A Yahoo 10 nap alatt 10 milliárd dollárt veszített értékéből

Tóth Zoltán, 2000. szeptember 12. 20:43
Az on-line reklámköltés lanyhulása magával húzta az internetes cégek egyik legfényesebb csillagának, a Yahoonak a részvényeit.
A vállalat tőzsdei értéke (az összes kibocsátott részvényszám szorozva az aktuális árfolyammal) e hónapban 10 milliárd dollárral csökkent. Bár a mai nap folyamán már kétszázalékos áremelkedés következett be, a Yahoo részvényének 109 dolláros aktuális értéke nagyon messze van még az augusztus végi 140 dolláros számtól.

A szakértők még vitatkoznak, hogy mennyiben rossz is az on-line reklámszektornak ez a gyengélkedés. Mert például az áprilisi hatalmas árzuhanásnak az lett az eredménye, hogy a legtöbb, kockázati tőkéből frissen alapított cég csökkentette a marketingköltségeit, ezzel kiesést okozva a Yahoonak és a többi nagy látogatottságú oldalnak. Egyúttal viszont hatékonyabb gazdálkodásra is serkentette azokat.

A bannerekre (reklámcsík az internetes oldalakon) a látogatók 4-5%-a klikkel rá. A hirdetők szerint viszont ez a szám csak 0,5% vagy kevesebb. A high-tech vállalatok nincsenek megelégedve azzal az alacsony látogatottságnövekedéssel, amit a Yahoo oldalain elhelyezett bannerek generálnak.

Pedig a reklámcsíkok alacsony ráklikkelési száma még nem biztos, hogy a legfontosabb mutató - mondják on-line hirdetésszakértők, mivel szerintük a látogatók általában megjegyzik az oldalt, amit a hirdetésben látnak, és csak később nézik meg azt.

A hirdetők új szemlélete miatt a régebbi 33 dollár/1000 látogatós ár helyett 30 dolláros lett az új összeg, amit elkérhettek a nagy portálok a bannerekért cserében.

Ez a Yahoot igen érzékenyen érintette, mivel a második negyedévi 270 millió dolláros összbevételének 90%-át a reklámbevételek adták. A Yahoo nettó nyeresége 65,5 millió dollár volt. A szeptember 30-ával záródó harmadik negyedévre 280 milliós összbevételt prognosztizálnak a cégnek. Ez 4%-os szerény növekedés az előző évi hasonló időszak 81%-os eredményéhez képest. A második negyedév hasonló adata 18%, az előző évi pedig 142%!

Mivel napról napra növekszik a világháló látogatottsága, az elemzők szerint egyre több hirdető fog on-line reklámfelületet vásárolni. Az "új gazdaság" (az internetes cégek) aránya 2 az 1-hez a "régi"-ekhez képest. Azonban a hagyományos vállatok folyamatosan erősítik részvételüket ebben a marketingszegmensben is, ahogy egyre inkább rájönnek az internet piacának hatalmas lehetőségeire.

Az ez évi szerény 2%-os számhoz képest az internet 2005-re nagyjából 12%-os részesedést fog elérni az Egyesült Államok éves reklámköltéséből az összes klasszikus média (tv, rádió, nyomtatott sajtó) terhére, amelynek összege a 2000-ben nagyjából 300 milliárd dollár lesz.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05