GLAMI: öt évet ugrott a jövőbe a divatkereskedelem digitalizációja

forrás: Prím Online, 2021. március 3. 09:45

Gyökeresen átalakulás várható a divatkereskedelemben, a gyors piaci változások a márkákat és a kiskereskedőket egyaránt érintik. Az online kereskedők helyzeti előnye megkérdőjelezhetetlen, a kereskedelmi láncok több ezer offline üzletet zártak be és jelentős összegeket fektetnek e-kereskedelembe.

A GLAMI, Magyarország első online divatkeresője „Divat e-kereskedelem 2020-ban: a közép-kelet-európai kilátások” címmel átfogót felmérést* készített a közép- és kelet-európai régió divat kereskedelemi piacain érvényesülő aktuális trendekről.  A jelentés szerint a régió jelenleg az egyik leggyorsabban növekvő piac Európában, a vizsgált országokban a kategória forgalma 2020-ban elérte a 4 milliárd eurót és a divatkereskedelemből származó bevételek közel negyedét tette ki.

 

Új vásárlóközönség jelent meg az interneten

A koronavírus járvány, a kapcsolódó üzletbezárások és az online vásárlásra való igény megugrása az ügyfelek új szegmensét hozta létre, akik életükben először vásároltak online divattermékeket. A közép- és kelet-európai országokat tekintve Románia és Szlovákia van az élen, az első hullám során leadott vásárlások csaknem negyedét az először vásárló fogyasztók adták le, Magyarországon a válaszadók 13%-a tartozott ebbe a kategóriába. A kutatás szerint az új vásárlási minták várhatóan tartóssá válnak a jövőben is, a keresőoldal jelentése szerint a felmérésében résztvevő országok fogyasztóinak 41%-a nyilatkozta, hogy a pandémiát követően is elsősorban az interneten fog divatcikket vásárolni.

 

 

A közösségi média elsődleges vásárlási csatornává válik

A Facebook és az Instagram üzletek 2020 májusában történő elindulása óta már a kisvállalkozások is létrehozhatnak termékkatalógusokat a közösségi portálokon. Mostantól lehetőség van a termékek címkézésére Facebook videókban, vagy Instagram Reelekben. A TikTok már teszteli az élő közvetítés során történő termékvásárlást, és partneri megállapodást jelentett be a Shopify e-kereskedelmi platformmal. Mindennek köszönhetően már nem csak a legnagyobb szereplők számára, de a kisvállalkozásoknak is lehetősége nyílik a digitális csatornákon és a közösségi médián keresztül történő értékesítésre. A felmérés szerint a régióban működő e-kereskedelemi vállalkozások vezetőinek 49%-a a közösségi média elsődleges értékesítési csatornává válását nevezte meg a divat e-kereskedelem jövőjét leginkább meghatározó tényezőként.

 

2021 az MI technológiák elterjedésének az éve lesz az e-kereskedelmi iparágban

Az e-üzletek egyre nagyobb arányban hajlandóak gépi tanulásba és olyan MI eszközökbe fektetni, amelyek hozzájárulnak az ügyfelek elégedettségének növeléséhez és a magasabb ügyfélhűség kialakításához. Míg korábban csak az elektronikus kereskedelem óriásai használták a gépi tanulás algoritmusait az értékesítési trendek megismerésére, mára már a kisebb webshopokat üzemeltető vállalkozások is használják az MI-t és a gépi tanulást a divatpiac dinamikájának megértéséhez, ami hozzájárulhat az eredményesebb működésükhöz. Az MI technológiák nagy segítségére lehetnek a vállalkozások számára a visszaküldött áruk számának csökkentése terén, az ajánlatok személyreszabása és az intelligens keresés, vagy ügyfélszolgálati funkciók automatizálásának terén.

 

 

A válság felgyorsította a fenntarthatósági trendet

A koronavírus okozta társadalmi elszigeteltség időt adott a fogyasztóknak arra, hogy sok mindent átértékeljenek, ideértve a divattermék-vásárlás világra gyakorolt hatását is. A gazdasági válság pénzügyi nehézségei ellenére a fenntarthatóságot az e-kereskedelem vezetőinek negyede kulcsfontosságú növekvő trendnek tartja. A kutatásban megkérdezett webáruházak 58%-a úgy gondolja, a következő években a fenntarthatóság lesz a legfőbb divatipart alakító fogyasztói trend.

 

_______________

* A GLAMI „Divat e-kereskedelem 2020-ban: a közép-kelet-európai kilátások” c. jelentése primer és szekunder kutatási adatok elemzésével készült Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában és Görögországban. További információ: www.fashion-research.hu

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05