Megfordult a csökkenő tendencia, visszapattant az e-kereskedelem

forrás: Prím Online, 2022. október 12. 19:49

Hathavi gyengélkedés után éledezik, újra növekedési pályán az e-kereskedelmi piac. A következő hónapokon áll vagy bukik az idei év sikere. A szakértők kismértékű éves növekedést prognosztizálnak Közép- és Kelet-Európában, és Magyarországon is.

Az év eleji stagnálást követően, július óta újra növekszik az e-kereskedelem forgalma a Growww Digital e-kereskedelmi trendriportja szerint. A harmadik negyedévben 10 százalékos növekedés volt mérhető az előző év azonos időszakához képest. A növekedés motorjai a kisebb és közepes méretű webáruházak, a nagyobbak között többen éreznek lassulást továbbra is.

 

 

Az e-kereskedelmi árbevétel (medián) negyedéves változása 2020–2022, 159 e‑kereskedő GoogleAds fiókadatai alapján

Szabó László, a Growww Digital online-növekedés szakértője szerint a forgalom javulását csak részben eredményezte a kereslet élénkülése. Az energia- és szállítási költségek növekedése, az infláció, a forint gyengülése a külföldi devizákkal szemben az e-kereskedőket is érzékenyen érintette, ezért kénytelenek voltak árat emelni, ami hozzájárul a forgalom növekedéséhez. Mivel a karácsonyi időszakban erősödik a kereslet, a következő hónapok forgalmán múlik, hogy mekkora lesz az e-kereskedelem növekedése. A szakértő előrejelzése szerint éves szinten 10 százalékos erősödés várható az e-kereskedelemben idén, 2021-hez képest.

 

Jelenleg két ellentétes hatás alakítja az e-kereskedelem alakulását. Egyrészről fűti, élénkíti a gazdaság digitalizációja, melynek a fő motorja a digitális kereskedelem, két számjegyű éves növekedési potenciállal. Másrészről viszont ezt a lendületet hűti, lassítja a jelenlegi nemzetközi politikai és gazdasági helyzet és az ezzel járó bizonytalanság. A szakértő a nehézségek ellenére arra számít, hogy az e-kereskedelem szerepe erősödik, és a jelenlegi, átmeneti lassulás után visszatér a 15 százalékos növekedési pályára.

 

A piaci nehézségek, a kereslet csökkenése az egyországos nagyobb szereplőket viseli meg a legjobban, náluk látható a leginkább lassulás. Ezzel szemben a régió erős exportpiacain a több országban működő exportőrök a piaci átlagnál többszörösen nagyobb ütemben növekednek. A közepes és kis forgalmú webshopoknak szintén van mozgásterük, megfelelő stratégiával tudnak nőni. Egyre gyakrabban kerül terítékre a külföldi terjeszkedés kérdése a magyar webshopok között is, akik a forint gyengülése miatt mennének ezen piacok felé, ahol euróban tudnak árbevételt realizálni.

 

„A magyar webshopoknak ebben kell felzárkózniuk, mert nagyon kevés hazai e-kereskedő merészkedik nemzetközi vizekre. A siker érdekében régióban és nem egy ország piacában kell gondolkodni! Ínséges időkben észszerű stratégia több országban jelen lenni és ezzel csökkenteni a piaci függést. Még mindig nem késő nemzetközi piacra lépni” – állítja Szabó László.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Idén is a „Bajnokok" között a Schneider Electric

Zsinórban az ötödik évben kapott „Champion", vagyis „Bajnok" minősítést a Schneider Electric a Canalys kutatócég „Titans Channel Leadership Matrix" elemzésében. A vállalat az értékesítési csatornái folyamatos fejlesztése iránti elkötelezettségével, valamint a bevezetett programokkal és a partnereit támogató eszközökkel érdemelte ki az elismerést.

2024. március 29. 10:48

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05