Van új a nap alatt!

Interjú a második legnagyobb hazai online bolt vezetőjével

Vén Márton Vén Márton, 2001. április 19. 07:16
Egy tavalyi piackutatás alapján a Libri Online Könyvbirodalom a FotexNet és a Népszabadság Pláza után a harmadik legismertebb online bolt. A napilap üzletközpontjának bezárása után a könyvhálózat online részlege a második helyre lépett elő. Az április végén első évfordulóját ünneplő virtuális üzlet vezetőjét, Pintér Zsoltot kérdeztük az elmúlt év tapasztalatairól.
  • Az évforduló idején természetesen felmerül a kérdés, hogyan értékeli az elmúlt egy évet?

  • Egyértelműen sikernek. Tavaly áprilisban még nem láttuk tisztán, mit is várhatunk az internettől, mekkora lesz a forgalom. Mára azonban egyértelművé vált, az emberek egyre jobban érdeklődnek az új vásárlási lehetőség iránt. Idén körülbelül 70 milliós online forgalmat fogunk bonyolítani, ez megfelel egy közepes méretű hagyományos bolt forgalmának.

  • Hogy viszonyul az online üzlet kiadási oldala a hagyományos boltokéhoz?

  • Egy online bolt fenntartása sokkal többe kerül, mint gondolnánk. Egyáltalán nem igaz az a korábban népszerű állítás, hogy az elektronikus kereskedelem fenntartása töredékébe kerül a hagyományos üzletnek. Az online kereskedés emberigényes, a raktári munka, csomagolás, szállítás gépekkel kiválthatatlan erőforrásigényt jelent, amelyet a hagyományosnál jóval kisebb haszonkulccsal kell kitermelni. A Libri online boltjában minden könyv a hagyományoshoz képest alapesetben 5 százalékkal olcsóbb, ehhez jön a törzsvásárlói, vagy a diákkedvezmény, ami további 5 százalék. A marketing jutalékos rendszere további százalékokkal csökkenti az árrést. Mivel a szállítási költség egyelőre drága az olyan alacsony árú termékekhez képest, mint a könyvek, ezért szükség van az árkedvezményekre, hogy a vásárlóink lássák, részt vállalunk a plusz költségekből. Véleményem szerint tehát egy internetes boltot vagy nagyon kicsiben lehet nyereségesen üzemeltetni, plusz erőforrás nélkül, specializált termékpalettával, vagy piacvezetőként, folyamatos növekedéssel, dinamikusan bővülő, visszatérő vásárlókkal.

  • Feltételezem, hogy a Libri ez utóbbit célozza meg.

  • Természetesen. Az elsődleges cél, hogy visszatérő vásárlóink legyenek, ehhez pedig az értékesítés minden lépésében meg kell próbálnunk a tökéletességre törekedni, és ez nem csak az online részre vonatkozik. Úgy látjuk, hogy sikeresek az erőfeszítéseink, mert boltunk statisztikája szerint minden ötvenedik látogató vásárol is, amely kiugróan jó eredménynek számít, megfelel az amerikai statisztikai adatoknak, ahol pedig jóval többen rendelnek online. De a feszített tempójú növekedés legjobb példája, hogy az online rendelések értéke az első három hónapban megközelítette a tavalyi egész éves forgalmat.

  • Ez óriási teljesítménynek hangzik. Mekkora reklám kellett ennek az eléréséhez?

  • Rendkívül kicsi. Szándékosan nem kezdtünk látványos kampányba, mert nem az a célunk, hogy minél gyorsabban lefölözzük a piacot. Ha most reklámoznánk, a forgalmunk hirtelen a többszörösére nőne, ami problémákat okozna a kiszolgálásban, az ügyfélszolgálatban. Ugyanakkor a mindenfelé olvasató tengerentúli dotcom cégek tapasztalatai is megerősítik azt a törekvésünket, hogy ne szélsebesen, de folyamatosan növekvő, és biztos vevőkör álljon online boltunk mögött. Az a statisztika, hogy 5 vásárlónkból 2-3 már visszatérő, mutatja, hogy a vevőkörünk megbízható.

  • Valamekkora reklám azért kell, hogy a vásárlók tudomást szerezzenek az online boltról.

  • A legbiztosabb reklám az, ha az emberek ajánlják egymásnak az online üzletünket. Ehhez teljes mértékben ügyfélközpontú kiszolgálás szükséges. De természetesen közel harminc hagyományos boltunk mindegyike folyamatosan reklámozza az online üzletet. De az interneten is egyre több link vezet hozzánk. Ez számunkra azt mutatja, az oldalak üzemeltetői látják, hogy szolgáltatásaink színvonala jó, érdemes ajánlani olvasóiknak. Az új marketing lehetőségek felkutatása vezetett stratégiai együttműködésünkhöz az index.hu portállal is.

  • Az első három hónap után sikeresnek ítéli a kooperációt?

  • Igen, de még rengeteg kiaknázatlan terület van, ahol mindkét fél szándékai szerint a jövőben együttműködhetünk. Jelenleg a libri.index.hu oldalon érhető el a közös felület, a könyvkereső az index oldalain több helyen feltűnik, és a portál regisztrált vásárlói már 3000 forintos vásárlásnál törzsvásárlói kártyát kaphatnak. Ezek azonban csak az első lépések az együttműködésünkben, amelybe közös tartalomszolgáltatás, játékok, de akár közös nem internetes rendezvények is beleférnek. Az elkövetkezendő néhány hónapban több is ki fog derülni ezekről.

  • Ezen kívül mik a közeljövő tervei? Terveznek valamit az első évfordulóra, amely az április végi Könyvfesztiválon lesz?

  • Igen. Igazgatónk, Dietrich Tamás egy olyan új internetes szolgáltatás bevezetését jelenti be a Könyvfesztiválon, amely egyedülálló lesz a hazai piacon. Ám erről egyelőre nem beszélhetek, április 26-án minden kiderül.

  • A Libri Online Könyvbirodalom több olyan szolgáltatást vezetett be, amely korábban ismeretlen volt a hazai online boltok területén, ilyen a számos könyvbe beleolvasás lehetősége, a híres emberek ajánlója, vagy a kulturális események ajánlata. Ezek az oldalon főleg a Magazin rovat alatt találhatóak. Mekkora a sikere ezeknek a szolgáltatásoknak?

  • Fontos, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak nem céljuk az eladások közvetlen növelése. Ez teszi a Libri áruházat különlegessé mind a vásárlók, mind saját magunk számára. Nagyon szeretjük csinálni. Ugyanakkor bizonyos, hogy jó hatással van a látogatókra, hiszen a versenytársaink azóta már szintén bevezettek hasonló szolgáltatásokat. Van még egy specialitásunk, a közéleti személyiségek megszólaltatása. Ez hagyományosan hozzá tartozik a Libri imázshoz. Nem véletlen, hogy számos híresség mellett például a dalai láma is a Libri Könyvpalotát választotta helyszínnek tavaly megjelent könyvének bemutatására. A közéleti személyiségek véleményének ismertetését az interneten is folytatjuk, így színészek, művészek, tudományos szakemberek és politikusok, sportolók folyamatos interjúalanyaink online magazinunkban. Nyilatkozott már többek közt Kokó, Varnusz Xavér, Farkasházy Tivadar, vagy éppen Darvas Iván, aki nagy örömünkre egyben rendszeres vásárlója is internetes boltunknak.

  • Hogyan látja a Librit mondjuk három év múlva? Milyen irányai vannak a fejlődésnek?

  • Olyan óriási mennyiségű fejlesztenivaló áll előttünk, hogy ilyen távolságra nem is látni. A jövő konkrét feladataiból már számos körvonalazódott előttünk. Az egyik, hogy tejes mértékben integráljuk az online boltot a Libri hálózatba, hiszen a hagyományos és az online értékesítés többféle módon erősítheti egymást. A két forma szorosabb összekapcsolásával olyan előnyök kínálhatók a vásárlóknak, amelyekre korábban nem volt lehetőség.

    Szintén fontos fejlesztenivaló a kínálat bővítése. Jelenleg 14 000 könyvünkkel a legszélesebb kínálatot nyújtjuk a hazai internetes könyvpiacon, ezt a mennyiséget három év alatt szeretnénk megduplázni. Idei feladat például az idegen nyelvű könyvek felvitele, amelyre érzésünk szerint nagy az igény.

    Hamarosan megoldást találunk a külföldről jövő rendelések elfogadására is, több száz főből álló e-mail listánk van, akik értesítést kértek, ha a szolgáltatás megindul. Mivel itt az átlagosnál nagyobb mennyiségű és gyakori rendelésekről van szó, erre is alaposan fel kell készülni, hogy semmilyen probléma ne léphessen fel a szolgáltatás beindításakor.

    A jövőben is a legfontosabb, hogy képesek legyünk betartani, amit vállaltunk, mert csak így tudjuk meggyőzni a vásárlóinkat, hogy érdemes hozzánk visszatérni.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09