Meglepő, de a Vaterán emelkednek a zenei CD-k eladásai

forrás: Prím Online, 2022. február 17. 12:28

Két éve még a reneszánszát élő vinyl lemezből fogyott több a Vaterán, tavaly viszont a CD vette át a vezetést - utoljára tíz éve fogyott ugyanennyi kompaktlemez. Az mp3- és streaming korszak előtti idők népszerű formátumának eladásai két éve stabilan emelkednek, tavaly közel 31 ezer darabot vettek meg belőlük a piactéren. Lejátszóeszközből viszont a magnódeckek és a hagyományos lemezjátszók a legnépszerűbbek, a CD-lejátszóknak csak a harmadik hely jutott.

Míg a Tesco nemzetközi anyacége néhány napja bejelentette, hogy a gyenge kereslet miatt fokozatosan eltünteti majd áruházai polcairól a CD-ket, a Vatera épp az optikai lemezen kiadott albumok iránti kereslet stabil növekedését tapasztalja már két éve.

 

Ez vélhetően annak köszönhető, hogy a CD hangzása napjainkban is elég jónak számít (a streamingszolgáltatók esetében a hasonló minőség sokszor még extra szolgáltatás), ugyanakkor sokkal rugalmasabban lehet használni a virágkorát élő vinylnél, amit többnyire csak otthon lehet feltenni meghallgatni.

 

Eddig a bakelit volt (újra) menő, most megint a CD

2019-ben és 2020-ban a Vaterán a bakelitlemez volt a legnépszerűbb fizikai zenei hordozó, 2021-ben viszont a CD vette át a vezetést. Tavaly a zenei CD-k eladásai 15 százalékkal nőttek a piactéren, a járványt megelőző 2019-es évhez képest azonban több mint 35 százalékkal több zenei CD fogyott 2021-ben, míg a vinylek eladásai közel 20 százalékkal  estek vissza. 

 

2021-ben közel 31 ezer darab zenei CD talált gazdára a Vaterán, utoljára 2011-ben fogyott hasonló mennyiség (abban az évben több mint 33 ezer darab CD kelt el a piactéren).

 

Így alakult a fizikai adathordozón elérhető zenei kiadványok eladási tranzakcióinak száma a Vaterán:

 

A forgalmi statisztikák szerint a vaterázók egyre magasabb árat is hajlandók fizetni egy-egy CD-ért: három évvel ezelőtt még átlagosan bruttó 1590 forintért vettek meg egy albumot, 2021-ben viszont már több mint 2000 forintot is adtak egy-egy lemezért. 

 

Tavaly a legtöbben rockzenei albumokat rendeltek CD-n a Vateráról (közel kilencezer darabot), de a popzenei kiadványból is csaknem hétezer fogyott, míg a harmadik és negyedik legnépszerűbb stílusnak a metál és az elektronikus zene számít – ezek azonban csak 2-2,5 ezres eladásokat generáltak éves szinten. 

 

CD, vinyl vagy streaming? Mindhárom!

Magyarországon összességében csökken a CD-n eladott zenei albumok száma - derül ki a  MAHASZ éves összesített adataiból**:  2019 és 2020 között közel 22 százalékkal, 577 328 darabra csökkent ezek eladása. A vinyllemezen kiadott zenei albumok hazai eladásai 156 ezres és 157 ezres darabszám között stagnáltak ugyanebben az időszakban a MAHASZ szerint. 

 

"A vinylértékesítések árbevétele itthon akkor is nőtt, amikor az eladott darabszámok nem, mert a gyűjtői és az újrakiadások igen magas áron kerülnek forgalomba. A CD formátum hanghordozóból már-már ajándéktárggyá vált, újonnan egyre kevesebb helyen kapható, ami egy természetes folyamat, ahogyan az is, hogy a fizikai példányok rajongói átterelődnek más platformokra, ahol akár használt forrásból bővíthetik gyűjteményüket. Magyarországon stagnálásra számítunk új CD-eladások tekintetében, hisz az online zenehallgatás egyértelműen meghatározza a piacot. A streaming bevételek további emelkedése ugyanakkor egyértelműen jelzi: a zene nem áll meg, csak a fogyasztási szokások változnak" – kommentálta a fizikai hanghordozók újra népszerűvé válását Szűts László, a MAHASZ elnöke.

 

Ezzel szemben a Vaterához hasonlóan az amerikai zenepiacon is növekedett a CD-k eladása az MRC Data számai szerint: erre 2004 óta tavaly volt először példa. A brit piacon a tavalyi utolsó negyedév hozott növekedést ebben a szegmensben, jelentős részben az ABBA negyven  év után kiadott új albuma, a Voyage népszerűségének köszönhetően, de olyan mai előadók albumai is kelendőek ebben a formátumban, mint Ed Sheeran vagy Adele.

 

 

A Vatera legdrágábban elkelt zenei CD-i

2010 óta a legdrágábban - 380 ezer forintért - egy mintegy háromezer darabos, vegyes stílusú, single-CD-gyűjtemény talált gazdára a Vaterán, de vásárolt valaki 250 ezer forintért (tehát 500 forintos darabáron) teljes hardrock-kollekciót is.

 

A magyar előadók közül kiemelkedő áron talált gazdára Vincze Lilla 1993-as koncertalbumának egy példánya (közel 157 ezer forintért), illetve a Pokolgép Adj új erőt! lemezének 1991-es kiadása (100 ezer forintért) Ezen kívül Zoltán Erika, valamint a Groovehouse együttes diszkográfiája is magas, egyenként 120 ezer forint körüli áron talált vevőre.

 

Visszatérőben a műsoros kazetta is

A Vaterán a műsoros kazetták eladásai is csaknem 30 százalékkal emelkedtek tavaly, ez a  formátum egyelőre csak a negyedét-ötödét teszi ki a másik két formátum eladásainak.  Ugyanakkor a hifi lejátszók közül a magnódeckeket vásárolták a legnagyobb számban az utóbbi három évben a vaterázók (évente átlagosan közel ezer darab talált gazdára). 

 

Kazetták lejátszására alkalmas hifiberendezést nem feltétlenül régi felvételek visszahallgatására lehet csak használni, a független zenészekre fókuszáló Bandcamp online zeneáruházból évek óta lehet új gyártású műsoros kazettákat is rendelni a CD-k, bakelitek és digitális kópiák mellett.

 

A Vaterán a bakelitlemezjátszók három éve fixen a második, a CD-játszók a harmadik helyen állnak, bár a negyedik legnagyobb tranzakciószámú “egyéb” kategóriában már digitális zenelejátszók is megtalálhatók.

 

Olcsó, használt lejátszókért mennek a Vaterára

A kazettás hifi lejátszók minden bizonnyal azért a legnépszerűbbek a Vaterán, mert újonnan már alig néhány gyártó kínálatában találni, és elég drágán érhetők el ilyen eszközök, míg az online piactéren tavaly átlagosan bruttó 20 ezer forint körüli összegért vásároltak használt deckeket. A hagyományos lemezjátszók és a CD-lejátszók bruttó 14-15 ezer forint körüli áron találtak új gazdára.

 

________________

* Ez a szám egyaránt tartalmazza az CD-n kiadott albumokat és maxi/single CD-ket is

** A közlemény írásakor a 2021-es eladási számok még nem álltak rendelkezésre

Kulcsszavak: CD Vatera

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját

A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit. 

2024. április 18. 11:40

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09