A magasabb rendű kommunikáció lehetősége

Az Internetmarketing Klubról Varga Istvánnal

Csapó Ida Csapó Ida, 2000. szeptember 2. 05:53
Varga István, a Magyar Marketing Szövetség Internetmarketing Klubjának vezetője gyakorlati szakembernek vallja magát, egyaránt otthonos a hagyományos és az online marketing területén. Mielőtt a klub szerepére rátérnénk, arról kérdezem: milyennek látja a mai magyar internetet?
- Leíró szavakkal tudnám meghatározni. Burjánzó, vad "netnyugat". Szabad versenyes "netializmus". A kisvállalkozások kényszeröröme, a nagyvállalatok fejlesztési versenykényszere. Hatalmas, túlfújt virtuális térháló. Vagy apró tűszúrás, amely megfertőzheti a világot. Az internet persze nem olyan fertőzés, mint ahogy a szót a betegségek esetében használjuk, de mindenképpen egyfajta megfertőzöttséget érez, aki onnan néz az offline világra. Igaz, a való világ még kétkedve emészti a webes életformát. A befektetők a majdani busás profit reményében, tele várakozással, remegő kézzel szállnak be az online vállalkozásokba... Más oldalról megközelítve: nagyon szimpatikus, ahogyan a fiatalok igencsak gyorsan befogadták a netet. Ők billentyűzetbarátok, igen pontosan tudják, ki, menynyiért, mit és hol ad olcsóbban, mi éri meg jobban, melyik bevezető szolgáltatás ingyenes, hol van akció, és mekkora az átverés mértéke. A mai magyar fiatal nem buta fogyasztó, nem vesz meg akármit. Öntudatos, és főleg nem márkahű, azonnal elpártol, ha becsapják, vagy nem úgy szállítanak, ahogy ígérték, de azt is ugyanúgy elhíreszteli, ha öröm éri. Alapvető eleme a kommunikáció, ami az idősebb generációnak még kiegészítő és pénzben kifejezhető értékű volt. A fiatal netizennek a havi kommunikációs előfizetési díj (mobiltelefon, internetcsatlakozás) természetes, és elsőrendű lehetőség egy szabadabb életért cserében.

- Mennyiben és hogyan van jelen az életében, a munkájában az internetmarketing?

- Még a Magyar Marketing Szövetség sem vetemedett arra, hogy pontosan definiálni merje ezt a fogalmat. Ugyanakkor magát a szót egyre több helyen és egyre több mindenre használják, de szerintem ez nem baj, jó dolog, hogy a hazai vállalati szakemberek beépítik saját gyakorlatukba. A hazai netizeneket nem a meghatározások érdeklik, hanem a netes lehetőségek: a könnyebb információgyűjtés, a kötetlenebb, gyorsabb vásárlás, az egyszerűbbé váló kommunikáció. Az internetmarketing nem egyszerűen a modern marketing netre való leképzése, több annál: egy valódi virtuális életforma van kialakulóban, bár az online és offline lét párhuzamosan halad, fej fej mellett. Ez természetesen igaz a vállalati gyakorlatra. A cégek marketingeseinek fel kell ismerniük, hogy hogyan használhatják a marketing gyakorlatában a net nyújtotta eszközöket. Egy biztos: az internetmarketing nem egyenlő csupán a webdesignnal, a bannerreklámmal, de a kéretlen e-mailes spamkampánnyal sem, vagy a levelezőlisták és hírlevelek garmadájával. Inkább ezeknek az elemeknek a vállalati stratégia szolgálatába állított, a kiterjesztett és magasabb rendű kommunikáció lehetősége a fogyasztók felé. Az internet nem egyszerűen egy új médium, hanem egy újfajta fogyasztói társadalomhoz vezető út első lépcsőfoka, máshonnan nézve pedig egy generációs szakadék túlpartja.

- Az Internetmarketing Klub létrejötte nyilván a netes üzleti szférához kapcsolódik. Mi volt az eredeti inspiráció?

- Már évek óta téma volt a Magyar Marketing Szövetségen (www.marketing.hu) belül, hogy az internet adta lehetőségek milyen komoly méreteket öltenek. A múlt évben egy alkalommal mintegy tízen összeültünk, hogy megbeszéljük egy klub beindításának lehetőségét. A többi szövetségi klub mintájára alapítottuk meg a Magyar Marketing Szövetségen belül az internetmarketinges klubot. Fő célja, hogy élő, IRL (in real life) előadások keretében megmozgassuk a vezető vállalati szakemberek fantáziáját különböző előadásokkal, mintegy eszközt adva a kezükbe az internet vállalati alkalmazásához. Alapszabályunk megtalálható a neten: imk.webmarketing.hu. Az alapítók között volt médiatulajdonos, légiforgalmi szakember, vezető utazási iroda igazgatója, marketingügynökség vezetője, lapkiadó, vezető könyvelőcég tulajdonosa, távközlési és műszaki fejlesztő vállalat ügyvezetője, de volt hardvergyártó és megoldásszállító is.

- Milyen gyakorisággal zajlanak a rendezvények, és mik az eddigi tapasztalatok?

- Havonta, másfél havonta vannak a rendezvények; 99 őszén indultunk, lassan egy éve. Mindig hétköznap délután találkozunk, általában hétfői napokon három órakor kezdünk. Két-három óra alatt több előadás hangzik el egy-egy adott témában, egy kis beszélgetéssel, vitaindítóval fűszerezve. 90-120 fő az állandó létszámunk. Sok a visszatérő, de folyvást bővülünk újakkal is. Az Internetmarketing Klub tagsága ugyan nem nagy, de a kör, amelyből érkezik, többezres. Nem az az elsődleges célunk, hogy nagy fizető tagságot toborozzunk. Voltaképpen mi is átvesszük a Magyar Marketing Szövetség gyakorlatát: a tagdíjakból rendelkezésre áll a megfelelő összeg. Az Internetmarketing Klubnak bárki tagja lehet, és mindenki talál megfelelő infót a klubunkról a neten. Nagyon sok támogatónk van, és elsősorban nem pénzbeli támogatásra van szükség, hanem kommunikációs segítségre. Nagyon sokat segítenek az offline és az online média újságírói is a rendezvényeinkről szóló híradásokkal. Az pedig gesztusértékű, hogy a Hotel Erzsébet gyakorlatilag ingyen ad helyet a rendezvényeknek, így mindig nagyon kulturált körülmények között tudunk találkozni.

- Melyek voltak az eddigi témák?

- Rögtön belevágtunk a közepébe. Legelső előadásunk témája ugyanis az e-business volt, tavaly október közepén. Decemberben az online bankokról beszélgettünk. Idén már volt két WAP-napunk; olyan gyorsan fejlődik mindez, hogy februárban és áprilisban is foglalkoztunk a mobiltelefonos internetezéssel. Tartottunk egy érdekes kerekasztal-beszélgetést a portálokról, amikor is a hazai portálok 18-20 képviselője volt jelen. Júniusban az internet jövője volt a témánk, a következő klubnapunk pedig a nyári szünet után, szeptember 18-án délután háromtól lesz. Ezúttal a fő téma a technológia és a kommunikáció. Nagy kommunikációs és távközlési cégek mutatják be, hogyan bonyolítottak le adott kampányokat, és azokhoz milyen technikát, eszközöket alkalmaztak. Például a Vianovo képviselője bemutatja a közelmúltban lezajlott kampányukat. De saját rendezvényeinken kívül részt vállalunk a témakör átfogóbb szervezeteinek munkájában is. A Magyar Marketing Szövetség idén november 15. és 17. között Siófokon, az éves rendes konferenciáján külön szekcióban foglalkozik a high-tech marketingeszközökkel. Megemlíteném még, hogy hivatalos együttműködésünk van a Magyar Reklámszövetség Internetmarketing Tagozatával, valamint a Miniszterelnöki Hivatallal és az Informatikai Tárcaközi Bizottsággal.

- Szerepet kap az internetmarketing a klubdélutánok szervezésében is?

- Azért az offline eszközöknek is megvan még a hatásuk: a Magyar Marketing Szövetség bevált gyakorlatának megfelelőn hagyományos postai levélben valamennyi tagját értesíti aktuális rendezvényünkről. A második módszer az, hogy a már meglévő címlistánkba bejelentkezett érdeklődőknek e-mailben mi küldünk értesítést - teljesen természetes, hogy ebben a körben mindenkinek van e-mailje. Az offline és online média újságíróinak is küldünk értesítést, ezt is kizárólag e-mailben. A Prím Online Prímposta rendszerének keretében működtetünk egy levelezőlistát is az internetmarketing témájában, amely a weblapunkról szintén elérhető az érdeklődők számára. Az internetmarketing a jövő, és a jó marketinges a jelenben él, de a jövőben gondolkozik.

Kulcsszavak: marketing trend

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05