Rehabilitációs platformot indít az ELTE Informatikai Kara
A SARS-CoV-2 járvány nemcsak hétköznapi tevékenységeinkre volt hatással, de olyan összetett szakmai feladatokat is online csatornákra terelt, mint az értelmileg sérült emberek rehabilitációja. Az EIT Digital DLUB (Don’t Leave Us Behind / Ne hagyd, hogy lemaradjunk) projektje új fejlesztésével az értelmi fogyatékossággal élő gyermekek és fiatal felnőttek terápiás lehetőségeit támogatja a megváltozott körülmények között. Az együttműködő partnerek a FifthIngenio és a Politecnico di Milano, magyar részről pedig az ELTE Informatikai Kar Lőrincz András vezette Neurális Információfeldolgozási Csoportja vesz részt a fejlesztésben.
A folyamatos személyes jelenlétet igénylő terápiás foglalkozások leállásával megnőtt a veszélye a fogyatékossággal élők állapotromlásának, társadalmi elszigetelődésének és gondozóik túlterhelődésének. A megoldást a terapeuta, a szülő és a páciens együttműködését támogató, a szokásos videohívások funkcióin túlmenő, a személyes jelenlétet leginkább reprodukáló és a terapeuta megfigyeléseit digitálisan támogató telerehabilitációs rendszerben látják a kutatók.
A játékalapú megközelítést alkalmazó innovatív szoftverplatform segítségével a terápiás játékok személyre szabhatóan, a páciens, a terapeuta és a szülő vagy gondozó közötti folyamatos interakción alapulva végezhetők. A terapeuták az ülés előtt konfigurálhatják a játékokat, kiválaszthatják a megfelelő tartalmat, beállíthatják a bonyolultsági szintet, illetve ellenőrizhetik a játék viselkedését és dinamikáját futás közben. A multiszenzoros technológia lehetővé teszi, hogy a különféle terápiás tevékenységek során automatikusan gyűjtött adatok elemezhetővé tegyék a páciens viselkedését és teljesítményét, megkönnyítve ezzel a terapeuta munkáját. A rendszer megalkotói figyelembe vették azt is, hogy a felhasznált technológia (például a webkamera) ne zavarja vagy befolyásolja a páciens viselkedését.
A rendszer kialakításakor a kutatók számos terápiás központtal dolgoztak együtt. A játékok hatékonyságát a központokban végzett empirikus vizsgálatok támasztják alá például az emlékezet és a figyelem előmozdításában, a problémamegoldás, asszociációs funkciók, absztrakciós funkciók, nyelvi képességek területén. A felhő alapú infrastruktúrával támogatott asztali és webes platform a kutatók tervei szerint 2021-től Európa-szerte támogathatja majd a rehabilitációs munkát, akár kizárólagos, akár kiegészítő eszközként attól függően, hogy a terápiás központok milyen ütemben nyithatják meg újból kapuikat.
Az EIT Digital európai uniós innovációs szervezet 2012 óta van jelen Magyarországon. Hazánk 2017-ben vált az EIT Digital teljes jogú tagjává, a szervezet legfontosabb hazai partnere az ELTE, melynek Lágymányosi Campusa egyben az EIT Digital magyar együttműködési központjának helyszínéül is szolgál.
Kapcsolódó cikkek
- Az ELTE Informatikai Kar tovább erősítette pozícióját a felsőoktatásban
- Mesterséges tananyagot fejleszt az ELTE és a Microsoft
- Ingyenessé tették az ELTE-n a nyári informatikai alkotótáborokat
- Tématerületi Kiválósági Program online Workshopja az ELTE-n
- COVID-19 adatelemzési verseny
- Idén jelentősen nőtt az ELTE Informatikai Karra jelentkezők száma
- Égető kérdések megvitatásával kezdte meg a távolléti oktatást az ELTE Informatikai Kara
- Online feladatbankkal segíti az informatika érettségire készülő diákokat a Neumann Társaság
- Kezdő micro:bit programozó szakkör indul az ELTE Informatika Karán
- Megtartották Magyarország eddigi legnagyobb informatikai versenyét
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Együttműködésre lép a CETIN Hungary és a Pécsi Tudományegyetem
A független, integrált távközlési infrastruktúra-szolgáltató CETIN Hungary Zrt. és a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara a jövőben három kiemelt területen működik együtt: a kiberbiztonsági szolgáltatások fejlesztésében, a kutatás-fejlesztési tevékenység színvonalának további emelésében, illetve az építőiparban egyre elterjedtebb és ismertebb építményinformációs modellezéssel (BIM) kapcsolatos kölcsönös tudástranszferben.
Bevállalós ötletekkel versenyeznek a Megoldások a holnapért döntősei
Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a csapatok elképzelésük prototípusát alkothatják meg és tesztelhetik működését a mentorok közreműködésével. A diákok a szakértők segítségével készülnek a végső, májusi megmérettetésre, ahol a három legjobb csapat összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját.
A boldog gyerekekből lesznek sikeres felnőttek
Több mint 600 támogatott, 105 diploma, 606 nyelvvizsga, 246 informatikai bizonyítvány. Csak néhány eredmény, amit a 19 éve működő Csányi Alapítvány és az általa mentorált fiatalok elértek. Az alapítvány valódi sikere a számok mögött, a személyes történetekben rejlik – hangzott el Zánkán az Alapítvány által szervezett idei Életút Fesztiválon április 20-án. A kiemelkedő informatikai és idegen nyelvi képzések mellett a végzett fiatalok a megszerzett kapcsolati tőkét, a közösség erejét tartják a legfontosabbnak. Nemcsak a Csányi Alapítvány nagykorú már, hanem egyre több mentoráltból vált olyan fiatal felnőtt, akik büszkén támaszkodhatnak az alapítvány segítségével megszerzett tudás mellett egymásra, „Csányisokra” is.