Internet Hungary: egymás vállán fognak sírni a taxisok és az Uber sofőrök?
Az önvezető autó már az igen közeli jövőben valósággá válik, ahogyan az is, hogy számtalan munkakört intelligens robotok fognak végezni. Megijedni azonban nem kell: eddig még egy nagy technológiai forradalom sem okozott tartós foglalkoztatottság csökkenést. Rengeteg új, eddig még nem létező munkakör fog születni. A siker kulcsa a digitális korban a folyamatos átképzés, és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkára való fókuszálás – hangzott el az Internet Hungary konferencián.
Húsbavágó kérdések kerültek terítékre az idei Internet Hungaryn. A digitalizáció gyökeres változásokat okoz rengeteg iparágban, ám ez inkább jót jelent, mint rosszat. A 2000 szakmai érdeklődőt vonzó rendezvényen elhangzott, hogy a nagy technológiai váltásoknál a történelem során soha nem vált be a pesszimista jóslat, azaz csökkent 10% körülire a foglalkoztatottság. Példák sora bizonyítja, hogy a fejlődés miatt megszűnő munkakörökkel párhuzamosan folyamatosan újak jönnek létre.
Az egyik ilyen példa a múltból az bankautomaták elterjedése, amely számos banki alkalmazott munkáját tette feleslegessé. Az egy fiókra jutó alkalmazottak száma így csökkent is, viszont ezzel párhuzamosan a kirendeltségek száma nőtt, így összességében nem csökkent a banki területen dolgozó munkaerő létszáma. A másik hasonló példa a számítógépek elterjedése az irodai munkavégzésben, ami nem tette feleslegessé az emberi munkaerőt, hiszen például a naponta beérkező rengeteg e-mailt, fel kell valakinek dolgoznia.
Alkalmazkodás, átképzés, magas hozzáadott érték a siker kulcsa
Szakértők szerint a digitális korban a siker kulcsa az alkalmazkodás, és a folyamatos átképzés – értendő ez egy átlagpolgárra és egy ország teljes gazdaságára is. Az automatizáció, a robotok és a mesterséges intelligencia elsősorban a rutinszerű munkákat fogják kiváltani – például a betanított, összeszerelő munkát. Éppen ezért kell egy országnak az oktatásba fektetni és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkahelyek megteremtésére helyeznie a hangsúlyt.
A Tescoban már jönnek a robotkasszák
Azt, hogy az automatizáció már elkezdett beszivárogni a mindennapi életünkbe a Tesco Internet Hungaryn tett bejelentése is jól mutatja. A multinacionális élelmiszer üzletlánc ugyanis arról számolt be, hogy Budaörs után több hazai áruházban is bevezeti a Scan & Go technológiát. Ennek lényege, hogy a vásárlók a bejáratnál felvehetnek egy kis eszközt, amivel saját maguk olvashatják be a vásárolt termékek vonalkódját, fizetéskor pedig a kijelölt kasszáknál egy összesítő vonalkódot kapnak, ami nagyban meggyorsítja a fizetést. A rendszert Győrben, Budapesten a Fogarasi úti áruházban, Szegeden, Debrecenben kezdik el hamarosan használni.
A konferencián előadott Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója is, aki arról beszélt, hogy mostanra lett minden adott ahhoz, hogy a digitalizáció teljesen átformálja a hagyományos gazdasági és társadalmi berendezkedést. A sharing economy (megosztás alapú gazdaság) számos feltétele megvolt már például tíz éve is, azonban az internet sebessége, és a digitális eszközök elérhetősége mára jutott el arra a szintre, hogy szolgáltatások egész sorát lehessen digitális alapokra helyezni.
Magyar startupok a porondon
Még a múlt évinél is nagyobb érdeklődés mellett zajlott az Internet Hungary startup-versenye, amelyre 54 projekt nevezett. Az Innovation Hungary 2016 siófoki döntőjében hét projekt prezentálhatta végül elképzéseit 3-3 percben. Az innováció-intenzív kisvállalatok elképzeléseit kilenc tagú zsűri értékelte, köztük 4 amerikai szakértő és egy, évtizedek óta nemzetközi, szilícium-völgyi cégekben dolgozó, magyar származású menedzser is tagja volt. A zsűri több szempont szerint értékelt: az összesítésben a legmagasabb pontszámot a Seon nevű projekt kapta, amely internetes vásárlásokkal kapcsolatos fizetési csalások megelőzésére fejlesztettek.
A második a Beerides nevű startup lett, amely ingyenes repülőtéri autó parkolást biztosít, majd az így tárolt járműveket bérbe adja, amíg gazdájuk külföldön van. A harmadik helyet a Teamly alkalmazás szerezte meg, amely a dolgozók munkahelyen töltött idejét méri, méghozzá játékos formában, illetve projekt-menedzsment során hatékonyságnövelést is hoz. A nyertesek jogi és üzleti tanácsadás és médiamegjelenés mellett pénzdíjakat, sőt, egy Las Vegas-i bemutatkozási lehetőséget is kaptak a januári CES konferencia előtt. A nyeremények összérték jelentősen meghaladta az egymillió forintot.
A közönség különdíjast is választott: a ROIminer nevű cég az online hirdetések hatékonyságát növeli egyedi fejlesztésű megoldásával.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2016: nemzetközi innovációs expót rendeznek Magyarországon
- Innováció az ICT ökoszisztémában
- Internet Hungary: a digitális térben egy háziasszony is versenyre kelhet a legnagyobb multikkal!
- Megvan az Internet Hungary innovációs versenyének nyolc döntőse
- Media Hungary: az internetes „pók” a legújabb digitális csodafegyver a cégek kezében
- Egységes digitális piacot akar az EU
- Az ügyfélkapcsolat mint az üzlet motorja
- Internet Hungary: a közösségi média az Iszlám Állam titkos fegyvere?
- Internet Hungary: a digitalizáció 5 éven belül elsöpörheti a cégek 40 százalékát
- A radikális változás már úton van, de vajon ki ül a volánnál?
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?
A No Fluff Jobs nemzetközi állásportál immár negyedik alkalommal elemzi a magyar, a lengyel, a cseh, a holland és az ukrán technológiai szektorban dolgozó nők fizetését, szakterületeit és készségeit, ám ezúttal más megközelítésből vizsgálta e témát. Elsősorban azt mérte fel, mikor kezdődött a nők érdeklődése e terület iránt, és kaptak-e támogatást céljaik megvalósításához. Az elemzés kitér a nemek közötti megkülönböztetésekre és egyenlőtlenségekre is.
Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája
Dömping árakkal, a hirdetési felületek leuralásával, tömegesen lehetetlenítheti el a hazai webáruházak működését a kínai e-kereskedő platform, a Temu. A csata még nem dőlt el, sürgős cselekvésre van szükség, különben megsínyli a hazai e-kereskedelmi piac jelentős része – figyelmeztet Szabó László a Growww Digital digitális marketing szakértője.
Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI
Az egészségügyi területen az adatok hiánya és költségessége korlátozza az MI fejlődését, különösen a bőrbetegségek esetén. A magyar MI fejlesztő csapat, az AIP Labs azonban létrehozott egy olyan fejlett, generatív MI-t, amely nemcsak tanul a meglévő forrásokból, hanem új adatokat is képes létrehozni, megkerülve a drága és nehezen beszerezhető címkézett adatok problémáját. Így szintetikus képeket tudnak alkotni olyan ritka bőrbetegségekről is, amelyekről jelenleg kevés információ áll rendelkezésre.
Magyar siker a bahreini Forma 1-en
A szezonnyitó Forma-1-es futam házigazdája, a Bahrain International Circuit (BIC) ma kiadott sajtóközleményében jelentette be, hogy a magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató cég által működtetett BIC PAY bevezetésével készpénzmentes fizetési rendszerre állnak át.
Közös mentorprogramot indít a Corvinus és az OTP
A kiválasztott felsőbbéves corvinusos hallgatók közép- és felsővezetők irányításával négy hónap alatt megismerhetik a banki vezetői kultúrát és mindennapokat.