Jelentős pénzügyi kimutatáskészítő rendszer fejlesztések

Farkas Miklós, 2012. június 2. 08:54

Az Oracle és az Accenture kutatása szerint a hibás pénzügyi kimutatások bizalomvesztést, költségnövekedést és romló hatékonyságot eredményeznek. A vállalatok a kimutatáskészítő rendszerekbe történő beruházások növelésében látják a megoldást, de támpontokra van szükségük ahhoz, hogy a legtöbbet hozhassák ki a beruházásaikból a kimutatáskészítési céljaik elérése érdekében.

Az Oracle és az Accenture nemrégiben közzétett kutatási eredményei szerint a vállalatok többsége világszerte jelentős összegekkel fejleszti pénzügyi kimutatáskészítő rendszerét a zárási, jelentéskészítési és adatkezelési folyamatok hatékonyabbá tétele érdekében. A beruházások azonban ad hoc jellegűek, ami alacsony hatásfokú megoldásokhoz vezet, így nem javítja a cégek pénzügyi adatainak átláthatóságát, minőségét és megbízhatóságát. A kutatás alapján készült, „Challenges of Corporate Financial Reporting” című tanulmány rámutat, hogy a pénzügyi beszámolókészítés költségei a vállalatok számára nem teljesen átláthatók, a pénzügyi szakemberek 60%-a pedig nem tudja meghatározni a teljes költséget.

A tanulmányból kitűnik, hogy a vállalatoknak módosítaniuk kell beruházási stratégiáikat a megnövekedett költségek, a nem kellően hatékony pénzügyi beszámolókészítés, valamint a fontos belső és külső határidők túllépésének elkerülése érdekében.

A Dynamic Markets cég által végzett felmérésben 12 ország, köztük az Egyesült Királyság, az Egyesült Államok, Franciaország, Németország, Oroszország és Spanyolország nagyvállalatainak 1123 pénzügyi szakembere vett részt.

 

A kutatás főbb eredményei

Útkeresés a változásban: A vállalatok felismerték, hogy a hatékonyság növelése érdekében fokozottabban kell beruházniuk az új beszámolókészítési megoldásokba. A felmérésben részt vevő vállalatok 82%-a az elmúlt három évben módosította pénzügyi zárási, adatkezelési és jelentéskészítési folyamatait. A legutóbbi 12 hónap során a vállalatok 47%-a jelentősebb összeget ruházott be a fenti három közül valamelyik területen.

Eredménytelen beruházások: A felmérésben részt vevő vállalatok 12%-a csak a három vizsgált terület (zárás, jelentéskészítés és adatkezelés) egyikén eszközölt beruházást, 10%-uk kettőn, 25%-uk pedig mind a hármon. A beruházások ellenére a beszámolókészítés napi rendszerességgel történő nyomon követésének és kezelésének fő eszközei továbbra is a számolótábla (72%) és az e-mail (68%), ami arra utal, hogy az új beruházások a várakozásokkal ellentétben eredménytelennek bizonyultak.

Költségnövekedés és bizonytalanság: A pénzügyi részlegek 21%-a költségnövekedést tapasztalt a zárási, jelentéskészítési és adatkezelési folyamatok terén. Emellett tovább nehezíti a tisztánlátást az is, hogy a pénzügyi vezetők nincsenek teljesen tisztában a vállalatuk pénzügyi eredményeinek kezeléséből és közzétételéből adódó pénzügyi hatásokkal és költségvonzatokkal. A válaszadók 60%-a ugyanis nem ismerte a pénzügyi eredmények kezelésének és közzétételének összköltségét.

Tartós kihívások: A nem megfelelő beszámolókészítési rendszereknek köszönhetően a vállalatok többsége azt tapasztalta, hogy továbbra is jelentős problémákkal kell szembenéznie a pénzügyi beszámolókészítés terén. A válaszadók 68%-a nyilatkozott úgy, hogy nincs kellő betekintése a jelentéskészítési folyamatokba, míg a pénzügyi vezetők 84%-a nehéznek találja a pénzügyi adatok minőség-ellenőrzését a jelentéskészítés során, és kiemelték, hogy fokozott figyelmet kellene fordítani a teljesítménykezelésre.

Csökkenő hatékonyság: Az adatok megbízhatatlansága és átláthatatlansága jelentős kihívások elé állítja a pénzügyi részlegeket, ami nem utolsósorban a pénzügyi szakemberek munkavégzésének hatékonyságát is befolyásolja. A pénzügyi vezetők 71%-a gondolja úgy, hogy az adatelemzéssel kapcsolatos problémák valamilyen módon korlátozzák a hatékonyságát.

Túllépett határidők: Az adatok összegyűjtésére és elemzésére való képesség hiánya a szélesebb értelemben vett üzleti működésre is hatással van. Az adatfeldolgozásban előforduló késések a számlatükrök késedelmes módosításaihoz vezetnek, ennek következtében pedig az összes üzletkötés 15%-a nem az előírásoknak megfelelően van iktatva. Mindez a pénzügyi büntetések kockázatával fenyegeti a vállalatokat, és potenciálisan befolyásolhatja részvényeik értékét is.

A kihívásra adott válaszok: A vállalatok folyamatosan keresik a megoldásokat pénzügyi beszámolókészítési módszereik javítására, a 86%-uk tervez jelentős beruházást az elkövetkezendő öt évben. A vállalatok 46%-ánál várható a három beszámolókészítési fázis teljes átvilágítása, ami számos jelenlegi kihívás leküzdését teheti lehetővé, és amelynek révén a beszámolókészítési folyamatok teljesítményét az elvárásoknak megfelelő szintre emelhetik.

Kulcsszavak: felmérés Oracle Accenture

Felmérések ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Schneider Electric újabb digitális átalakulást jósol

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és az automatizálás nemzetközi szakértője közzétette IoT 2020 című üzleti jelentését, amely 12 országban 3000 üzleti vezető részvételével készült felmérés eredményeit dolgozza fel.

2016. május 7. 09:14

A mobil a mindenünk! – ha az asszony is engedi

Nem tudnak annyi terméket piacra dobni a mobiltelefon gyártók, amennyit a magyarok ne vennének meg, havonta közel 190 000 készülék talál új gazdára a következő fél évben – derült ki a Media Markt és az NRC közös kutatásából. Öntudatosan választunk magunknak mobiltelefont, de a férfiak valamivel gyakrabban kapnak ehhez társuktól is instrukciókat.

2016. április 20. 15:34

A Cisco kutatása szerint ma még kiaknázatlan a digitalizációban rejlő üzleti lehetőségek 80 százaléka

A Cisco tanulmánya 16 iparág vizsgálata alapján arra a következtetésre jutott, hogy 2015-ben a cégek csupán az elérhető digitális érték (Digital Value at Stake) 20 százalékát tudták realizálni. A digitális értéket a kutatók két fő szempont alapján mérték: a digitális beruházások és innovációk által generált új bevételi források és megtakarítások, valamint a digitális képességeiket versenyelőnnyé alakító iparági szereplők értékének változása.

2016. április 16. 09:16

Többet költünk online játékokra

A SuperData piackutató cég - a  A PayPal megbízásából - 8 országban végzett felmérést az online játékok illetve az a elektronikus sport területén, s ennek során megállapította, hogy Magyarországon ezen iparág árbevétele meghaladja az 500,000 dolláros szintet és évente 14%-kal nő. A magyar rajongótábor jelenleg 223 ezer főre tehető, és várhatóan 2018-ig megduplázódik.

 

2016. április 8. 10:51

A televízió még mindig őrzi egyeduralmát a magyar nappalikban

Világszerte, így hazánkban is nőtt a televíziózással töltött idő – A Nielsen Közönségmérés adatai szerint a tavalyi évben a magyar népesség naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt.

2016. április 4. 10:41

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09