A felhasználók fele nem ismeri fel az adathalász üzeneteket

forrás Prim Online, 2012. október 4. 08:30

Az adatlopás leggyakoribb módszere a közösségi manipulációs technikák – a kiberbűnözők ráveszik a potenciális áldozatot, hogy kattintson egy fertőzött weboldalra, vagy megnyisson egy emailben érkező csatolmányt. Nem mindig könnyű felismerni egy ilyen üzenetet: a Kaspersky Lab megbízása alapján az O+K Research kutató cég által végzett felmérés kimutatta, hogy a felhasználók 50 százaléka képtelen azonosítani egy adathalász üzenetet vagy hamis weboldalt.

Az adathalász üzenetek túlnyomó többsége emailben vagy a közösségi oldalakon keresztül érkezik. Az ok egyszerű: jelenleg ezek a legelterjedtebb kommunikációs eszközök. Ugyanebből a kutatásból kiderült, hogy a számítógép-felhasználók 86 százaléka nézi emailjeit rendszeresen, 73 százalék kommunikál a közösségi oldalakon, 54 százalékuk pedig rendszeresen folytat internetes csevegéseket az okostelefonján keresztül. Azok a kiberbűnözők, akik az adathalászatot az adatlopás eszközeként használják, elsősorban a közösség oldalak fiókjaihoz, az online bank, fizetési szolgáltatások és online áruházak bejelentkezési adataihoz akarnak hozzáférni. A Kaspersky Lab szerint júniusban az ezekhez a szolgáltatásokhoz kapcsolódó adathalász üzenetek 68 százaléka célozta a személyes információkat.

Az eredmények közvetett bizonyítékot jelentenek arra, hogy a tömeges üzenetküldési módszer meghozza a gyümölcsét: az O+K Research kutatásában szereplők fele találkozott már gyanús levelekkel a közösségi oldalakon vagy emailben. A felhasználók 47 százaléka kapott már gyanús linkeket vagy csatolmányokat tartalmazó üzeneteket, 29 százalékuk pedig kapott már egy bank nevében levelet (közösségi oldalon, másik szolgáltató, stb.), amelyben bizalmas információkat kértek tőle.

Továbbá a felhasználók 26 százaléka elismerte, hogy fertőződött már meg a számítógépe egy üzenet mellékletének megnyitása következtében, 13 százalékuk pedig megadta személyes vagy pénzügyi adatait gyanús oldalakon. Éppen ezért ha a hamis vagy fertőzött üzenetek és weboldalak ellen szeretnénk felvenni a harcot, érdemes professzionális megoldásokat választani. Az új Kaspersky Internet Security 2013 beépített részeként a Safe Money technológia segít felismerni és blokkolni azokat az kiberbűnözői technikákat, amelyekkel érzékeny adatokat próbálnak kicsalni, például adathalász weboldalakon, online vásárláshoz vagy banki szolgáltatásokhoz kapcsolódó rosszindulatú programokon keresztül.