Humort és rapet néz online a magyar

forrás Prim Online, 2012. szeptember 21. 12:34

Mától publikus a nyár legnézettebb online magyar zenei videóinak rangsora. A weben fogyasztott magyar zenei tartalmakat mérő Artisjus-YouTube Közösségi Toplista a 2012. június-augusztusi időszak megtekintéseit mutatja. Vicces és komoly videók, profik és amatőrök, hivatalos videoklipek és kép nélküli hangfelvételek tarkítják a nyár legnézettebb online felvételeinek rangsorát. A „like” gomb azonban árnyalja a képet: attól, hogy valamit sokan megnéznek, még nem biztos, hogy kedvelik is.

Az első helyhez három hónap alatt közel 5,9 millió megtekintés kellett: ennyivel vezeti Majka & Curtis & Blr „Belehalok” című dala az Artisjus-YouTube Közösségi Toplistát. A trió duplázott: az idei első toplistán is toronymagasan megelőzték a többi produkciót. Ezüstérmes 3,2 millió letöltéssel az Irigy Hónaljmirigy, míg Pamkutya 2,2 milliós nézettséggel éppen a listavezető „Belehalok” című dal paródiájával léphetett fel a nyári dobogó harmadik fokára.

A YouTube nagy zenei archívumában nem csak a friss slágerek nézettek, de a nyári toplistán az idei videók aránya 70 százalék. A 21 db 2012-es dal mellett 4 tavalyról származik, és van 5 olyan is, ami 2007-2009 között került fel a világhálóra. Ilyen például a „Most múlik pontosan” a Csík zenekar feldolgozásában.
 
A YouTube egy-egy videó megtekintése után más dalokat is felkínál, ezért a 2012. nyári rangsorban nem ritka a duplázás. Majka 4 felvételben érintett, Flour háromban, Young G, a Children of Distance és az Irigy Hónaljmirigy pedig 2-2 dallal szerepel a harmincas listán.
A magyar online közösség zenében is imádja a vicceset: A népszerű videókhoz gyakorta készül paródia, a Top 30 között 3 ilyennel találkozunk. 
 
A nézettség azonban messze nem egyenlő a népszerűséggel, a nethasználók a „like” és „dislike” gombok segítségével visszajelzést is adhatnak. Bár a listán szereplő 30 zenei videónál a „nem tetszik” arány 10 százalék alatt marad, a lista 7 dala erősen megosztja a nézőket. E tekintetben rekordot dönt Cristofel „Kubai ritmus” című videója, amelyet ugyan közel 2 milliószor néztek meg, mégis a szavazók 87 százalékánál verte ki a biztosítékot.
 
Az Artisjus-YouTube Közösségi Toplistájának 10 legnépszerűbb videóját 3 hónap alatt több mint 20 milliószor nézték meg. A zenei videók nem csak Magyarországon népszerűek. Az USA-ban a Nielsen kutatása már a tinik első számú zenei forrásaként emlegeti a YouTube-ot. Az oldal Magyarországra hangolt változatát fél éve indították el, az ennek nyomán megkötött megállapodások teszik lehetővé, hogy még több magyar videó, zene legyen az oldalon.
 
A lista negyedévente frissül és az Artisjus által kiadott Dal+Szerző magazinban jelenik meg.