Veszélybe kerülhetnek személyes adataink a koronavírus miatt?
A vállalkozások Magyarországon is sorra vezetnek be intézkedéseket a koronavírus járvány megelőzése és enyhítése érdekében. A protokollok kialakításánál azonban kulcsfontosságú a kapcsolódó adatkezelési feladatok átgondolása a személyes jellegű információk biztonsága érdekében - hívja fel a figyelmet Vári Csaba, a Baker McKenzie adatvédelmi csoportjának vezetője. Az adatkezelők megfelelő tájékoztatást kötelesek nyújtani az érintettek számára, ideértve a jogaikkal kapcsolatos felvilágosítást is.
A munkáltatók egyre gyakrabban halasztják el vagy minimalizálják a külföldi utazásokat és a tervezett személyes megbeszéléseket a járvány hatására. Sok helyen arra kérik a munkavállalókat, hogy előzetesen jelentsék be külföldi útjaikat, akár céges, akár magánjellegű az utazás. Rögzítik, ki hova utazott és mettől meddig tartózkodott a helyszínen. Ennek célja egyértelműen az, hogy ha fertőzéssel érintett az adott terület, akkor a cégek megtehessék a megfelelő intézkedéseket, ugyanis sokszor csak utólag derül ki, hogy a környéken a koronavírus már felütötte a fejét. A cégek ugyancsak sok esetben rögzítik a hozzájuk látogatók adatait, elsősorban azt, hogy mikor és kivel találkozott a vendégük. Ha utólag bármelyiküknél vagy a környezetükben a vírusfertőzés kimutatható, a kapcsolati láncot könnyebben vissza lehet fejteni, és az esetleges érintetteket értesíteni tudják.
Mindez azzal jár, hogy a munkáltatók munkavállalóik, illetve üzleti partnereik – azaz magánszemélyek – személyes adatait kezelik. Ez esetben pedig elkerülhetetlen a megfelelő adatkezelési szabályzatok kialakítása, illetve az adatkezelési nyilvántartások módosítása.
A vállalatoknak célszerű pandémiás tervet készíteni, és az ehhez szükséges adatkezelések tekintetében kidolgozni a GDPR-nak és a hazai adatvédelmi szabályoknak megfelelő környezetet. Elsődleges feladat az adatkezelések céljának érvényes és konkrét meghatározása. Ugyancsak rögzíteni kell az alkalmazandó jogalapot, amely az érintettek, illetőleg az üzletfelek jogos érdeke lehet. Ez esetben mérlegelni szükséges, hogy a bevezetendő adatkezelésekkel elérni kívánt célhoz fűződő érdek jelentősebb-e, mint az érintett magánszemélyek jogai, szabadságai vagy jogos érdekei.
Fontos meghatározni az adatkezelés érintettjeit, valamint azokat, akik az adatkezelő szervezetén belül, esetleg azon kívül hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz. Általában elegendő egy-két munkatárs bevonása, annak érdekében, hogy csak azok kapjanak hozzáférést, akiknek ez feltétlenül szükséges.
Ugyancsak alapvető fontosságú a rögzíthető adatok köre. Ezzel kapcsolatban az adattakarékosság szempontjait kell figyelembe venni, azaz csak olyan adatot lehet gyűjteni és tárolni, ami a cél megvalósításához szükséges. Az adatkezelőknek rendelkezniük kell továbbá az adatok biztonságáról és a megőrzési időkről is. A megőrzési idők kapcsán érdemes figyelembe venni a koronavírus lappangási időszakát, mely a jelenlegi információk alapján két hétig terjedhet.
A fenti adatkezelési célok megvalósítása alapos elemzést és tervezést igényel a vállalkozások részéről, sokszor a különböző osztályok – HR, informatika, jog, compliance – összehangolt munkája szükséges. Az adatkezelők a fenti intézkedéseken kívül megfelelő tájékoztatást kötelesek nyújtani az adatkezelésekről az érintettek számára, ideértve az érintetti jogokkal kapcsolatos tájékoztatást is. Az érintettek meghatározott keretek között gyakorolhatják a tiltakozáshoz való jogukat, azonban bizonyos esetekben az adatkezelő ezt nem köteles figyelembe venni.
Kapcsolódó cikkek
- Milliókba kerülhet a szabálytalan kamerás megfigyelés
- A GDPR millió dolláros kérdése: mit is kell megvédeni?
- GDPR: egyre több a bírság, de még mindig kevés a felkészült szervezet
- Hetek alatt maga alá temethet egy vállalkozást a GDPR-érzékeny fájlok kezelése
- Amit ma megvédhetsz, ne halaszd holnapra!
- Év végi összefoglaló: 30 határozat, ebből 19 büntetés
- Mi fel vagyunk készülve a GDPR-ra – avagy a tévedések vígjátéka
- Új vezető a Baker McKenzie adatvédelmi jogi csapatának élén
- Mit tanuljunk mások hibáiból – avagy a GDPR büntetés tanulságai
- A GDPR nem gyerekjáték: egyre fontosabb a sandboxing technológia
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
Még szélesebb körben elérhetők a Galaxy AI funkciók a One UI 6.1 frissítéssel
Még több Galaxy felhasználó léphet be a mobil AI új korszakába: a One UI 6.1 frissítéssel korábbi készülékeken is elérhetővé válnak a Galaxy AI funkciók március 28-tól. A Galaxy S23 széria, az S23 FE, a Z Fold5 és a Z Flip5 készülékek, valamint a Tab S9 termékcsalád tagjain is elérhetők lesznek azok a lehetőségek, melyeket az idén bemutatott Galaxy S24 széria felhasználói már kipróbálhattak.
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.