Az infláció lehet a legmeghatározóbb befolyással a hazai e-kereskedelemre

forrás: Prím Online, 2022. szeptember 17. 15:31

Mérsékelt online forgalomnövekedést várnak az e-kereskedelmi szakértők 2022-re – derült ki a Kürt Akadémia és a Reacty Digital közös e-kereskedelmi trendspotting kutatásának őszi hullámából. Az infláció és a logisztikai áremelkedések nagy mértékben befolyásolják az online kereskedelmet idén ősszel, míg a koronavírus hatása már múlóban és a piaci konszolidációt sem érzik jelentős tényezőnek a szereplők.

 

Realista várakozásokkal számolnak az e-kereskedelmi szereplők

A felmérésben megkérdezettek hazai e-kereskedelmi szakértők, akik akár saját webáruházukon keresztül, akár logisztikai szereplőként vagy épp tanácsadóként szorosan kötődnek az internetes kereskedelem világához. A válaszadók közül legtöbben 6-10 százalékos éves növekedésre számítanak az online kiskereskedelmi forgalomban 2022-re. Ez az előző évek kiemelkedő növekedéséhez képest ugyan visszafogott várakozás. A koronavírus miatti ugrásszerű növekedés hosszú távon nem fenntartható, az éves online forgalombővülés mérséklődni látszik, melyhez az aktuális gazdasági trendek nagyban hozzájárulhatnak.

 

Általános hazai gazdasági trendek

A kérdőív válaszadói értékelték a fontosabb gazdasági trendeket az alapján, hogy azok mennyire meghatározóak a hazai e-kereskedelemre nézve 2022 őszén. Véleményük szerint az infláció, valamint a gyengülő forint árfolyam hatása (lesz) érzékelhető legjobban, az üzemanyag és az energiahordozók árának emelkedése pedig szintén nagy jelentőséggel bír. A mindezekből is adódóan várható hazai vásárlóerő-csökkenést szintén sokan tartották meghatározónak. Spontán említésben előkerültek még olyan trendek, mint a nehezebb általános vállalkozási környezet, az egyre ár-érzékenyebb és kevésbé hűséges vevők, valamint a másodlagos piac (pl. használt termékek) felé való fordulás lehetősége, amikről egyesek úgy érzik, meghatározó kérdések lesznek az elkövetkező időszakban.

 

A koronavírus-járvány azonban a megkérdezettek szerint már nem befolyásol jelentősen és az ukrán-orosz háborút is kevesen érzik igazán meghatározó gazdasági tényezőnek a hazai online kereskedelemre nézve.

 

E-kereskedelem specifikus trendek

A legfontosabb e-kereskedelem specifikus trendek, amik a hazai internetes kereskedelemre 2022 őszén hatással lehetnek a szakértők szerint a logisztikai szolgáltatások áremelkedése, az erősödő piaci verseny (hazai és külföldi szereplők részéről egyaránt), valamint a vásárlói szokások általános megváltozása. Emellett a csomagautomaták egyre szélesebb körű elterjedése is olyan trend, amit a szakmában sokan érdeklődéssel figyelnek és jelentős befolyásoló tényezőnek értékelnek.

 

A kérdőívre válaszoló szakemberek kevéssé érzik befolyásoló hatásnak a külföldről való vásárlást, illetve a piaci konszolidációt. Az e-kereskedelemhez kapcsolódó szabályozások esetleges változását sem tartják olyan tényezőnek, ami komolyan beleszólhat a piac működésébe (legalábbis rövid távon gondolkodva).

 

 

Nemzetközi trendek betörése

A válaszadóknak volt lehetősége arra is, hogy spontán módon olyan nemzetközi trendeket említsenek, amelyek külföldön már meghatározónak számítanak, ugyanakkor Magyarországon még nem, vagy kevéssé érezhető a hatásuk. A kitöltők kevesebb mint fele válaszolt erre a kérdésre, ami mutatja, hogy – ahogy az egyik válaszadó fogalmazott – „kezdünk haladni a korral”, azaz egyre kevesebb olyan trend van, amely nemzetközi szinten jelentős visszhangot kap és nem érkezik meg előbb-utóbb hazánkba is. Akik mégis látnak ilyesmit, azok többek között az alternatív kiszállítási módokat (pl. drón), vagy épp fenntarthatósági törekvéseket említettek, illetve a piacterek és az újfajta közösségi média felületek (pl. TikTok) jelentőségét hangsúlyozták. Emellett olyan is van, aki a fulfillment szélesebb körű elterjedésében látja a lehetőséget a logisztika területén. Ezen trendek között van, amely már hazánkban is megfigyelhető ugyan, ám csak kisebb réteg alkalmazza őket, van még tehát lehetőség a szélesebb körű elterjedésre.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Energiatakarékosság az ASUSTOR-ral!

Az áramszámlák világszerte meredeken nőnek, ASUSTOR NAS viszont segít abban, hogy adataid elérhetők legyenek és pénzt takaríts meg.

2024. március 27. 11:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05