GDPR adatkezelési körkép
A GDPR kapcsán a TMSI Kft. készített egy átfogó és részletes felmérést, melyben a hazai cégek GDPR felkészültségi állapotát vizsgálták meg.
Az EU GDPR néven ismert rendelete a személyes adatok védelméről, igen sok publicitást kapott az elmúlt időkben. Konferenciákon ismertetik, újságcikkek szólnak róla naponta és a hatóság is igen aktív.
Ugyanakkor nincsenek megbízható adatok a hazai állapotokról, nincs mivel összevetni a saját szervezetünk állapotát, felkészültségét, megfelelési szintjét. Bár többek között a 2011. évi CXII. törvény („Infotörvény”) is már elég régóta szabályozza a személyes adatok kezelését, még mindig vannak hiányosságok, fehér foltok.
A TMSI Kft., mint az „in nuce” GDPR felkészítő csomag alkotója most egy mintavételes felmérést készített a magyarországi cégek és szervezetek felkészültségi szintjének egy vonzatáról, mégpedig az egyik legkockázatosabb területről, az ügyfélkommunikációról.
Mind az Infotörvény, mind a GDPR rendelet szerint az érintettnek joga van információt kapni az adatait kezelő szervezetektől, többek között az általuk kezelt személyes adatokról, azok felhasználási céljáról és módjáról, a helyesbítési, törlési és jogorvoslati lehetőségeiről.
A TMSI Kft. ennek folyamatnak a jelenlegi hazai gyakorlatára volt kíváncsi, néhány hónappal a GDPR rendelet alkalmazása előtt.
Több mint száz különböző méretű és tulajdonú céget kerestek meg magánszemélyként adatkéréssel az elmúlt három hónap alatt, és a tapasztalataikat összegezték egy elemzésben.
A legfontosabb megállapítások:
- kötelező adatkezelési nyilatkozat a szervezetek közel egy harmadánál nem elérhető. Ráadásul ezek zömmel magyar tulajdonú cégek és állami intézmények.
- azon cégek aránya, akiknél nincs adatkezelési nyilatkozat a honlapon és nem is reagáltak a megkeresésre (azaz, az adatkezelési elveket és törvényeket teljesen semmibe vevők) közel 10%!
- az adatkérő hitelesítését (verifikációt) a válaszoló adatkezelők mindössze 14,3%-a végezte el. Azok aránya, akik érdemi hitelesítés nélkül is kiadtak személyes adatokat több mint 11% volt.
Talán a legfontosabb tanulság, hogy a válaszadóknak közel 85%-a pontatlan (hiányos, felületes, nemleges, stb.) választ adott az adatkérésre. Ez utóbbiak közül néhány példa:
- „Cégünk a birtokába jutott adatokat bizalmasan kezeli, azokat kizárólag a megrendelések teljesítéséhez, illetve e-mail-ben történő hírlevél küldéshez használja fel.”
- “Az Ön által megadott adatokat tároljuk”
- “A nevét és címét kezeljük”
- “…kapcsolatos adatokkal rendelkezünk. Ezek helyben vannak tárolva, törlésre nem kerülhetnek.”
- “…Telefonszáma, lakcíme, illetve születési dátumát Kolléganőink időpontfelvétel miatt, illetve adategyeztetés céljából kérik el.”
A pontatlan válaszok oka többek között a nem megfelelő belső kommunikáció, hiszen a válaszok 73%-a az ügyfélszolgálattól érkezett, nem pedig szakértőktől (adatvédelmi felelős, jogi vagy compliance iroda).
Egy ilyen, vagy hasonló rossz válasz május 25. után már nagyon sokba kerülhet. A felmérés tanulsága szerint érdemes lenne a felkészülés során erre a területre jóval nagyobb figyelmet fordítani.
Kapcsolódó cikkek
- Nyakunkon a GDPR
- Ügyvédi törvény vs. GDPR: felkészültek-e a jogászok?
- Tarol a robotporszívó kínából rendelő magyarok körében
- A Vodafone Alapítvány Big Datát használva szállna szembe a járványokkal
- Mi kell a digitális jól-léthez?
- A magyar vállalatok harmada még nem is hallott a GDPR-ról
- Minden ötödik magyar pikáns üzenetekkel udvarol a kiszemeltjének
- Felmérés a munkáltatói márkaépítési gyakorlatról
- A vállalatok 70 százaléka nem tudja, mi kell a zöld működéshez
- Tízből kilenc magyarra veszély leselkedik az interneten
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új korszak az elektromobilitásban
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is.
Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit
Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi.
Terjednek az alacsony kódú technológiák
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges elbocsátásokról és a szakértők máris a vészharangokat kongatták. A fordulatot a legtöbben a mesterséges intelligencia számlájára írják, ugyanakkor egyre nagyobb szeletet hasítanak a piacból a low-code platformok is. Ezekkel minimális kézi kódolással fejleszthetünk gyorsan és hatékonyan, miközben rugalmasan alkalmazkodhatunk a változó igényekhez és egyszerűen hangolhatjuk össze az üzleti és technológiai szempontokat.