Good Game - Több száz évnyi laboratóriumi kutatást válthat ki egy kétperces játék

forrás: Prím Online, 2016. május 5. 15:32

A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, így a mai napon a Magyar Telekom is bemutatta a „Sea Hero Quest” (A tenger hőse) elnevezésű új mobiljátékot, amely a szórakoztatás mellett nemes célt is szolgál. A több platformon játszható mobiljátékot abból a célból fejlesztették, hogy elmélyítse a térbeli tájékozódásról meglévő tudományos ismereteket, illetve információval szolgáljon arról, hogyan működik agyunknak ez a területe.

A demencia 2050-re világszerte 135 millió embert érint majd - derül ki a “A demencia globális hatása” című jelentésből (2013-2050). A betegség megakadályozza az új emlékek kialakulását, gyakran elszigetelve és összezavarva az érintetteket. Számos demenciával küzdő ember számára az első jel a tájékozódási képesség elvesztése, amelynek következtében még a jól ismert helyeken és környezetben sem képesek eligazodni és tájékozódni.

 

A most debültált mobiljáték létrehozását - amelynek folyamatát a Saatchi & Saatchi London vezeti a Glitchers játékfejlesztői és számos tudós, kutató bevonásával - az a cél vezérelte, hogy bepillantást engedjen mindennapi tájékozódásunk folyamataiba. A játékosok szigetek és jéghegyek közötti lavírozásának minden másodperce a szakértők számára hasznos tudományos adattá konvertálható. Hagyományos módszerekkel több, mint 5 órába telne ugyanannyi adat begyűjtése, mint két percnyi Sea Hero Quest játékkal. Ha 100 000 ember 2 percig játszik, ezzel több, mint 50 évnyi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adat jöhet létre. 

 

„Eddig sosem látott mértékű erőfeszítésnek lehetünk tanúi a demencia kutatásában. A Deutsche Telekom Sea Hero Quest játéka által létrejövő adathalmaz példa nélküli: korábban az ilyen vizsgálat koordinálása éveket vett igénybe, és legjobb esetben is csak egy-egy pillanatképet adott igen alacsony számú önkéntes viselkedéséről. Az eddigi legnagyobb, a tájékozódási képesség kutatására irányuló vizsgálatban mindössze 600 önkéntes vett részt. A kutató közösség hozzáférése egy ekkora méretű nyílt adathalmazhoz ilyen rövid idő alatt pontosan az a típusú innováció, amelyre a demencia kutatásában a következő áttörés eléréséhez szükséges” - nyilatkozta Hilary Evans, az Alzheimer’s Research szervezet vezetője.

 

 

A demencia és leggyakoribb formája, az Alzheimer-kór Magyarországon is súlyos problémát jelent: mintegy 250 ezerre becsülik a közvetlenül érintettek számát, de mivel ez a betegségcsoport a páciensek környezetére is jelentős hatással van, nem túlzás azt mondani, hogy egy millió magyar életében jelen van a demencia. 

 

A Magyar Telekom ma budapesti sajtótájékoztatóján mutatta be az új játékot:

"Európai szintű összefogással olyan programot valósítunk meg, amely a játékszenvedélyt és a hálózati képességeket egy jó ügy szolgálatába állítja, partnerként szólítva ebbe mindenkit, akinek csak mobiltelefon van a kezében, és hajlandó az idejéből pár percet egy jó ügyre szánni” – hangsúlyozta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója.

 

Az eseményen Kálmán János professzor, a Szegedi Egyetem Pszichiátriai Klinikájának intézményvezetője elmondta, hogy a korai felismerés és szűrés a jelenlegi „csak” tüneti, elsősorban a gondolkodási és viselkedési problémákra irányuló terápiás lehetőségek ellenére is nagy jelentőségű, hiszen nagyobb lehetőséget biztosít a korai pszichés, biológiai és szociális beavatkozásokra, életmód-változtatásra, mely bizonyítottan hatékony lehet a betegség kialakulásának késleltetése, illetve a romlás lassítása szempontjából. 

 

A játék során összegyűjtött adatokat névtelenül, biztonságosan tárolják a T-Systems németországi adatközpontjában az adatok sértetlenségének biztosítása és az Európában a legszigorúbbak közé tartozó német adatkezelési szabványoknak való megfelelés érdekében. Az adatok elemzését a University College London, a DT tudományos partnere végzi. 

 

Hans-Christian Schwingen, a Deutsche Telekom márkáért felelős vezérigazgató-helyettese a következőket mondta: „A Deutsche Telekom hisz a megosztás erejében. Tudtuk, hogy megvan a módja annak, hogy mindenki időt tudjon szentelni annak a célnak, hogy egy lépéssel közelebb vigyen bennünket az áttöréshez a demencia kutatásában. Azt is tudtuk azonban, hogy ha valódi sikert és látható eredményeket akarunk elérni, a közreműködést minden érintett számára szórakoztatóvá kell tenni. Valami olyat kellett létrehoznunk, ami egy jó cél érdekében készteti játékra az embereket.” 

 

A Sea Hero Quest világszerte elérhető iOS és Android eszközök számára, és ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Play-ből. A különleges és nemes célt szolgáló játékkal, és az általa nyújtott segítséggel kapcsolatban további információk a www.seaheroquest.com/hu oldalon találhatók. 

* A játék letöltése adatforgalmat generál.

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09