A big data valamint a technológia hatása az üzletfejlesztésre és a fogyasztói marketingre

forrás: Prím Online, 2014. április 21. 08:58

Míg a múltban az üzleti élet határozta meg, hogy milyen irányba tartson a technológia, ma már egyre inkább megfordulni látszik ez a trend. A CEU Üzleti Iskolájának fontos célkitűzése, hogy lehetőséget biztosítson az iparági vezetőknek, hogy megvitassák az innovációkat, trendeket és stratégiákat. Ezen célból a közelmúltban kerekasztal-beszélgetést tartott a számítástechnika és technológia üzletfejlesztésre illetve marketingre gyakorolt hatásáról. Az Üzleti Iskola Vállalkozás és Innováció Intézete által szervezett eseményt Charles Huebner, a CEU Üzleti Iskolája Tanácsadó Testületének tagja moderálta az IBM, az UNiSYS, a Procter & Gamble és a Conor Fund képviselőinek részvételével, akik bemutatták, hogy a technológia hogyan hatott a vállalatukra, és egyben jövőbeli várakozásaikat is ismertették.

Pongrácz Ferenc, az IBM Information Services Centerének ügyvezető igazgatója a technológia vásárlói kapcsolatokra gyakorolt növekvő hatásáról beszélt. A jelenséget a “United Breaks Guitars” videójával szemléltette, amely remek példája a vásárlók és üzleti szereplők közti kapcsolat átalakulásának. Pongrácz említette az IBM egyik tanulmányát kiemelve, hogy “a legfontosabb külső, szervezetre ható erők nem a szabályozások, nem a piaci tényezők, és nem is az emberek képességei, hanem a technológia”.


Másik példának, amely megváltoztatta az üzleti tevékenységet, Pongrácz az Apple döntését említette, aminek következtében app store-jai viszonteladók számára is elérhetővé váltak, így egy új gazdasági szegmens jött létre. Az egyik terület, ahol a jövőben növekedést tapasztalunk majd Pongrácz szerint a “közösségi kiskereskedelem”. Az üzletember kiemelte a közösségi média fontosságát a vásárlókkal folytatott interakciók növelésében és az eladásösztönzésben.


Péter Paal, az UniSYS Hungary ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a gyors változások egyik fő oka, hogy 1997 óta jelentősen csökkent az internet ára, és ezzel párhuzamosan a minősége drámaian fejlődött. Mi több, manapság a számítási felhőhöz (cloud computing) szükséges technológia és infrastruktúra már elérhető és megfizethető.


Paal által említett másik fontos terület a big data-elemzés (Big Data Analytics) volt. Szerinte a kattintásokból nyert adatok nem elegendőek, és a bevétel növeléséhez a fogyasztók reakcióinak teljes folyamatát az elejétől a végéig meg kell érteni. A big data-elemzést használva “felismerhetjük és jutalmazhatjuk a vásárlók aktivitásait, 360 fokos képet kaphatunk minden csatornán a vásárlókról, és felfedezhetjük azokat a belső kapcsolatokat, amelyek profitot eredményezhetnek” még akkor is, ha jelentőségüket alábecsülik.


Balog Zsolt, a Procter and Gamble senior brand managere a marketing gyorsan fejlődő világáról beszélt, véleménye szerint fele annak, amit most egy ember megtanul a marketingről 5 év múlva már nem lesz releváns. Az út, amelyet a vásárlók bejárnak, míg eljutnak a tényleges vásárlásig az elmúlt években teljesen megváltozott. Korábban az emberek egyszerűen csak bementek a boltba, ma pedig először információt gyűjtenek a termékről az interneten és átnézik az ott fellelhető vásárlói véleményeket.


Balog emellett beszélt a big datáról, illetve arról, hogy a vállalatok hogyan tudják személyre szabni a vásárlási élményt az egyénekről gyűjtött adatok segítségével. Véleménye szerint azok a vásárlók, akik egy terméket keresnek az interneten, találkozhatnak olyan hasonló termékkel, amelyet szívesen megvásárolnának, ami nem csak elégedettebb vásárlókat, hanem megnövekedett értékesítést is eredményez. Balog szerint a jövő szempontjából kulcsfontosságú, de egyben az egyik legnagyobb kihívás és lehetőség is a marketingesek számára, hogy hogyan használják ki big datában rejlő lehetőségeket.


Gerő Viktor, a Vatera korábbi ügyvezető igazgatója, jelenleg a Conor Fund kockázati-tőkebefektetője azt mutatta be, hogy az adatokból milyen információkat lehet kinyerni. Gerő szerint a Vatera gyorsan felismerte, hogy a vásárlókról rendelkezésre álló adatok segítségével, a legjobb üzleti gyakorlat részeként, könnyen ki lehet fejleszteni egy ajánló motort, amely tovább növelheti az eladásokat. Gerő arról is beszélt, hogy az összegyűjtött adatok hogyan segíthetnek a csalások megakadályozásában az oldalon, rávilágítva arra, hogy ez milyen fontos mind eladási, mind pedig biztonsági szempontból. Egyben hozzátette, hogy a gyorsan változó piacok miatt egy üzleti terv gyakran elavul addigra, mire megvalósulna a gyakorlatban, ezért a vállalatok vagy egyének jobban járnának, ha e helyett egy víziót fogalmaznának meg, és azt tartanák szem előtt.


A prezentációkat egy élénk vita követte, amely többek között olyan fontos témákat érintett, mint a digitális marketing gyorsan növekvő jelentősége és hogy hogyan aknázzuk ki a big datában rejlő lehetőségeket. Miközben a nyomtatott média példányszámai évről évre meredeken csökkennek és a televízió információforrás-szerepe is visszaszorulóban van, a vállalatok kénytelenek felismerni a digitális média jelentőségét. A külön digitális divízió létrehozásának előnyeit és hátrányait is megvitatták a résztvevők, és egyetértettek abban, hogy amellett, hogy nagyon fontos, egyben ez a jövő útja. A panelbeszélgetés résztvevőinek több elképzelése is volt arról, hogy a különböző formákban rendelkezésre álló big datákat hogyan lehet használni, de a véleményünk egyezett abban, hogy a jövőben integrált fontossággal bír majd az üzleti tevékenységben.


A CEU Üzleti Iskolája amellett hogy összehozta ezeket a szakértőket, hogy beszéljenek a technológia üzleti trendekre gyakorolt hatásairól, vezető szerepet vállal abban, hogy a jövő üzleti vezetőit képezze az este során megvitatott témákkal kapcsolatban. A Közép-európai Egyetem közgazdaságtani tanszékével együttműködésében a CEU Üzleti iskolája egy üzleti analitika mesterképzést indít jövő évtől, amelynek részben az lesz a célja, hogy segítse a diákokat abban, hogy megtanulják kiaknázni a big datában rejlő lehetőségeket. A program világszerte az elsők egyike, a régióban pedig az első ilyen program lesz, ezzel is hangsúlyozva, hogy a CEU Üzleti Iskolája továbbra is a nemzetközi üzleti trendek élvonalában van.


A CEU Üzleti Iskolájával kapcsolatos további információért kérjük, látogasson el a www.ceubusiness.org honlapra.

 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05