Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben

MTI Sajtóadatbank, 2011. október 1. 08:43

Nem kellenek dollármilliók a jó és sikeres játékfilm készítéséhez, az ötlet, a tartalom sokkal fontosabb, mint a technika - hirdeti Karl Bardosh, azaz Bardos Károly, a digitális újmédia nemzetközi képviselője, a New York-i Egyetem professzora, aki Szekszárdon, a Digi 24 elnevezésű digitális rövidfilmes versenyen adott interjút az MTI-Pressnek.

- Miért és milyen körülmények között távozott Magyarországról?

- 1969 végén hagytam el az országot, miután a Magyar Televízióban volt főnököm eltulajdonította a műsoromat, és arra akart kényszeríteni, hogy rendező asszisztensként vegyek részt benne. Az iskolatelevíziónál dolgoztam, amikor Bölcs István - volt vezető tanárom - és Gyürey Vera kezdeményezésére bevezették a filmesztétika oktatását a középiskolákban. Erre azonban nem voltak felkészülve a tanárok, és én a felkészülést segítendő fél órás filmeket céloztam meg.

- Hogyan jutott el a New York-i Egyetem filmtanszékének a katedrájáig?

- Az Egyesült Államokban rögtön jelentkeztem a New York-i Egyetemre, hogy befejezzem a doktori képzést. Barátaim azonban rám ijesztettek, hogy ha filmből doktorátust szerzek, garantáltan kapok állást - taxisofőrként... Ezért egy év után ott hagytam az egyetemet, és átmentem az Amerikai Filmintézetbe, amelyet az 1968-as orosz tankok elől elmenekült Frantisek Daniel, a cseh filmfőiskola korábbi dékánja alapított. Volt szakmai tanácsadóm, John Cassavetes megnézte egy rövidfilmemet, amelyet Fehér Györggyel együtt készítettem, és közölte, hogy ilyen gondolkodásmóddal egy fillért sem lehet kapni Hollywoodban. A Go west young man! - Menj nyugatra fiatalember! - mondást megfordítva azt mondta, hogy Go back east young man!, azaz Menj vissza keletre! Végül azon az egyetemen lettem professzor, ahol az első évemet eltöltöttem.

- Azzal a kockázattal jár, hogy megnézik a filmet szerte a világon

- Szerteágazó munkásságában egy nagyjátékfilmet jegyez íróként: a Radnótiról 1989-ben, Chris Sarandon főszereplésével készült Forced March (Erőltetett menet) című mozit, amely itthon manapság szinte fellelhetetlen. Milyen visszhangja volt Amerikában?

- Játszották a filmszínházak. Sajnos Magyarországon valóban nem abban a fogadtatásban részesült, amelyet megérdemelne, legalább a 2009-es Radnóti-évfordulón bemutathatták volna a televíziók, de nem került vetítésre. Egyébként társrendezője is voltam a filmnek. Volt egy másik forgatókönyvem is, amely a magyar korona hányattatásairól szólt, ez talán még megvalósítható.

- Radnóti és a magyar korona olyan tartalom, amely az amerikai filmpiacon fogyasztható?


- Jogos a kérdés, hogy milyen anyagokat lehet forgalmazni a nagyvilágban. Radnóti sorsa, úgy gondoltam, alkalmas erre. Az amerikai filmek között létezik holokausztműfaj, ezen keresztül el lehet adni egy magyar költőt, és ez így is történt. A korona esetében a keretjáték az volt, hogy jobboldali emigránsok egy csoportja beperelte az Egyesült Államokat, megpróbálták megakadályozni, hogy 1977-ben visszaadják a koronát a magyar kormánynak. Ez egy amerikai történet: az elnök volt perelve, egy amerikai bírónőnek kellett döntenie. A magyar televízió akkori párttitkára úgy értékelte a forgatókönyvet, hogy a koronát hollywoodi filmként kezeli. Én visszaírtam neki, hogy szerintem a hollywoodi megközelítés nem szerencsétlen, hanem esetleg azzal a kockázattal jár, hogy megnézik a filmet szerte a világon.

- Hozzáértő közönséget nevelnek

- Ön a digitális filmkészítés szakértője és oktatója, könyvet írt a digitális videózásról, 2007-ben pedig Indiában Cell Phone Cinemát, azaz Mobiltelefon Mozit gründolt. Mi ez?


- A mobiltelefonos filmkészítés a 2007-es könyvből ered: a Penguin kiadó rendelte meg tőlem a Complete Idiot's Guide - magyarul: Kalauz tök idiótáknak - sorozatba. Digitális forradalom zajlik körülöttünk, bárki készíthet filmet hordozható kamerával, otthon összemontírozhatja, és feltölti az internetre. Ez a forradalom a filmkészítési eszközök demokratizálódását jelenti. Kiderült, hogy a mobiltelefonokat Alexandre Astruc camera stylójához - kamera-töltőtollához - hasonlóan lehet használni filmkészítésre, filmoktatásra. Festmény, animáció, dokumentumfilm, játékfilm készítésére egyaránt alkalmas. A Cell Phone Cinema a nagyközönség által ellesett, készített filmek fóruma. Ma már "guru" vagyok Indiában, eddig öt országos fesztivál volt több mint ötszáz résztvevővel, díjazzuk őket, és terjesztjük a gondolatot, hogy lehet használni a kameratöltőtollat filmezésre. Elindítottuk az első ausztrál nemzeti fesztivált is, New Yorkban pedig harmadik éve hallgatóim kisfilmeket készítenek, amelyeket filmszínházakban és fesztiválokon játszunk. Emellett különböző újmédia fesztiváloknak vagyok vezető személyisége. Úgy tekintem magam mint a digitális újmédia egyik nemzetközi képviselőjét.

- Állandó zsűrije Szekszárdon a Digi 24 rövidfilmes fesztiválnak is. A digitális rögzítőkkel - mobiltelefonnal, digitális kamerával, táblapécével - készült filmek milyen pluszt adnak a filmiparnak?

- Az első és legfontosabb, hogy hozzáértő közönséget nevelnek. Minden profi, aki azt gondolja, hogy az újmédia ellenség, téved. Ezzel mintha azt mondanánk, hogy az analfabetizmus felszámolása árt az írástudásnak. Ha nagyobb a hozzáértő közönség, nagyobb közönséget kap a profi a kísérletezéshez is. Elérhetjük azt a szintet, hogy - mint az irodalomban - a sok szemétből kiemelkednek a gyémántok. És az újmédia lehetőségei nem korlátozódnak a rövidfilmekre. Johannesburgban nagyjátékfilmet is készítettek, amely kiment a filmszínházakba. A koreai Park Chan-Wook Éjszakai horgászat című, i-Phone 4-essel készült thrillere a feje tetejére állította a berlini filmfesztivált, és óriási pénztári siker lett a mozikban. Nincs limit, mára a Youtube is bevezette a nagyjátékfilmek lejátszását. Az új szociális média afelé tendál, hogy teljes szabadságot biztosít a digitális média művelőinek. És ez egy új piacot is jelent, ahol néhány alkotó rendkívül sikeres.

 

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?

Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.

2024. április 24. 21:07

Innováció a légi szállítmányozásban

A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.

2024. április 24. 19:50

Bridgestone abroncsokon gurul a Maserati első teljesen elektromos SUV-ja

A prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások terén világszinten vezető Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen elektromos SUV-ja, a Maserati Grecale Folgore számára.

2024. április 24. 18:12

SFFA 2024 – bejelentették az International Filmmakers 30 shortlistesét

A Creo örömmel jelenti be a Sony Future Filmmaker Awards 2024 shortlisteseit. A hat kategóriában 30 filmkészítőből álló shortlisten szereplő alkotók egyedülálló élményben részesülnek, és egy héten át különleges eseményeken vehetnek részt a Sony Pictures Studios Los Angeles-i telephelyén, beleértve egy workshopot, amely páratlan hozzáférést biztosít az iparág kulisszái mögé. A 2024. május 30-i díjátadó ünnepségen pedig kihirdetik a hat kategória győztesét, akiket szakértő zsűritagok választanak ki.

2024. április 24. 16:39

Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat

A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor. 

2024. április 24. 14:46

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50