A kobotok megoldást kínálnak az öregedő munkaerő problémájára
A munkaerőhiány Magyarországon is egyre égetőbb problémává válik, ami hosszútávon a gazdasági növekedés rovására is mehet. Számos terület érintett, mint például az építőipar, a logisztika, vagy a gyártószektor. Még az olyan globális vállalatoknak is, mint a Nissan, szembe kell nézniük az öregedő munkaerő problémájával és az alkalmazottak hiányával. Azonban úgy tűnik, most sikerült megoldást találniuk.
A világ egyik legismertebb autómárkája, a Nissan vezetőinek életében is eljött az a pillanat, amikor egy igen jelentős problémával kellett szembenézniük. Amellett, hogy korszerűbb gyártási folyamatokra volt szükségük a jokohamai nagyüzemükben, rá kellett jönniük, hogy a munkaerő egyre csak öregszik, és a létfontosságú készségek pedig kezdenek kikopni a rendszerből. A Nissan 3200 alkalmazottja - akik elektromos és hibrid autók számára gyártanak motorokat és alkatrészeket, valamint a gépi elemek feldolgozásáért és összeszereléséért felelnek – jelenti a kapcsot a gyártósor és a mérnöki osztály között. Ez az integrált gyártási felállás rendkívül fontossá teszi azt, hogy az alkalmazottak megfelelő támogatásban részesüljenek, és megfelelő tapasztalattal rendelkezzenek.
A gyár számára e téren problémát okozott az ún. „takt time” szintje (egy adott folyamat ciklusának ideje), és mivel ez gyakran meghaladta a kívánt időtartamot, szükségessé vált a munkaerő-kölcsönzés, ami viszont több munkát és több személyzeti költséget jelentett a Nissan számára.
Hogy erre a problémára megoldást találjanak, két sor UR10 robotkart telepítettek a jokohamai gyárba a Universal Robots-tól, hogy az alkalmazottak több időt tölthessenek más, értékesebb tapasztalat megszerzésével, és, hogy ezzel egy időben a takt time problematikája is megoldódjon.
Az érme két oldala
Amíg egyes vállalatok a csökkenő munkaerővel küzdenek, a másik oldalon az alkalmazottak attól félnek, hogy a masszív robotizáció hatására megszűnik a munkahelyük. Ellentétben a széles körben vallott nézetekkel, az automatizáció térnyerése nem kell, hogy negatívan hasson a foglalkoztatásra. Az együttműködő robotok egyik nagy előnye - amit a tapasztalat is mutat -, hogy nem az emberi munkaerőt helyettesítik. A kobotok bevezetése e helyett, szinte minden esetben új munkahelyeket teremt, mivel az emberi készségeket nagyobb értéket teremtő feladatoknál lehet kamatoztatni. Így a munkaerő általában felértékelődik, a vállalat piaci potenciálja pedig növekszik. „Az emberek félelmei, a politikusok ijesztgetései, stb. ellenére a történelem azt mutatja, hogy a technológiai fejlődés – beleértve azokat is, amik az ipari forradalmakhoz vezettek – igazából munkahelyeket teremt.” – mondja Esben H. Østergaard, a Universal Robots alapítója és technológiai igazgatója. „A Universal Robots-nál eltöltött idő alatt a saját szememmel láttam, ahogyan az automatizációs technológia új állásokat hozott létre. Sőt, azok a gyárak, akik telepítették az együttműködő robotjainkat, nemhogy csökkentették volna, de átlagban jelentősen megnövelték a személyzetük számát.”
Kapcsolódó cikkek
- Technológiai cégek írják át az ingatlanpiac szabályait
- Az ABB és a Kawasaki megalkották a világon az első, kollaboratív robotokhoz kifejlesztett közös interfészt
- Okos technológia segíti az ügyfeleket az E.ON Facebook oldalán
- Technológiai áttörések, amik hamarosan megváltoztatják az egészségügyet
- A kiterjesztett valóság és a kobotok lesznek az automatizálás új hullámának főszereplői
- A Universal Robots megnyitja az együttműködő automatizációs megoldások új korszakát
- Fogjon kezet egy UR robottal az Ipar Napjain!
- A Universal Robots bemutatja mobil plug-and-produce megoldásait
- A nagy robot - kobot összecsapás
- Az ABB és a Kawasaki együttműködik a kollaboratív robotokra épülő automatizálás területén
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Kiderült, hogy állnak a magyarok a robotokhoz
Idén is kitárta kapuit a HVG Állásbörze, ahol több mint száz munkaadóval személyesen és hibrid formában is találkozhattak azok az álláskeresők, akik ellátogattak április 17-19-e között a Papp László Budapest Sportarénába. Mindenki kedvence, a Bastion Group robotkutyája is jelen volt az eseményen, ahol hatalmas volt az érdeklődés a robotika iránt.
Innováció a légi szállítmányozásban
A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.
Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat
A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor.