A magyarok közel fele szívesen használna okos zárat otthonában

forrás: Prím Online - 2020. december 9.

A Yale összekapcsolt biztonság- és zártechnikai megoldásokat gyártó világmárka reprezentatív kutatást készített a magyar fogyasztók körében a kulcsnélküli okos zárak általános megítéléséről. A felmérés szerint a magyar internetezők közel 40%-a ismeri az okos zárak alapfunkcióit, legfontosabb előnyének pedig azt tartják, hogy mobiltelefon segítségével bárhonnan ellenőrizhető, hogy távozás után bezárták-e otthonukat.

A intelligens ajtózárak globális piaca folyamatosan növekszik, a Verified Market Research adatai alapján a globális piac értéke 2019-ben 1,74 milliárd dollár volt, és 13.25%-os átlagos éves növekedési ütemmel (CAGR) számolva 2027-ra elérheti a 4,41 milliárd dollárt.[1] A szakértők szerint a gyors növekedés elsősorban az új generációs eszközök megjelenésének, és ezzel párhuzamosan az alapfunkciókkal kapcsolatos ismeretek szélesebb körben való elterjedésének tudható be. A Yale megbízásából a Gemius piackutató által készített felmérés arra kereste a választ, hogy a magyar fogyasztók körében milyen ismertsége van a technológiának.

 

 

Az okos zár fogalmának általános ismerete

A kutatás szerint a magyar fogyasztók 38%-a ismeri az internethez kapcsolódó, kulcs nélkül használható intelligens ajtózárak fogalmát és annak legfontosabb előnyeit. Ezen belül a válaszadók 10%-a mondta magáról, hogy kifejezetten jól ismeri az okos zárakat, 28% pedig tisztában van az alapfunkciókkal. Mindemellett a válaszadók 62%-a semmilyen, vagy nagyon kevés ismerettel rendelkezik az okos zárakról. Az adatok szerint a férfiaknál (17%), illetve a legfiatalabb korosztályban (15-23 évesek) is kiemelkedő az okos zárak ismerete (79%).

 

 

Az okos zárak funkciói

A magyarok számára az okos zárak legmeggyőzőbb funkciója, hogy a mobiltelefonos vezérlésnek köszönhetően a felhasználónak távollétében nem kell többet aggódnia, hogy bezárta-e az ajtót. A megkérdezettek közel fele (47%) ezt nagyon fontosnak tartotta. A másik szintén fontos tulajdonságot, miszerint, hogy távolról vezérelhetők a jogosultságok (például adhatunk virtuális kulcsot/ideiglenes hozzáférést vendégeknek, családtagoknak, barátoknak, szomszédoknak, babysitternek, olyan szakembereknek, akiket ismerünk és megbízunk bennük stb.), a válaszadók 31% értékelte nagyon fontosnak. Ugyancsak praktikus funkciók, hogy az okos zár segítségével a tulajdonos távollétében is lehetőség nyílik csomagok átvételére (23% számára nagyon fontos), vagy, hogy az ingatlan kiadható hosszabb-rövidebb időre anélkül, hogy kulcsokat kellene adni a bérlőnek (22% számára nagyon fontos).

 

„Az okos zárak – mint például vállalatunk egyik legújabb terméke, a Yale Linus®  Smart Lock – olyan vagyonvédelmi és zártechnikai megoldások, amelyek felszerelés után lehetővé teszik az ajtók kulcs nélküli működtetését, és az ajtó Android és iOS készülék segítségével történő irányíthatóságát. Az okos zárak legkézenfekvőbb előnyei, hogy a zár állapota bármikor és bárhonnan ellenőrizhetővé válik, valamint, hogy virtuális kulccsal a távollétünkben is beengedhetjük az érkező vendégeket, a takarítót, vagy akár egy futárt is” – mondta el a kutatási eredményekhez kapcsolódóan Kertész László, a Yale Home Magyarország üzletágvezetője.

 

 

Nyitottság a technológiára

Összességében a válaszadók 45%-a mutatkozott nyitottnak arra, hogy okos zárat használjon az otthonában, 22% volt bizonytalan és csupán a megkérdezettek harmada volt elutasító. Nyitottság terén eltérések figyelhetők meg az egyes szociodemográfiai csoportokban: míg a fiatalok (59%) és a férfiak (52%) nyitottabbak, addig az alacsony iskolai végzettségűek (48%) és a megyeszékhelyen (43%) élők elutasítóbbak. A bizonytanok csoportjába jellemzően az idősek (28%) és a nők (26%) tartoznak.

 

Visszatartó erők

A kutatás arra is kitér, hogy mi tarthatja vissza a fogyasztókat attól, hogy intelligens ajtózárat vásároljanak. Az eredmények szerint a legerősebb visszatartó erők a feltörhetőségtől való félelem (58%), az eszköz ára (51%), vagy az aggodalom, hogy lemerül a telefonkészülék (40%). A fővárosban az ár nem akkora visszatartó erő (40%), itt többen is rendelkeznek már okos zárral, vagy terveznek vásárolni (15%). A 15-23 évesek nagyobb arányban rendelkeznek vele, vagy terveznek a jövőben okos zárat vásárolni (17%), ők a feltörhetőség (57%) mellett a telefon lemerülésétől (51%) tartanak legjobban.

 

„Az ajtók kulcs nélküli működtetését az olyan prémium kategóriás termékeknél, mint a Yale Linus® Smart Lock ma már a banki azonosítás során is alkalmazott, kétfaktoros hitelesítés védi, ami azt jelenti, hogy a felhasználóknak e-mail vagy telefonszám segítségével kell igazolniuk személyazonosságukat. Ha a felhasználó elveszíti telefonját, bármikor letilthatja az összes virtuális kulcsot a zár vezérlésére használt alkalmazáson keresztül. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a digitális záregységtől függetlenül az ajtó bármikor nyitható és zárható az eredeti kulcsokkal” – kommentálta a kutatás eredményeit Kertész László, a Yale Home Magyarország üzletágvezetője.

 

  

Magyarországon is elérhető a márka legújabb modellje

A 180 éves múltra visszatekintő Yale márka 2020-ban mutatta be a legújabb otthoni felhasználók számára tervezett Linus® Smart Lock okos zárját. A Red Dot Award díjazott formatervet és a legmodernebb technológiát ötvöző termék decembertől Magyarországon is elérhető a hivatalos márkaképviselet kiskereskedelmi partnerhálózatában. A Linus® Smart Lock kompatibilis az olyan vezető okosotthon rendszerekkel, mint Apple HomeKit, Google Assistant, Amazon Alexa, így akár hangvezérléssel is nyithatjuk zárhatjuk az ajtókat.

Vissza