteni.

Egy vertikális portál összetevőit példákon keresztül lehet a legjobban megérteni. Egy informatikai portál, mint a Prím Online, híreket szolgáltathat cégekről, új termékekről, leírásokat közölhet a trendekről, információval láthat el az informatikai eseményekről, számítástechnikai termékeket árulhat, online szaktanfolyamokat indíthat, informatikai cégadatbázist mutathat be, szakmai fórumokat vezethet, technikai tanácsadást biztosíthat, és még számtalan módon segíthet az informatika iránt érdeklődőket.


E-dental.com - szakmai portál fogászoknak
De ugyanígy léteznek vertikális portálok különböző szakmáknak (pl. reklám-, energetikai, vendéglátóipar), bizonyos élethelyzetben lévő embereknek (pl. házasság, gyermeknevelés, stressz), vagy hasonló érdeklődésű internetezőknek (pl. horgászat, sportok, filmek).

A portál üzemeltetője lehet valamilyen médiacég, vagy az adott szakma egy képviselője (pl. pelenkagyártó cég egy babaápolási oldalé), esetleg egy dot com (csak az interneten működő) cég. A vertikális portálok bevételei leggyakrabban a reklámokból, valamint az oldalon történő kereskedelmi tevékenységből származnak (pl. házassági portálon nászajándék-üzlet).

A vertikális portálok fontos szereplői a jövő internetes tartalomszolgáltatási és kereskedelmi piacának. Mivel látogatói körük igényei elég pontosan meghatározhatók, így a hirdetőknek célzottabb reklámlehetőséget ajánlhatnak, és reklámhelyeiket magasabb áron értékesíthetik. A rendszeresen visszajáró látogatókból közösséget lehet építeni, amely lojalitásánál fogva könnyebben kihasználja a tartalmat kiegészítő vásárlási lehetőségeket.