Digitális régészek készítik az elpusztult műkincsek 3D-s képeit

MTI Sajtóadatbank, 2015. május 21. 08:29

Közösségi összefogással összegyűjtött fotók segítségével, önkéntesek munkájával készül el természeti katasztrófák és katonai konfliktusok során lerombolt és megsemmisült történelmi emlékek 3D-s képe.

A nepáli földrengés és az iraki harcok számos pótolhatatlan történelmi emléket semmisítettek meg. Önkéntesekkel is dolgozó "kiberrégészek" munkájának köszönhetően azonban néhány kattintással elérhető az egyedülálló kincsek színes, háromdimenziós képe.

Két kutató, Chance Coughenour és Matthew Vincent egy az Európai Unió által támogatott, a kulturális örökségek digitális dokumentálását, megőrzését és védelmét célul kitűző ösztöndíjprojekt (Initial Training Network for Digital Cultural Heritage) keretében látott hozzá az értékek megőrzéséhez az utókornak. Ehhez a közösségi összefogás erejét használták fel: a műemlékek digitalizálásához fotókat gyűjtöttek és a fotogrammetria technikáját alkalmazták a térhatású képek megalkotásához.

 



A fotogrammetria a modern kulturális örökségvédelmi projektek egyik népszerű módszere, amely egy szoftver segítségével több kétdimenziós fotóból állít össze háromdimenziós képet. "Hihetetlenül hasznos technológia, hiszen egy egyszerű digitális fényképezőgép képeiből 3D-s modellt alkot. Ha elég fotót találunk a tönkretett művekről, megmenthetjük őket a kibertérben" - idézte Vincent szavait a BBC News.

A munka a Moszuli Régészeti Múzeum kincseivel kezdődött: a Mosul Project keretében bárki feltölthette az egykor a múzeumban készített fotóit, melyek közül önkéntesek kiválogatták a használhatókat, a megfelelő szakértelemmel rendelkezők pedig hozzáláttak a kincsek "újraépítéséhez" a kibertérben. A felhívásra több mint 700 fotó érkezett, 543 ábrázol közülük műkincseket. A projekt honlapján ennek köszönhetően 15 háromdimenziós rekonstrukció látható.

Bár az eredmény nem teljesen egyezik meg azzal, amit a tudósok akkor készíthettek volna, ha speciális eszközökkel beszkennelhetik az alkotásokat, de a modellek így is a digitális mentőmunka lenyűgöző példái.

 



"Sajnos soha nem fogjuk megtudni, mennyire pontosak ezek a digitális másolatok, mert az eredetiek megsemmisültek. Nincsenek meg a szükséges paraméterek ahhoz, hogy megállapítsuk, mennyire hitelesek a modellek" - mondta el Matthew Vincent.

Vincent és kollégái attól tartanak, további veszteségekre kell számítani. Jelenleg az UNESCO világörökségi listáján szereplő kelet-szíriai Palmüra romvárost fenyegeti a pusztulás veszélye, ott ugyanis napok óta heves harcok folynak az Iszlám Állam dzsihadista szervezet harcosai és a szíriai kormányerők között.

A kutatók szerint ezért a jövőben munkájukat tudatosabban és proaktívabban kell végezniük. A digitális modellek elkészítése után Vincent javaslata szerint fizikailag is rekonstruálhatják az értékes kincseket 3D-s nyomtatás segítségével, ami nemcsak pótolhatja az elveszített kincseket, de a sérülékeny, egyébként nem kiállítható műtárgyakat is helyettesítheti a nagyközönség előtt.

Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Világdöntőben az ELTE programozói

A kontinensviadal bronzérmeseként az Informatikai Kar csapata képviselheti hazánkat az ICPC programozói versenyen 2024 szeptemberében Kazahsztánban.

2024. április 19. 09:44

Magyar cégek férhetnek hozzá Európa legnagyobb innovációs hálózatához

A magyar innovációs ökoszisztéma megerősítését zászlójára tűző Nemzeti Innovációs Ügynökség (NIÜ) partnerséget kötött az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) Health hálózattal, amelynek célja az európai polgárok egészségesebb jövőjének előmozdítása az egészségügyi innováció támogatásán keresztül. Az együttműködés fontos mérföldkövet jelent az egészségügyi innovációval foglalkozó magyar vállalkozások számára, hiszen az EIT Health InnoStars kiterjedt hálózatához való hozzáférés kaput nyit számukra az európai partnerekhez és rajtuk keresztül az európai és nemzetközi piacokhoz.

2024. április 9. 13:20

Közel háromezren vettek részt a PlayIT-n

Nagysikerű rendezvénynek, a PlayIT-nak adott otthont a Széchenyi István Egyetem: az országos gamerexpóra közel háromezren látogattak ki. Az esemény minden korosztályt megmozgatott és az egész család számára szórakozást kínált, a campus több helyszínén várták a gaming és az e-sport iránt érdeklődőket.

2024. március 31. 14:29

Eldőlt, hogy kik képviselik Magyarországot a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián

Két magyar csapat jutott tovább a Szíriában megrendezésre kerülő Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpiára (IIOT). A világverseny nemzeti előválogatójaként szolgáló Kódkupát március 10-én rendezte meg a Neumann Társaság az Algo Pro Club és a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium együttműködésével. A hiánypótló csapatverseny nagy hangsúlyt helyez a csapattagok közötti kooperációra, ami a vállalati munkakultúrára is felkészíti a fiatalokat.

2024. március 20. 16:03

MI festőrobot szórakoztatta a nézőket a Magyar Ifjúsági Robot Kupán

Az előző évek közkedvelt versenyszámaival, így többek közt a robotszínházzal, robotfocival és a menekítő robotok mérkőzésével zajlott le a 17. Magyar Ifjúsági Robot Kupa (MIRK) Nyíregyházán. A versenyt a Neumann Társaság megyei szervezete, a Nyíregyházi Egyetem és a Magyar Robot Kupa Alapítvány szervezésében, a Neumann Társaság kiemelt szakmai támogatásával bonyolították le.

2024. március 12. 19:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09