Nagy igény van a fogyasztóvédők segítségére
Közel kétezer fogyasztóvédelmi problémát kezeltek tavaly fogyasztóvédelmi és versenyjogi szakemberek a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodákban
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai, a tavalyi évben közel kétezer fogyasztónak segítettek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémája megoldásában.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók és sokan egyedül is vállalják az igényérvényesítés kálváriáját, ha problémájuk adódik, de legtöbb esetben jól jön a szakemberek segítsége. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók tisztában vannak az adott bonyodalom jogszabályi hátterével és szakszerűen megfogalmazott levéllel fordulnak a szolgáltatók felé.
Az Irodahálózat statisztikáiból kiderül, hogy a tavalyi évben a jótállás-szavatossággal volt túlnyomó többségben problémája a fogyasztóknak. Különösen érzékeny terület az elektronikai, és távközlési termékek meghibásodása - nagyobb háztartási eszközök, telefonok –, ugyanis nagymértékben érinti a mindennapi életvitelt. A szakemberek tapasztalata szerint, kiemelt probléma, hogy a javításra előírt 15 napos határidőt csak ritkán tudják betartani a vállalkozások, ezért a fogyasztók sokszor nemcsak az adott termékben, de magában az üzletben is elvesztik bizalmukat, ami még nehezebbé teszi a mielőbbi békés igényérvényesítést. Hiába szigorodtak az árubemutatós termékértékesítés szabályai, maradtak kiskapuk, ami bosszantó. Bár a 2015-ös év végén az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés előírásai szigorodtak, nem csökkent számottevően a problémás ügyek száma. Az ilyen típusú ajánlatokkal elsősorban a nyugdíjas korosztályt keresik fel, és kihasználva megromlott egészségi állapotukat olyan termékeket ajánlanak megvételre, melyek valójában nem is rendelkeznek a nekik tulajdonított gyógyító hatással. Az üdülési jogot továbbra is sokkal könnyebb venni, mint eladni. Bár jól hangzik, ha azzal hívnak fel, hogy segítenek a már meglévő üdülési jogunk értékesítésében, sajnos gyakran a szavak mögött nincs igazi tartalom, így ezeknek az ajánlatoknak sem szabad bedőlni. Ritkán hallunk arról, hogy a vállalkozások is megtévesztés áldozataivá válnak, pedig gyakran előfordul: az ingyenes irodaszercsomagról kiderül, hogy fizetős, és nem minden számla, ami annak látszik.
„A tanácsadó irodáinkban mindig a megoldásra fókuszálunk. A jogszabályi háttér nagy segítség, hogy objektíven tudjuk látni a problémákat. Ez azért is fontos, mert a panaszok gyakori érzelmi túlfűtöttségét le kell fordítanunk és a tényeket kell szembeállítani egymással ahhoz, hogy valóban használható javaslatot fogalmazzunk meg. Ez a sikerünk titka.” – mondta el dr. Kogyilla Tímea, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora.
„Az elmúlt évben ügyfeleink panaszára több vállalkozás ellen indult eljárás a Gazdasági Versenyhivatal előtt, melyek egy része bírságkiszabással már le is zárult. Ügyfeleink pozitív visszajelzései alapján elmondható, hogy az ügyek nagy része a segítségünkkel megoldódott.” – mondta el dr. Kiss-Benedek Damarisz, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda debreceni tanácsadója.
Az idei tendenciákat nehéz előre megjósolni, de a szakemberek az interneten teret hódító social media hirdetésekre, külföldi applikációkon keresztül letölthető akciós tartalmakra, gyanús vagy nagyon fiatal webáruházak ajánlataira, és üzleten kívüli kereskedők hihetetlenül kedvező leárazására hívják fel kiemelten a fogyasztók figyelmét.
Kapcsolódó cikkek
- Most vásárol karácsonyra? Ellenőrizze, meddig viheti vissza!
- Elindult a fogyasztói panaszok elektronikus kezelési platformja
- Fogyasztóvédelmi mobilalkalmazással segítik a külföldre utazókat
- Hogyan érvényesítsük a garanciát külfödön online vásárolt termék esetén?
- Ha meghibásodik az interneten vett áru
- Új szabályozással védik a mobilosokat a szolgáltatókkal szemben
- Hatósági szerződést kötött az NMHH és a UPC
- Mobilalkalmazás segít eligazodni fogyasztóvédelmi kérdésekben külföldön
- Új okostelefonos alkalmazás a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól
- A békéltető testület Telekom-ügyfelektől érkezett jelzéseket vizsgál
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Több százezernyi forintnyi érték lapul az otthonainkban
Ha valakinek hirtelen nagyobb összegre van szüksége, akkor érdemes szétnéznie a lakásban, mielőtt a bankba rohanna hitelért. A fenntarthatóság jegyében ma már szinte azonnal készpénzzé tehetjük a nem használt eszközeinket, amivel nemcsak a családi kasszának teszünk jót, hanem a környezetnek is. Egy-egy fiókban vagy szekrényben lapuló mobiltelefon, laptop, tablet, esetleg fényképezőgép ára a több százezer forintot is elérheti ugyanis még használtan is.
Spinoff Extra: topvezetőktől tanulhatnak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen
A Spinoff Klub a győri Széchenyi István Egyetem nagy sikerű közösségépítő, innovációgazdasági programsorozata, amelyen meghívott előadók panelbeszélgetés keretében tárgyalják meg a legfrissebb technológiai trendek üzleti vonatkozásait. A mostani félévtől a brand újabb rendezvénnyel bővül: a Spinoff Extra során sikeres topmenedzserekkel ismerkedhetnek meg az érdeklődők – elsőként, március 20-án, szerdán dr. Szászi István, a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója lesz a vendég.
Az ABB segíti a Feröer-szigetek zöld energiára való átállását
Az ABB folytatja együttműködését a SEV-vel, a Feröer-szigetek fő villamosenergia-termelőjével és -elosztójával. Az együttműködés keretében az ABB innovatív szinkronkompenzátor (SC) technológiát szállít, amellyel javítható az villamosenergia-hálózat stabilitása, ami napjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bír, mivel a szigeteken fokozatosan leállítják a fosszilis tüzelésű erőműveket, és megújuló energiaforrásokon alapuló áramtermelésre állnak át. A legújabb fejlesztés keretében a harmadik SC-egységet az északkeleti Borðoy szigetén telepítik, ahol ez a berendezés mintegy 5000 ember helyi áramellátását fogja javítani.
Együtt száguld az autóipar és az SAP a digitális jövő felé
Figyelemre méltóan gyors változásoknak lehetünk tanúi manapság az autóiparban – gondoljunk akár a vezetéstámogató rendszerekre, az elektrifikációra vagy az újrafelhasználásra. Átalakulnak a vásárlási szokások is, az autószalonok helyett egyre többen vesznek járművet online. A generatív mesterséges intelligencia pedig várhatóan még több változást kényszerít ki. Az iparág saját versenyképességének fenntartásáért nagy figyelmet fordít a digitalizációra.