Az élet apró örömei – nem termékekről, hanem élményekről szólt a CES 2012

Horváth László, 2012. január 15. 14:31

A Prím Online és a Business Online indulásakor (a 90-es években) még a COMDEX és a CeBIT volt az informatika két meghatározó szakmai rendezvénye, az előbbin - Amerikában - a gyártók, az utóbbin - Európában - főleg a forgalmazók mutatták be az adott év ICT újdonságait. Már ezeken a rendezvényeken is megfigyelhettük, hogy a számítógépek mellett egyre erőteljesebb szerephez jutnak a telefonok, amelyek fokozatosan "okosodtak", a nagyképernyős kijelzők, LCD televíziók, és a különféle játékok, informatikai alkalmazások, amelyeknek saját rendezvénye, a Consumer Electronic Show úgy vált egyre nagyobb szabásúvá, ahogy az előbb említett ICT kiállítások kezdtek veszíteni a jelentőségükből. Ma már az év informatikai újdonságait ilyenkor januárban, a Las Vegas-i CES mutatja be, s ezt az eseményt foglalta össze olvasóink számára az Egyesült Államokban élő tudósítónk, Horváth László.

A pennsylvaniai boldogságintézet szerint az életben csak a kis dolgok számítanak, bármilyen szuper drága autót is veszel magadnak, azt három napon belül megszokod, és attól kezdve már csak egy közlekedési eszköz, nem pedig a személyes boldogságod megteremtője. Na, persze ez azok számára nem meggyőző, akik csak álmodoznak arról, hogy egyszer egy szuper autójuk legyen, legalábbis a CES-en a szuper audióval ellátott – feltuningolt - átszerelt Lamborghini-ket, Ferrari-kat és Merciket állandóan bámuló száz-százötven látogató biztosan ellentmondana ennek... Nem beszélve arról, ha be is ülhetnek egy Ferrari California kormánya mögé, ami itt megadatik, hisz a Forma 1-es autóvázba beszerelt videó játékok örökzöld elemei a CES-nek.

 

Minden idők legnagyobb szórakoztató elektronikai vására (Consumer Electronic Show-ja) volt az idei, 153.000 résztvevő szállta meg a bűnök városát, a reptértől a Velence szálloda halljáig mindenütt akadt egy információs pult, ahol a földet éréstől a felszállásig folyamatosan kalauzolták a „geek” megszállottakat. A San Franciscóból Vegasba repülő járaton a “civilek” furcsán érezhették magukat, mert szinte mindenki egyszerre több elektronikus kütyüvel (iphone, ipad, laptopok) élvezte, hogy még ezt az alig több, mint egy órát sem kell internet nélkül eltöltenie. Volt persze olyan is, aki hosszabb utat tett meg azért, hogy a szakma színe javát és jövőjét megnézze magának, például Ausztráliából is érkeztek elemzők, újságírók.

 

Aki pedig lusta eljönni, annak nem kevesebb, mint 6 különböző social media platform állt rendelkezésére a honlap mellett, amin persze podcast- es videoblogging zajlott egyenes adásban, ha éppen ezt a klasszikusnak számító médiát választotta a Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn, Flickr vagy Foursquare helyett. Majdnem elfelejtettem, hogy a hagyományos nyomtatott sajtóból a New York Times mint application tartalomgyártó jelentkezett, elfogadható standdal amit még néha meg is látogattak, ha nem is olyan tömegben mint például a Sun Innovations szélvédőre kivetített dashboard-ját vagy a Valencell pulzust, vérnyomást és egyéb életjeleket bemutató területét.

 

Jövőre már nemcsak az Apple fog hiányozni...

 

Akivel csak beszélgettem, attól függetlenül hogy honnan érkezett, leginkább azt emlegette hogy nem látott semmi radikálisan újat, csak apró, viszont nagyon hasznos lépéseket a minőség irányába. És ez mindenkinek tetszett. Hát igen, némi egyszerű, nyugodt minőségi javulás nem árt, különösen ha kilepünk a Las Vegas Konferencia Hall bábeli nyüzsgéséből és körülnézünk a világban: az amerikai gazdaság csak az előző negyedévben kezdett lefaragni a munkanélküliségi mutatókból, az európai gazdaságot éppen gyomron vágta a Standard & Poor leminősítése, a kínai gazdaság lassul és a vezetőcserétől mindenki retteg, miközben Irán kardot csörtet és atomrobbanással fenyeget. Jólesik kimenekülni ebből a valóságból a játékok és a technika világába, ahol a CES perspektivájából nézve töretlen a fejlődés és jó irányba mennek a dolgok. Az óriási csaták a standardokért és a túlélésért nem látszanak a csillogástól-villogástól, és az életben maradásért küzdő Kodak pavilonja ugyanolyan szépen reklámozta a brandet mint például a vastag pénztárcájú Microsoft-é (akik most szerepeltek utoljára: az Apple-höz hasonlóan, s nagyon fognak hiányozni a jövő évtől kezdve.)

 

Vissza a jövőbe: kistévé a múltból, gondolatolvasó nagytévé

 

Engem két termék és ezen keresztül egy egész iparág irányából ért meglepetés: A Dyle cég digitális mobil kistévéje nyűgözött le. A walkman méretűnél kicsit nagyobb készülék kiváló minőségű képet produkál, élvezhető hanggal. Számomra sokat jelent, hogy újra felfedeztek a mobil tévét, mert amikor először jöttem Amerikába, első dolgom volt hogy vegyek egy hordozható tévét, aminek persze a képminősége leginkább attól függött hogy milyen irányba fordítottam az antennát... Fiatal olvasóinknak: a nyolcvanas években nem volt még Tivo, és egy VHS rendszerű videomagnót beprogramozni majdnem lehetetlen volt akkoriban, annyira hosszú időbe tellett és végül tuti elrontottál valamit.) Tehát a vissza a jövőbe, az OMVC (Open Mobile Video Coalition) menetrendje szerinti történet elkezdődött a minitévékkel, s a Fox, az NBC és az ION már sugároz az USA felét beterítve a digitális spektrumban - mellesleg teljesen kikerülve a mobil telefonosok egyeduralmát a spectrum fölött, amitől nem biztos, hogy nagyon szomorúak lesznek, mert a mobil video óriási sávszélességet foglal el. A Cisco tanulmánya szerint az észak-amerikai adatfogyasztás 82%-ot fog nőni 2015-ig, 49 ezer TB-ról 986 ezerTB-ra. Az okostelefonok már most 24-szer annyi adatot használnak, mint az egyszerű telefonok - ezekből 118 millió lesz jövőre - és a táblagépek - amikből csak az Apple 40 milliót adott el Észak-Amerikában - 122-szer többet. Tehát lesz elég dolguk, különösen ha HD minőségű anyagot akarnak a YouTube-ról letölteni a mobil telefonjukra a videóra éhes felhasználók. Ami mindenkeppen le fogja lassítani a csak YouTube-ra programokat készítő tévéstúdiók növekedési lehetőségeit, az az, hogy hányan fogjak nézni a Google százmilliós nagyságrendű inkubátori programját eredeti tartalomteremtésre. Mostanra 120-nál több tévéállomás sugároz a mobil sávszélességen, amit a tartalék sávon találhatunk meg, és a közeljövőben az ország 75%-a lesz lefedve az USA-ban.

 

A nagy tévégyártók közül egyedül az LG aktív ezen a területen a CES szerint, a Voxx és a Dyle kistestvérek mellett. A megszokott nevek, mint például Samsung, hiányoznak. A megszokott nevek, mint például Samsung, hiányoznak. Persze nem a nagypályás (nagyképernyős) versenyből, ahol a kommunikáció van a fókuszban ez évben, hiszen a képminőség már elképzelhetetlenül gyönyörű, évek óta szebb, mint a valóság. Tavaly még minden a három dimenzióról szólt, idén csak egy szép 3D-s tévét láttam egyenesen Hong Kong-ból. A Marvel Digital “autosterescopic display”-jéhez már szemüveg sem kell, és tényleg három dimenziós – mintha mozgó hologram képet látna a néző – persze a demón kívül nem sok minden látható ebben a formátumban… Szóval a nagy tévégyártók a kommunikációra mentek rá: bekapcsol a masina ha szólsz neki és csatornát vált kézmozdulatra.

 

A PC utáni világ: fedezzük fel a nejlonzacskóban rejlő lehetőségeket!

 

Kevés szó esik mostanában a Sony-ról. Az elmúlt évben négy és fél milliárdot veszített, míg az Apple a világ legnagyobb cégévé nőtte ki magát. Nagy a verseny minden területen, az Apple uralma mindenütt érezhető, hiszen a sok kis cég Iphone-ra és az Ipad-re fejleszt, új iparágak nőnek fel új kategóriákban (például az Intel Ultrabook kategóriája, amely az Apple Air szuperkönnyű termékével versenyez, és a Windows 8 operációs rendszer, amely kombinálni fogja a touchscreen parancsokat és a hagyományos windows rendszer képességeket). 

 

A nagyon hasznos Apple-tartozékok közé tartozik a számomra legnagyobb meglepetés: a nejlonzacskó újraalkotása. Az észak-karolinai Dry Case cég tökélyre fejlesztette a zacskót: az univerzális méretű tokba bármilyen Iphone vagy Ipad belefér. Minipumpával légtelenítve, vízhatlan fülhallgatókkal felszerelve bármit levihetsz 100 lábnyi mélységre, ha éppen búvárkodás közben kívánod használni a kütyüdet. Ez a cucc amellett, hogy zseniálisan egyszerű és okos, még elképesztően olcsó is a többféle vízhatlan doboz, vízhatlanító gáz, ragasztó, kristály és egyéb megoldással versenyezve.

 

Persze a sok hasznos ötlet mellett volt olyan stand is ahol csak a fejemet vakartam értetlenkedve, például az OOma cégé, akik az otthoni vezeték nélküli telefont ruházzák fel az okostelefonok képességeivel, de minek, kérdezem én…??

 

Egészség és technológia

 

A teljes testet egészében figyelő és arról különböző csatornákon kommunikáló termékek egész gyűjteménye foglalta el a kiállítótermek egyikét Digitális Egészség címszó alatt, itt tucatnyi cég mutatta be termékeit élő atléták közreműködésével, a sí edző géptől az elliptikus tréneren keresztül a legkülönbözőbb gépezeteken futtatva egész nap a versenyzőket, miközben a különböző monitorokon követhettük az eseményeket.  A beszélő virtuális edző, a Polar cég terméke rád kiabál ha lelassulsz futás közben, de hasonlóképpen egrecíroztat a BodyMedia karra tekerhető szenzora is. Ha alvás problémákkal küzdesz, akkor a Somnologic a bioritmusodat követve különböző hangokat, például óceán zúgást, hullámok morajlását váltogatva próbál elaltani, ha pedig unatkozol úszás közben, akkor a mikro méretű “világvevő” rádió szórakoztat a Fitness Tech-től, amelyet az úszószemüveg mögé csatolhatsz. Edzés után a Schick cég elektronikus-vizes borotva hibridje kényeztet, ami öt sebességből segít összeállítani a neked legjobban megfelelő borotválkozási módozatot, feloldva ezzel a száraz vagy habos borotválkozás dilemmáját.

 

A kézművesipar túlélése

 

A legmeghökkentőbb még csak ezután következett: az ultraluxus Venetian szállóba bújtatott audio butikok szobáról szobára (fél tucat emelet a magasban) való bejárása. Az egy-két alkalmazottal működő iparosok által a legkiválóbb Hi-Fi minőséget megteremtő, nagy teljesítményű és ennek megfelelően magas árú rendszereket összeszerelő megszállottak területe ez. Európa itt erős, az osztrák (Vienna Acoustics), norvég (Electrocompaniet) és svéd (DLS) kézi gyártású, magas minőségű termékek mellett az észtek (AUDES) volt szovjet gyártósorokon új eletre kelt lemezjátszói, erősítői mutattak egy egészen más arcú CES-t. Miképp a tömeg és a dzsungel káosza volt a legjellemzőbb a korábban elemzett területek kiállítóira, addig ezek a kényelmes szobákban órákig is elbeszélgető mesteremberek büszkén vallották a minőségbe, a tudásba és a tapasztalatokba vetett hitüket, tanítva és demonstrálva is azt. 

Kulcsszavak: CES 2012

Prim.hu - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Eldőlt, hogy kik képviselik Magyarországot a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián

Két magyar csapat jutott tovább a Szíriában megrendezésre kerülő Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpiára (IIOT). A világverseny nemzeti előválogatójaként szolgáló Kódkupát március 10-én rendezte meg a Neumann Társaság az Algo Pro Club és a Budapesti Fazekas Mihály Gimnázium együttműködésével. A hiánypótló csapatverseny nagy hangsúlyt helyez a csapattagok közötti kooperációra, ami a vállalati munkakultúrára is felkészíti a fiatalokat.

2024. március 20. 16:03

MI festőrobot szórakoztatta a nézőket a Magyar Ifjúsági Robot Kupán

Az előző évek közkedvelt versenyszámaival, így többek közt a robotszínházzal, robotfocival és a menekítő robotok mérkőzésével zajlott le a 17. Magyar Ifjúsági Robot Kupa (MIRK) Nyíregyházán. A versenyt a Neumann Társaság megyei szervezete, a Nyíregyházi Egyetem és a Magyar Robot Kupa Alapítvány szervezésében, a Neumann Társaság kiemelt szakmai támogatásával bonyolították le.

2024. március 12. 19:17

Újabb Apple Premium Partner üzlettel erősít az iSTYLE a Westendben

Az iSTYLE, az Apple termékek vezető hazai viszonteladója, a mai napon megnyitotta második Apple Premium Partner üzletét a Westend City Centerben. A lépés fontos mérföldkő az iSTYLE életében, hiszen az új flagship store árukínálata, magasan képzett munkatársai és minőségi szolgáltatásai még közelebb hozzák az ikonikus Apple Store-ok vásárlási élményét a hazai közönséghez.

2024. március 8. 18:00

Google atombomba: kombinált Core, Spam és HCU algoritmus frissítés egyszerre

A Google a tegnapi napon bejelentette, hogy több intézkedést is bevezet, amelyek célja a keresési eredmények minőségének javítása.

2024. március 6. 14:39

Átadták a Marketing Diamond Awards győzteseinek járó díjakat

Február 7-én, a MARKETING TRENDFORUM keretén belül, az ETELE CINEMA-ban rendezett eseményen adták át a Marketing Diamond Awards 2023-as elismeréseit. Idén a Pentacom lett az „Az Év Ügynöksége”, míg a Billingo Technologies Zrt. érdemelte ki az „Az Év Vállalata” díjat. A 34 tagú, meghatározó hazai hirdetőkből és ügynökségi szakemberekből álló zsűri szavazatai alapján „Az Év Marketingnagykövete” címet a Kiszervezett Marketing kapta. 

2024. február 14. 12:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05