Miért nem übereli szoftveres megoldásaival a TAXI az UBERT?

Vértes János Andor, 2016. január 18. 13:48

A mai nap egyik legfőbb témája a közösségi oldalakon a taxisok forgalomlassító demonstrációja az Uber ellen: a posztokban a jogtól az árakig sok mindenről esik szó, de azzal senki sem foglalkozik, hogy miért nem fejlesztetnek maguknak a taxisok egy olyan szoftvert, vagy akár jobbat, mint amilyen az Uberé. 

A tarifa (ami egyébként olyankor, amikor se taxi, se uber, az egekbe is tud kúszni) az egy dolog, a fapados légitársaságokkal többnyire azért repülhetünk olcsóbban, mert lemondunk bizonyos kényelmi szolgáltatásokról. Vagyis tiszta képlet akkor lenne, ha ki lehetne mutatni, hogy mivel fizetjük meg az utazás azon részét, amit nem fizetünk meg: például látnánk, hogy mennyivel kényelmetlenebb az Uber a drágább tarifáért nyilván megbízhatóbb, gyorsabb, kulturáltabb taxitársaságoknál.
 
Csakhogy nem így van. Az Uber alkalmazásoknál előre tudjuk, hogy milyen kocsi jön értünk és mikor, térképen követhetjük a kiválasztott autót a házunkig, előre tudjuk, hogy nagyjából mibe kerül majd a fuvar, s ezt az összeget is a lehető legkényelmesebb módon rendezhetjük: az előre megadott bankkártyánkon - külön fizetési procedúra nélkül - beterhelődik az út ára. Emellett a rendszeren belül értékelhetjük a szolgáltatást, a sofőrünket, aki emiatt kedves, szolgálatkész, a leggyorsabb útvonalat választja, és ő is értékelhet minket, és így mi is a legjobb arcunkat mutatjuk, nehogy legközelebb ne akadjon, aki bevállal minket utasnak.
 
Egy olyan szoftvert, ami ezt tudja, nem két fillér kifejlesztetni, de nem is csillagászati összeg, nagy valószínűséggel belefért volna annak a csendes címkiadó rendszernek az árába, amit nem olyan régen vezettek be a taxiknál... Ráadásul annak a bevezetésekor már látni lehetett, hogy előbb-utóbb ideér az Uber, tehát olyan szofverrendszer kell, ami legalább annyit tud, mint az övék, de még jobb egy olyan, ami azt is übereli...  
 
Ám a taxitársaságok úgy döntöttek, hogy nem! Nekünk elég a csendes címkiadó, mert ha nagyon előre szaladunk, még a végén kiderül, hogy nem is kell az utas és a sofőr közé egy operátor és egy őt alkalmazó taxitársaság, vagyis előbb utóbb a sárga taxi is átalakul Uber-jellegűvé. Az, hogy egy taxitársaság is tudna hozzáadott értéket termelni (például, hogy az értékelési rendszert beépíteni a belső minősítésbe, ami segítene a legjobbak megtartásában, és így esetleg azért ülnék ennek vagy annak a társaságnak a kocsijába, mert kiváló pilótái vannak), eszükbe sem jutott, ők nem a szolgáltatás minőségét és/vagy az utas érdekeit hivatottak védeni, hanem a sajátjukét, vagy amit annak vélnek.
 
No persze tiltakozni lehet! Holnapután a postások is kivonulhatnak az utcára, hogy tiltsák be az e-mailt, és az újságírók/kiadók is, hogy le a weboldalakkal! De valamiért az az érzésem, hogy ez az út majdnem annyira járhatatlan, mint Budapest sok utcája taxis tüntetés idején. A haladást lassítani ugyan lehet néhány sáv lezárásával, de megállítani, visszafordítani – ahogy a prédikátor is mondja – „hiábavalóság, felette nagy hiábavalóság”...
 

 

Kulcsszavak: Uber

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

A mesterséges intelligencia már érzékelhetően jelentős hatással bír az IT munkaerőpiacra is, így számos változást hozhat magával az idei évben. Bizonyos munkakörök továbbra is keresettek maradnak, összességében azonban csökkenő tendencia figyelhető meg az IT szakemberek foglalkoztatása iránt - a költségcsökkentés és az AI megjelenése átrendeződést hozhat a piacon.

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

A No Fluff Jobs nemzetközi állásportál immár negyedik alkalommal elemzi a magyar, a lengyel, a cseh, a holland és az ukrán technológiai szektorban dolgozó nők fizetését, szakterületeit és készségeit, ám ezúttal más megközelítésből vizsgálta e témát. Elsősorban azt mérte fel, mikor kezdődött a nők érdeklődése e terület iránt, és kaptak-e támogatást céljaik megvalósításához. Az elemzés kitér a nemek közötti megkülönböztetésekre és egyenlőtlenségekre is.

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

Dömping árakkal, a hirdetési felületek leuralásával, tömegesen lehetetlenítheti el a hazai webáruházak működését a kínai e-kereskedő platform, a Temu. A csata még nem dőlt el, sürgős cselekvésre van szükség, különben megsínyli a hazai e-kereskedelmi piac jelentős része – figyelmeztet Szabó László a Growww Digital digitális marketing szakértője.

2024. március 6. 13:05

Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI

Az egészségügyi területen az adatok hiánya és költségessége korlátozza az MI fejlődését, különösen a bőrbetegségek esetén. A magyar MI fejlesztő csapat, az AIP Labs azonban létrehozott egy olyan fejlett, generatív MI-t, amely nemcsak tanul a meglévő forrásokból, hanem új adatokat is képes létrehozni, megkerülve a drága és nehezen beszerezhető címkézett adatok problémáját. Így szintetikus képeket tudnak alkotni olyan ritka bőrbetegségekről is, amelyekről jelenleg kevés információ áll rendelkezésre.

2024. február 27. 20:28

Magyar siker a bahreini Forma 1-en

A szezonnyitó Forma-1-es futam házigazdája, a Bahrain International Circuit (BIC) ma kiadott sajtóközleményében jelentette be, hogy a magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató cég által működtetett BIC PAY bevezetésével készpénzmentes fizetési rendszerre állnak át. 

2024. február 21. 16:15

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50